۲۰ دی ۱۳۹۳، ۱۸:۵۰

بهمن کمانگر:

گیلان در بحث وقوع طوفان رتبه نخست کشور را دارد

گیلان در بحث وقوع طوفان رتبه نخست کشور را دارد

رشت - مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: گیلان در بحث طوفان با فراوانی ۷۷ بار، زلزله با فراوانی ۳۰ بار و سرمازدگی با فراوانی۱۳۳ بار در بین استان های کشور رتبه نخست را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهمن کمانگر شامگاه شنبه در جلسه هواشناسی استان افزود: افزون بر ۹۸ درصد بلایای طبیعی همچون سیلاب، خشکسالی، آتش سوزی جنگلها، طوفان و سایر موارد منشاء آب و هوایی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه وقوع بلایای طبیعی است، گفت: استان گیلان با توجه به توپوگرافی خاص متاسفانه رتبه بالایی در خصوص وقوع بلایایی طبیعی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: بر اساس آمار سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ متاسفانه گیلان در بحث طوفان با فراوانی ۷۷ بار، زلزله با فراوانی ۳۰ بار و سرمازدگی با فراوانی۱۳۳ بار در بین استان های کشور رتبه نخست را دارد.

وی همچنین به سیل ماسوله در سال ۱۳۷۶ و برف سنگین سال ۱۳۸۳ اشاره کرد و اظهارداشت: در این دوحادثه خسارت زیادی بر استان تحمیل شد.

سامانه هشدارسریع  هواشناسی در استان گیلان راه اندازی می شود

کمانگر در ادامه از راه اندازی سامانه هشدارسریع در بحث هواشناسی در سطح استان خبرداد و افزود: سه بلیه طبیعی از قبیل سیل، طوفان و سرمازدگی بیشترین خسارت را در سطح استان وارد می سازد.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۸۸ فاز نخست این سامانه تحت عنوان «هشدار سیل» در قالب مدل های بارش و دما در استان گیلان طراحی و راه اندازی شد.

کمانگر در ادامه از ارائه پروپوزال سامانه هشدار سیل، طوفان و سرمازدگی به مدیریت بحران استان خبر داد و افزود: با اختصاص اعتبار مناسب این سامانه عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: با راه اندازی این سامانه ۷۲ ساعت قبل از وقوع سه پدیده سیل، طوفان و سرمازدگی می توان مسئولان را درجریان پیش آگاهی های حوادث مربوطه قرار داد تا عکس العمل مناسب داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با یادآوری اینکه بحث پیش آگاهی بخشی از مدیریت ریسک است بر ضرورت ظرفیت سازی در زیر ساخت های استانی و همچنین آموزش عمومی در جامعه تاکید کرد.

گیلان تنها استان برخوردار از شناور تحقیقاتی هواشناسی دریایی است

وی افزود: توسعه و تجهیز ایستگاهها می تواند نقش مهمی در راستای ارائه اطلاعات صحیح از سوی هواشناسی داشته باشد.

کمانگر بیان داشت: هواشناسی گیلان از حیث امکانات و تجهیزات بی رقیب یا حتی کم رقیب در سطح کشور است.

وی گفت: گیلان تنها استانی در کشور است که شناور تحقیقاتی هواشناسی دریایی دارد و در حوزه های هواشناسی دریایی، کشاورزی و همچنین حمل و نقل در حال فعالیت است.

مدیرکل هواشناسی استان افزود: هواشناسی دریایی گیلان در بندر انزلی وظیفه پیش بینی در حوزه سواحل جنوبی دریای خزر برای سه استان گیلان، مازندران و گلستان را برعهده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه رادار هواشناسی گیلان در کشور نظیر ندارد، تصریح کرد: ایستگاه هواشناسی جو بالا که پایش از سطح زمین تا ارتفاع ۳۰ کیلومتر از سطح زمین را بر عهده دارد در فرودگاه رشت راه اندازی خواهد شد.

رادار هواشناسی گیلان در کشور نظیر ندارد

کمانگر گفت: سامانه جامع هواشناسی خودکار فرودگاهی در آینده نزدیک با اعتبار ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان در رشت راه اندازی می شود.

وی در ادامه فعالیت اصلی هواشناسی استان گیلان را  کشاورزی و دریایی دانست و افزود: هواشناسی جزء دستگاههای اجرایی دانش مدار در سطح استان است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه میزان تحصیلات نیروهای هواشناسی استان کمتر از لیسانس نیست، اذعان داشت:  هم اکنون سه نفر با مدرک دکتری و ۶۰ نفر با مدرک فوق لیسانس در رشته های مختلف همچون فیزیک، ریاضی، فیزیک دریا، هواشناسی، آلودگی هوا و غیره در این اداره کل مشغول فعالیت هستند.

استقرار سامانه هوانما در ترمینال های فرودگاه و پایانه های حمل و نقل گیلان

وی در ادامه از استقرار سامانه هوانما در ترمینال های فرودگاه و پایانه های حمل و نقل استان خبرداد و افزود: با استقرار این سامانه مردم به راحتی می توانند اطلاعات استان، پیش بینی ها و همچنین اطلاعات مقاصدی که در حال مسافرت هستند در  سامانه مزبور مشاهد و استفاده کنند.

کد خبر 2462099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha