۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۶:۱۹

توجه به معنای درونی انسان‌ها در پس تصاویر «عجیب‌تر از بهشت»

توجه به معنای درونی انسان‌ها در پس تصاویر «عجیب‌تر از بهشت»

«عجیب‌تر از بهشت» عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی محمد طباطبایی است که در این آثار تلاش کرده است با حذف چهره فیگورها، توجه مخاطب را به معنای درونی انسان‌ها در پس تصاویر «عجیب تر از بهشت» جلب کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه تازه نقاشى‌هاى محمد طباطبايى در گالرى «شكوه» به نمایش درآمده است. عنوان «عجيب‌تر از بهشت» كه نيشترى به كنش‌هاى مادى انگارانه بشر معاصر در فرايند جهانى سازى است، آثار نو طباطبايى را بيش از هميشه با اقبال روبرو كرد و در افتتاحیه این نمایشگاه بيش از نيمى از آثار به فروش رسيد.  

محمد طباطبايى درباره ١٢ اثر تازه كه در اين نمايشگاه ارائه کرده است، گفت: قريب به 3 سال بر روى اين مجموعه متمركز بوده ام. در واقع «عجيب تر از بهشت» اشاره به مفاهيمى چون فرا زمان و فرا مكان دارد، به همين دليل سعى داشتم با نمايش آثارى معاصر به اين مفاهيم اشاره كنم تا گفتارى جهانى داشته باشد و براى يک اقليم خاص نباشد. 

او كه در آثارش حيوانات مختلف را به عنوان تمثيلى از شخصيت هاى انسانى به كار برده است، در اين باره توضیح داد: در كتاب هايى چون قلعه حيوانات جورج اورول، موش و گربه عبيد زاكانى، كليله و دمنه و حتى در كارتون‌هايى كه در سالهاى كودكى آنها را دنبال مى كرديم وقتى با استعاره از حيوانات موضوعي مطرح مى شد، ذهن بيننده را سيال تر مى كرد تا آن گونه كه راحت تر است با كار ارتباط برقرار كند. علاوه بر اين مى‌توان گفت كه از دوره غارنشينى، حيوانات براى انسان ها جذاب بوده اند تا جايى كه براى بيان خصوصيات افراد مثال هايى از حيوانات مى آوردند، براى مثال  وقتى فردى سريع مى دود مى گويند مانند آهو مى ماند يا دقيق و تيز بودن چشم افراد را شبيه به چشمان عقاب مى دانند. 

نمایشگاه عجیب تر از بهشت/ محمد طباطبایی

طباطبايى مثل ديگر آثارش انسان را بى كالبد و بدون سر به تصوير كشيده است، او علت اصلى حذف سر و صورت اين فيگورها را نشان دادن توجه بيش از اندازه  به معانى ظاهرى مى داند و معتقد است: اين روزها در دنيا معناى ظاهرى بيشتر از معناى درونى انسان اهميت پيدا كرده است.  سيستم سرمايه دارى و امپرياليسم توجه افراد را به سمت مسائل ظاهرى و مد برده است. با آن كه توجه به ظاهر امر بدى نيست اما ساعت هاى زيادى از وقت افراد را مى گيرد و ذهن افراد را درگير مى كند، در واقع سيستم سرمايه دارى  هيچ انتخابى را به افراد نمي دهد آنها يا بايد با آن همراه شوند يا به انزوا روند. از طرف ديگر تصوير نكردن سرهاى اين فيگورها به خاطر آن بوده  كه مخاطب در كار دخيل شود و آن گونه كه مى خواهد به لحاظ ذهنى با اثر ارتباط برقرار كند و كار را ببيند. 

اين هنرمند جوان بنا بر موضوعات مد نظرش پالت رنگى آثارش را انتخاب كرده است، براى نشان دادن درنده خويى و نگاه وحشى افراد رنگ قرمز را بكار برده و براى بيان فضاى سرد از رنگ آبى استفاده كرده است، در اين بين، رنگ ها در بعضى از آثار بر اساس ديالوگى كه هنرمند با اثر برقرار كرده بر روى بوم پديدار است.

 صابر ابر بازيگر سينما و تئاتر از بازديدكنندگان نمايشگاه «عجيب تر از بهشت» محمد طباطبايي بود. او درباره اين نمايشگاه گفت: من درسال ٨٩ در يك نمايشگاه گروهى با محمد طباطبايى آشنا شدم و در همان نمايشگاه بدون هيچ تاملى يكى از آثار مجموعه (كيدز) او  را خريدارى كردم، از همان زمان مشخص بود كه آينده خوبى دارد. من مجموعه دار هنرى حرفه اى نيستم اما برحسب علاقه ام مجموعه ای شخصى از آثار تجسمى دارم. اثر طباطبايى جزو آثارى بود كه بدون هيچ گونه شك و ترديدى خريدارى كردم. در اين سالها آثار او را دنبال مى كردم، به نظرم بسيار مهم است كه هر آرتيستى در هر زمينه اى كه فعاليت مى كند به خصوص هنرمندانى كه در حوزه هنرهاى تجسمى فعال هستند ،اصالت خود را حفظ كنند. از اين رو مى توان گفت كه محمد طباطبايى اصيل است، او در آثارش به صلح، خشونت، رعايت، حفاظت و حمايت اشاره دارد و آن ها را به شكل هاى مختلف بيان مى كند، او در اين نمايشگاه نيز به شكلى معاصر و جذاب ذهنياتش را در تابلوها انعكاس داده است. 

اين بازيگر سينما افزود: من سعي مي كنم به ديدن بيشتر نمايشگاه هاي تجسمي بروم ،البته آنچه درباره هنرهاي تجسمي مي دانم تنها از طريق سواد بصري است . آموخته هايم در اين زمينه همه به صورت تجربي بوده و سعي كردم نسبت به سليقه ام در اين حوزه مطالعه كنم. بارها و بارها تلاش كردم به سمت اين هنر بروم ولي مي دانم اگر بخواهم به اين حوزه راه پيدا كنم بايد خيلي پر و كامل باشم.

ابر در مورد روند رو به رشد تعداد گالري ها نیز اظهار کرد: فکر مي كنم اتفاق مهمي در مملكت ما در حال رخ دادن است كه اين شايد به بخش مديريتي باز مي گردد. در اين يك سال و اندي اخير ما شاهد افتتاح 9 گالري جديد هستيم كه اين اتفاق بسيار مهمي است. تعداد زيادى هنرمند همه ساله از دانشگاه ها فارغ التحصيل مى شوند و خوب هم كار مى كنند اما جايي ندارند آثارشان را نمايش دهند. زيرا زمان گالري ها از خيلي قبل رزرو شده است. وقتي مي شنوم تعداد زيادي گالري در مركز شهر ،شمال شهر و حتي جنوب شهر افتتاح مي شود بسيار خوشحال مي شوم زيرا هنرمندي كه پيگير اين كانسپت است حتما مكان نمايش آثارش را پيدا مي كند.

روايت نقاشانه طباطبايى، نوعى نمايش و درام را تداعى مى كند كه ممكن است مخاطب هر تابلوى او را يك پلان سكانس سينمايى در نظر گيرد كه تابلو به تابلو پيش مى رود.

 محمد طباطبایی نقاش ٢٧ ساله متولد تهران و فارغ التحصيل کارشناسی مجسمه سازی از دانشگاه هنر است و اين دومين نمايش انفرادى او محسوب مى شود. «عجيب تر از بهشت» اين نقاش جوان تا چهارشنبه ٢٤ دی ماه جارى در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ١٩ دایر است و علاقه مندان می توانند همه روزه (به جز پنجشنبه ها و تعطیلات رسمی) از ساعت ١٦ تا ٢٠ از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 2455848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha