۲۲ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۳

ناصر تکمیل همایون از اودلاجان می‌گوید

ناصر تکمیل همایون از اودلاجان می‌گوید

ناصر تکمیل همایون، در یکصد و چهل و هشتمین گفتمان هنر و معماری که در باغ موزه قصر برگزار می‌شود از تهران و محله اودلاجان می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در یکصد و چهل و هشتمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی اودلاجان اختصاص دارد، آقای دکتر ناصر تکمیل همایون از کتاب خود راجع به این محله می گوید و اعضاء پنل گفتگو را  آقایان مهندس حبیب اله شیبانی، دکتر داریوش زمانی و مهندس بابک زیرک تشکیل می دهند. این برنامه با نمایش فیلمی همراه است.

شهر تهران، در روزگار كنونی يكی از كلان‌شهرهای مشهور جهان است و هر روز به لحاظ سياسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، از آن در رسانه‌های داخلی و خارجی سخن به ميان می‌آيد. اين شهر نام يافته ايران، بي‌ترديد دارای هويتی ويژه است كه نه تنها از موقعيّت‌های جهان كنونی، برخوردار شده، بلكه هنوز ريشه‌های تاريخی، در شكل دادن كالبدی و كاركردی آن دخالت تام دارد و اين امر در گذار زمان صبغه كنونی تهران بزرگ را ترسيم كرده است.

شهر كنونی تهران، به گونه پايتخت ايران، در گستره‌ای بی‌نظير و جمعيّتی به اندازه كم و بيش از يك ششم تمام ساكنان كشور، از روستايی گمنام در بامداد عصر اسلامی، حركت و رشد و توسعه خود را آغاز كرد، اندك اندك شناخته شد و به صورت روستايی بزرگ (شهرك) درآمد و از آغاز سلطنت صفويه، حالت شهری پيدا كرد و دارای مسجد آدينه شد و بر پايه اعتقادات اسلامی ساكنانش می‌توانستند در آن نماز جمعه گزارند و از نيمه‌های سلطنت صفويه دارای حاكم برگزيده پايتخت شد و جنبه حكومتی هم پيدا كرد.

همزمان با سقوط اصفهان، شهر تهران، آسيب‌هايی را تحمل كرد و در عصر نادری، جنبه‌های نظامی آن چشمگيرتر شد و در دورة زنديه با آن‌كه نيروگاه ايلات و عشاير حكومت‌خواه ايران بود، اما اندك اندك رو به آرامش نهاد و ضايعه‌های متعدد جنگی، قحطی و وبا را پشت‌سر نهاد و در آغاز سلطنت قاجاريه پايتخت ايران شدی كه تا كنون هم ادامه دارد.

محله‌های كوچك تهران از دوره شهر شدن، به مرور زمان به دلايل اجتماعی و اقتصادی در هم ادغام شدند و از دوازده محله به پنج محله بزرگ تغيير شكل دادند كه يكی از آن محله‌ها، اودلاجان يا «عودلاجان» است.

بررسی تاريخی و جامعه شناختی هر يك از اين محله‌ها، كه در جمع، هويت اجتماعی و فرهنگی (و پاره  فرهنگی) تهران را در مسير زمان آشكار ساخته، مورد توجه دفتر پژوهش‌های فرهنگی قرار گرفت و در پی انتشار كتاب‌ها و رساله‌های متعدد درباره تهران، وظيفه فرهنگی ديگری را تقبل كرد و زير عنوان تهران‌پژوهی به نشر چهارمين كتاب با عنوان اودلاجان «عودلاجان» تأليف دكتر ناصر تكميل‌همايون مبادرت کرد.

در اين كتاب به اجمال به تحوّلات «هويتی» تهران، توجه شده  و راه‌كار و نياز تاريخی باقی ماندن آثار كهن و اثرات فرهنگی آن در جامعه كنونی نه تنها بازشناسي شده، بلكه شيوه‌های ماندگاری كالبدی محلّه و آميختن كاركردهای اجتماعی و فرهنگی كهن، در حيات كنونی آن كه بی‌ترديد توان‌بخش پايداری هويت شهری و باروری فرهنگ ملّی ايرانی می‌تواند باشد، به روشنی بازگو شده است.

عودلاجان یا اودلاجان از محله‌های قدیمی شهر تهران، پایتخت ایران است. عودلاجان یکی از محلات قدیم تهران است که از غرب به خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب به ۱۵ خرداد محدود است و سه محله اصلی امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را در بر می‌گیرد که از نظر تاریخی، به دلیل وجود بناهای تاریخی متعدد، بسیار غنی است.

ناصر تکمیل همایون، چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۳ از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۸ در باغ موزه قصر به نشانی خیابان شریعتی، خیابان مطهری شرقی از محله عودلاجان می‌گوید.  شرکت در این نشست برای عموم آزاد است.

کد خبر 2463086

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha