۳۰ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۱۷

ماهگلی:

صادرات از بازارچه های مرزی خراسان جنوبی ۳۶۹ درصد افزایش یافت

صادرات از بازارچه های مرزی خراسان جنوبی ۳۶۹ درصد افزایش یافت

بیرجند- معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: طی ۹ ماه گذشته صادرات از بازارچه های مرزی استان ۳۶۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ماهگلی بعد ازظهر سه شنبه در شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته در مجموع ۵۲۷ میلیون دلار خروجی کالا از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان داشته ایم، گفت: از این میزان حدود ۱۳۴ میلیون دلار صادرات از محصولات خراسان جنوبی بوده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۵۲۷ میلیون دلار کالای خروجی از خراسان جنوبی حدود ۴۰ میلیون دلار کالا از طریق بازارچه‌ها و ۹۴ میلیون دلار نیز از طریق گمرکات رسمی استان صادر شده است.

واردات ۲۳۰ هزار دلار کالا به خراسان جنوبی

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از افزایش ۳۶۹درصدی صادرات از بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در ۹ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و گفت: این میزان صادرات از نظر وزن نیز درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۸۹ درصد رشد را نشان می دهد.

ماهگلی بیان کرد: میزان صادرات استان از طریق دو گمرک رسمی ماهیرود و بیرجند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هشت درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به واردات کالا به خراسان جنوبی نیز گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ۲۳۰ هزار و ۲۹۰ دلار کالا به خراسان جنوبی وارد شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی دام زنده، تخم سپند و شاهدانه را مهمترین اقلام وارداتی به خراسان جنوبی دانست و گفت: به منظور افزایش میزان واردات از افغانستان چند قلم کالا برای اضافه شدن در فهرست اقلام وارداتی پیشنهاد داده شده است.

وی تصریح کرد: سهمیه سوخت در گذشته تنها برای مرزنشینان ساکن در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه قسمت زیادی از شعاع ۳۰ کیلومتری در مرز خالی از سکنه شده، نیاز است تا خراسان جنوبی در این زمینه مستثنی و این شعاع به ۵۰ کیلومتر و یا تمام روستاهای مرزنشین را در برگیرد.

صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور افغانستان نیازمند پیگیری

ماهگلی افزود: تزار تجاری خراسان جنوبی با افغانستان همیشه مثبت بوده و این در حالی است که تزار تجاری در کشور منفی است.

 وی با انتقاد براینکه مرغ و تخم مرغ جزو اقلام صادراتی خراسان جنوبی محسوب نمی شود، گفت: هم اکنون تولید بیش از نیاز مرغ و تخم مرغ در استان را داریم که باید صادرات مرغ به کشور افغانستان از مرکز پیگیری شود.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به میزان صادرات خراسان جنوبی از محل ماده ۱۱۶ به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: سهم عمده این صادرات با رقم ۲۷۱ ملیون دلار از محل بازاچه‌ها بوده است.

ماهگلی افزود: طی ۹ ماه گذشته  ۱۲۱ میلیون دلار کالا از محل ماده ۱۱۶ از طریق گمرکات استان صادر شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته هشت درصد کاهش یافته است.

معاون توسعه تجارت خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در پایان یادآورشد:کشور افغانستان به عنوان چهارمین بازار هدف ایران مطرح است که با حمایت‌های انجام شده، امید است تا پایان سال جاری بیش از هدف تعیین شده عمل کنیم.

کد خبر 2470348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha