۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۴۴

میرزاده :

تا 3 سال دیگر باید 800 شرکت دانش بنیان و 150 مرکز رشد داشته باشیم

تا 3 سال دیگر باید 800 شرکت دانش بنیان و 150 مرکز رشد داشته باشیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا سال 1396 حدود 800 شرکت دانش بنیان و 150 مرکز رشد و 33 پارک علم و فناوری ایجاد کنیم تا بتوانیم ظرف 11 سال آینده سهم عمده‌ای در تولید اقتصادی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید میرزاده در نخستین همایش معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به هفته وحدت، گفت: یاد و خاطره امام خمینی را گرامی می‌داریم که با نامگذاری هفته‌ای با عنوان هفته «وحدت» به مناسبت سالروز پیامبر اعظم، این هفته را به نماد اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی تبدیل کردند و امیدواریم که امت اسلامی در سایه روش و منش آخرین فرستاده خدا بتواند به عنوان حکومت وسط یعنی همان امتی که بر اساس عدل، تدبیر  و اعتدال کار می‌کند، راه خود را بین جوامع بشری مشخص و ممتاز کند.

وی با اشاره به مساله فرهنگ، گفت: همانطور که می‌دانید فرهنگ به عنوان گنجینه‌ای از دستاوردهای مادی و معنوی بشر، باورها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و هنجارهای مورد قبول یک جامعه را در طول تاریخ به وجود آورده است، نوع رفتار مردم جامعه را مشخص می‌کند و بر اساس این تعریف، مشخص می‌شود که حتی توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توسعه فرهنگی مقدور نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: به قول مقام معظم رهبری توسعه فرهنگی در گروی اصلاح درونی انسان‌ها، امیدواری و نشاط مردم است و به نظر می‌رسد که با توسعه فرهنگی، باید انتظار داشته باشیم که اخلاص جایگزین ریا، صداقت و امانت جایگزین خیانت و دورویی، عدل و انصاف جایگزین ظلم و محبت جایگزین کینه شود.

میرزاده با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال «فرهنگ» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه اقتصاد و فرهنگ شاهد تحولات جدی هستیم و تقریبا همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه‌های خود این دو مقوله را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل شورای راهبردی، گفت: با تشکیل شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد، از مهرماه سال گذشته بستر و ساختارهای لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی فراهم شد و باید اعلام کنم که نسیم تحولات فرهنگی با تغییر نگاه امنیتی به سمت نگاه فرهنگی در مقوله‌های مختلفی باعث شد زمینه جذب دانشجو، استاد و ایجاد رونق و نشاط علمی در دانشگاه افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین اظهار داشت: در حالی که دانشگاه آزاد، دانشگاهی است که رقیب‌های زیادی برایش درست شده و همچنین رشد جمعیتی جوان کشور کاهش یافته اما در سال جاری میزان ثبت‌نام دانشجویان 200 هزار نفر بیشتر از سال 1392 شد و به نظر می‌رسد همین اقبال خوب، نتیجه رویکرد فرهنگی است که زمینه‌ساز توسط علمی و فرهنگی در دانشگاه آزاد شده است و این روحیه باعث شد که ما شاهدیم 51 مدال از مسابقات کره جنوبی از 57 مدال متعلق به دانشگاه آزاد است.

وی افزود: اگر ایران در حال بازسازی تمدن علمی و اسلامی خود است، به تحقیق باید بگویم امروز دانشگاه آزاد پرچمدار این حرکت بزرگ است و یکی از معماران اصلی تحول بازسازی تمدن علمی و اسلامی است.

میرزاده با اشاره به گزارش معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، گفت: امروز بیش از 64 هزار نفر استاد در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تمام وقت و نیمه وقت فعالیت دارند و در حال حاضر با تقاضای بالایی برای همکاری با دانشگاه آزاد مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز دانشگاه‌هایی که با هدف رقیب برای دانشگاه آزاد تاسیس شده است و کار اشتباهی هم بوده، با اینکه شهریه پایینی نسبت به دانشگاه آزاد دارند، اما اقبال به سمت دانشگاه آزاد بیشتر شده است و این نشان‌دهنده این است که دانشگاه آزاد یک فضای فرهنگی و با نشاط سیاسی و اجتماعی و با روش‌ها و منش‌های اعتدال اسلامی دارد و این به خاطر طرز فکر و خط مشی است که از بنیانگذار این دانشگاه گرفته‌ایم. ایشان در مدیریت کشور و ارائه روش‌ها و منش‌ها صاحب یک سبک اعتدالی بوده و هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی یک حرکت فرهنگی، علمی و اسلامی بوده و آثار آن را در سطح کشور مشاهده می‌کنیم که بیش از 50 درصد فارغ‌التحصیلان ایران که شامل حدودا 10 میلیون نفر می‌شود، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

میرزاده در ادامه اظهار داشت: پیشرفت همه جانبه جامعه به رشد و بالندگی فرهنگ کمک می‌کند و اگر هر حرکت اقتصادی در راه رفاه مردم انجام دهیم، خود به خود به دنبال آن توسعه فرهنگی نیز است و البته توسعه علمی نیازمند بستر فرهنگی است.

وی با بیان اینکه اینکه در دانشگاه باید یک فضای آزاداندیشی وجود داشته باشد، گفت: در راستای گسترش فضای آزاداندیشی در دانشگاه، آیین‌نامه جدیدی را برای اجرای کرسی‌های آزاداندیشی ابلاغ کردیم.

وی افزود: کار فرهنگی بخش دیگری هم دارد و فقط این نیست که نهج‌البلاغه و قرآن چاپ کنیم و یا کانون‌های فرهنگی تشکیل دهیم و یا از تشکل‌های سیاسی حمایت کنیم که البته همه اینها درست است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مهم‌ترین کار فرهنگی، توسعه عدالت آموزشی است تا یک دختر ساکن منطقه محروم مجبور نشود برای تحصیل به نقاط دور برود. کار فرهنگی یعنی اینکه از خروج فکرهای باهوش از کشور جلوگیری کنیم.

میرزاده با اشاره به سند چشم‌انداز 1404، گفت: تا سال 1404 یعنی دو برنامه دیگر باید نصف تولید ناخالص ملی مربوط به اقتصاد دانش بنیان باشد و گسترش اقتصاد دانش بنیان وظیفه دانشگاه‌هاست و اگر ما بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را که معنای دیگر همان اقتصاد مقاومتی است، اجرا و از علم ثروت درست کنیم، بهترین راه برای دور زدن تحریم‌ها و پیشرفت کشور است.

وی افزود: در تمام دانشگاه‌های آزاد اسلامی، مراکز رشد به 55 رسیده که حدود 420 شرکت دانش بنیان داریم که تعدادی از آن در این دوره و بقیه آن از دوره‌های قبل ایجاد شده اما سرعت رشد آن در این دوره بیشتر شده است و برنامه داریم که تا سال 1396 حدود 800 شرکت دانش بنیان و 150 مرکز رشد و 33 پارک علم و فناوری درست کنیم تا بتوانیم تا 11 سال آینده سهم عمده‌ای در تولید اقتصادی دانشگاه‌ها داشته باشیم.

کد خبر 2458348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha