سردار اثباتي همچنين گفت: قبل از آمدن به بنياد روايت مدتي فعاليتهاي علمي مي كردم، اما پس از جريان "موج مرده" حاتمي كيا از من خواسته شد تا مديرعامل بنياد روايت شوم، اما من قبول نكردم ، زيرا عرصه هنري براي ما پاسدارها سخت است.
وي با بيان يك خاطره از فرزندان شهداي اهواز دردوران پس از جنگ افزود: وقتي متوجه شدم فضاي فرهنگي سنگرهايي كه ما به آن مفتخر بوديم مبدل به محيطي شده كه اين فرزندان شهدا حاضر نيستند با افتخار بگويند پدر ما شهيد شده و اين موضوع را پنهان مي كنند ، تصميم گرفتم مسووليت بنياد روايت را بپذيرم.
سردار اثباتي درباره مفهوم تئاتر مقاومت از ديد بنياد روايت كه پيش از اين موضوع بحث جلسه بود وموجب طرح ديدگاههاي مختلفي شد، تصريح كرد: مقاومت شايد يك مفهومي باشد كه در طول تاريخ معاني زيادي داشته اما وقتي پرچمي را به اسم تئاتر دفاع مقدس بلند كرديم كه ريشه در فرهنگ بسيجي و دفاع مقدس دارد، بايد بدانيم خط قرمز داريم و اين خط قرمز را شهدا كشيده اند. نبايد از بنياد روايت انتظار تئاتر كاملا روشنفكري را داشت.
مديرعامل بنياد روايت خاطر نشان كرد: اسم اين بنياد روايت فتح است و به اسم شهيد آويني مي رسد، بنابراين هر تئاتري كه در آن توپ و تانك و شليك داشته باشد به معناي تئاتر دفاع مقدس نيست و ممكن است در يك تئاتر اسم حاجي و خواهر و برادر هم شنيده شود اما اين تئاتر يك تئاتر ضد دفاع مقدس باشد. ما از شما هنرمندان انتظار داريم گوهر يابي كنيد وما را به مقاومت بر خاسته از ارزشها پيوند زنيد. ممكن است حس يك نوجوان بسيجي را بدون نشان دادن توپ و تانك در يك تئاتر ارائه شود و اين دقيقا چيزي است كه ما مي خواهيم.
وي افزود: من از انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انتظار دارم كه در قالب خود حركت كند زيرا روايت فتح هدفش روشن است وقتي تشكيلاتي مانند و يك سپاهي را مدير عامل بنياد روايت فتح مي كند ، ديگر تعريف آن مشخص است ومن هم به دليل ايماني كه به شما هنرمندان دارم وقتي اين انجمن و كانون نمايشنامه نويسان آن شكل گرفت ، مشكلي برايم وجود نداشت امروز هم فرصت را به شما داه ام و شما فرمانده من هستيد اما بايد در نظر داشته باشيد كه مجموعه زحمات هنري شما حاصل خلق هزاران تن، جان ، دست و پايي است كه از دست داده ايم.
سخنراني سردار اثباتي، در واقع پاسخي به ديدگاه هاي مختلف دكتر محمود عزيزي، دكتر فرشيد ابراهيميان ، مهرداد راياني مخصوص ، يعقوب صديق جمالي ، جمشيد خانيان و جمع ديگري از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس كه در جلسه روز گذشته به ارائه نظرات مختلف خود در مورد مفهوم تئاتر مقاومت پرداختند، بود.
دكتر فرشيد ابراهيمان معتقد بود كه تئاتر مقاومت مفهوم گسترده اي دارد و در برگيرنده تئاتر دفاع مقدس نيز مي شود.وي گفت: هر تئاتري به نوعي مقاومت هنرمند در برابر يك تفكر و جرياني است كه در برابرش وجود دارد مثلا مقاومت در برابر يك نظام سياسي يا اقتصادي .
جمشيد خانيان نيز تصريح كرد: مفهوم تئاتر مقاومت در مفهوم تئوريك آن وجود دارد ، تئاتري كه قرار است مورد حمايت تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قرارگيرد و هردو مفهوم انقلاب و دفاع مقدس را در بر داشته باشد تئاتر مقاومت است.
دكتر محمود عزيزي نيز در سخنان خود با اشاره به اين مطلب كه اگر مي خواهيم تئاتر دفاع مقدس داشته باشيم بايد خود تئاتر را تعريف و نهادينه كنيم ، متذكر شد: امكانات تئاتر ، تئاتر انقلاب و تئاتر دفاع مقدس در كشور ما ناچيز است زيرا هنوز ضرورت آن مانند خيلي از هنرهاي ديگر احساس نشده است.
وي افزود: چه كساني كه در جبهه جنگيدند ، چه كساني كه در خارج جبهه بودند و چه كساني كه به خاطر جنگ جلاي وطن كردند همه با موضوع دفاع مقدس در گير بوده و هستند.
همچنين در اين مراسم مهرداد راياني به عنوان يكي از اعضاي هيأت مديره كانون نمايشنامه نويسان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ، ضمن تأكيد بر هدف اصلي كانون جهت ارتقاء كيفي نمايشنامه هاي دفاع مقدس تصريح كرد : توليد نمايشنامه ، توليد تحقيقات، جلسات نمايشنامه خواني و مسابقه نمايشنامه نويسي اهداف اصلي شكل گيري اين كانون است .
همچنين درپايان از تمام گروهاي شركت كننده در اين بخش با لوح سپاس تقدير به عمل آمد و از دورسانه خبري نيز با اهداي ربع سكه و لوح سپاس تقديرشد.
نظر شما