۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۶:۳۷

مهر گزارش می دهد/

ظرفیت ترخیص گمرک اینچه برون جوابگوی خودروهای ترانزیتی نیست

ظرفیت ترخیص گمرک اینچه برون جوابگوی خودروهای ترانزیتی نیست

اینچه برون - گمرک اینچه برون به دلیل ضعف زیرساختها، پاسخگوی خودروهای ورودی نیست و در این خصوص مسئولان باید ظرفیتهای این گمرک را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، شعار امسال سازمان جهانی گمرک به مناسبت روز گمرک مدیریت هماهنگ مرزی و رویکرد جامع برای ارتباط با ذی نفعان است. گمرکات استان گلستان با قدمتی تقریبا ۲۲ ساله یکی از گمرکات مهم و بسیار استراتژیک در حوزه گمرکات کشور است.

گمرک استان گلستان تنها به اینچه برون ختم نمی شود و متشکل از پایانه های صادراتی در گرگان، گنبد، بندرترکمن، گمرک امانات پستی در اداره کل پست و گمرک فرودگاه است اما در این بین گمرک اینچه برون مهمترین گمرک استان است.

علی اکبر شامانی، مدیر کل گمرک استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در پایانه های گرگان و گنبد بیشترین تشریفات، خاص صادرات کالا است و در گمرک بندرترکمن علاوه بر صادرات بحث خروج موقت کامیون ها را هم داریم ولی به طور کلی  عمده فعالیت های گمرک استان در اینچه برون است و تمام رویه های گمرکی لازم در یک مرز زمینی اعم از واردات قطعی و موقت، صادرات قطعی و موقت کالاهای مسافری، غذایی و مرجوعی انجام می گیرد.

وی در ادامه افزود: در نقاط مرزی ورود و خروج کامیون ها تابع یک سری تفاهم نامه هایی بین ما و کشور مقابل است، طبق تفاهم نامه ما با کشور ترکمنستان میزان پذیرش آن ها در روز ۱۴۰ کامیون است و این میزان نسبت به قبل که در حدود ۱۰۵ الی ۱۱۰ کامیون در روز بود افزایش یافته است.

اینچه برون ظرفیت ترخیص تنها ۱۴۰ کامیون از ۲۰۰ کامیون ورودی را دارد

شامانی در خصوص فعالیت گمرک اینچه برون به عنوان مهمترین گمرک استان بیان کرد: در اینچه برون علاوه بر بحث ترانزیت خارجی بحث واردات قطعی و صادرات کالاها و سوآپ گاز در حال انجام است. صادرات در دو بخش صادرات کالاهای استان گلستان و صادرات کالاهای دیگری که ما مرز خروج آن ها هستیم انجام می گیرد.

در روز حدود ۲۰۰ کامیون از اقصی نقاط کشور به مرز اینچه برون می رسد ولی ما فقط ۱۴۰ کامیون را می توانیم از مرز خارج کنیم.

وی بیان کرد: در روز حدود ۲۰۰ کامیون از اقصی نقاط کشور به مرز اینچه برون می رسد ولی ما فقط ۱۴۰ کامیون را می توانیم از مرز خارج کنیم.

مدیر کل گمرک استان گلستان ضمن بیان اینکه صادرات غیر نفتی یکی از اولویت ها و دستورالعمل هایی است که از سطح کلان به این دستگاه ابلاغ می شود گفت: هر سازمان و دستگاهی یک چارچوب و دستورالعمل های اجرایی دارد و دستگاه گمرک نیز به عنوان یک دستگاه حاکمیتی علاوه بر ارائه خدمات باید نقش حاکمیتی خود را به عنوان مرزبان اقتصادی به نحو احسن پیاده کند.

وی اظهار کرد: نقش گمرک در مناطق ویژه و آزاد یک نقش اساسی است چرا که هیچ منطقه آزاد و ویژه ای عملیاتی نمی شود مگر اینکه گمرک در آن مستقر شود.

شامانی در ادامه بیان کرد: منطقه آزاد محلی است برای جذب سرمایه گذاران خارجی و در جایی که سرمایه گذاری خارجی انجام می گیرد حضور گمرگ برای ارائه تسهیلات و خدمات الزامی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با ایجاد منطقه آزاد رویکرد تجارت و صنعت استان عوض خواهد شد و این می تواند تغییرات بسیار گسترده ای را در حوزه استان و کشور در این منطقه ایجاد کند و امید است که گمرک استان جزء ۱۰ گمرک برتر کشور در سطح خدمات ترانزیت، صادرات و واردات قرار گیرد.

در حال پیگیری برای افزایش ظرفیت خروج کامیون ها هستیم

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سفر ریاست جمهور در استان دستاوردهای مهمی داشت و اعلام منطقه آزاد به لحاظ زیر ساختی یکی از تحولات بسیار مهم منطقه بوده است.

یوسف بسنجیده گفت: با افتتاح راه آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان استان گلستان و حاشیه اترک تبدیل به دروازه ای برای ورود به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان شده است و پتانسیل های زیادی را در سطوح مختلف در منطقه ایجاد کرده است.

 

گمرک مرزی اینچه برون

 

وی در خصوص ظرفیت خروج کامیون ها از مرز اینچه برون بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا این ظرفیت خروج را به حداکثر برسانیم.

استان گلستان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه

رئیس گروه اقتصادی و بین المللی استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان گلستان به لحاظ قرار گرفتن در یک موقعیت خاص استراتژیکی با توجه به اینکه در کریدور شمال جنوب قرار گرفته است به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه محسوب می شود.

منطقه آزاد گلستان به لحاظ اینکه همزمان دارای ریل راه آهن، راه شوسه یا زمینی، راه هوایی و راه دریایی است جزء بی نظیرترین مناطق آزاد در کشور محسوب می شود.

مجید دهنوی در ادامه بیان کرد: منطقه آزاد گلستان به لحاظ اینکه همزمان دارای ریل راه آهن، راه شوسه یا زمینی، راه هوایی و راه دریایی است جزء بی نظیرترین مناطق آزاد در کشور محسوب می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه این منطقه شاید به عنوان یکی از مناطق ۱۰گانه محروم کشور است با توسعه آن به عنوان منطقه آزاد هم می توانیم ایجاد اشتغال کنیم و هم می توان با حضور کشورها و سرمایه گذاران خارجی در منطقه و وارد کردن تکنولوژی روز عدالت و رفاه را برای جامعه به ارمغان آورد.

با ایجاد زیر ساخت های منطقه آزاد و ساخت واحدهای صنعتی در منطقه می توان با ایجاد اشتغال نرخ ۱۲درصدی بیکاری را در منطقه کاهش داد.

وی در پایان افزود: توانمندی های استان گلستان همواره زبانزد خاص و عام بوده است و همیشه به عنوان ایرانی کوچک از آن یاد شده است و در بخش گردشگری هم در استان زیرساخت های خوبی داریم که یکی از بخش های تکمیل کننده برنامه توسعه اقتصادی استان می تواند باشد.

کد خبر 2478383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha