۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری:

۱۵ جلد از مجموعه «فرهنگ قصه شناسی یلدا» منتشر می‌شود

۱۵ جلد از مجموعه «فرهنگ قصه شناسی یلدا» منتشر می‌شود

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری از انتشار «فرهنگ قصه شناسی یلدا» خبر داد و افزود: جلد نخست این مجموعه همزمان با جشنواره قصه گویی رونمایی و ۱۴ جلد دیگر از آن تا اردیبهشت ۹۴ منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن فضلی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در نشست خبری هفدهمین جشنواره قصه گویی که امروز ۲۵ بهمن ماه برگزار شد با اشاره به اینکه این جشنواره از سال ۷۶ تا ۹۲ یک سیر تکمیلی داشته است، گفت: سه سال نخست جشنواره صرفا متکی به تعدادی از قصه گویان برجسته بود، حتی در کتابخانه های کانون نیز آن گستره  شایسته و بایسته را نداشت. از جشنواره چهارم رشد چشمگیری را شاهد بودیم، کم کم زمینه های جدیدی فراهم شد برای مثال ابزار و لباس به جشنواره اضافه شد. در جشنواره پنجم بخش آزاد و مهمان را داشتیم، از جشنواره ششم بخش مربوط به برگزیدگان قصه گویی و از جشنواره دهم بخش بین الملل را به سایر بخش های جشنواره افزودیم. از جشنواره یازدهم به بعد به موضوعات مختلف چون قصه گویی بر مبنای مثنوی، شاهنامه و متون مذهبی توجه کردیم.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری با اشاره به تغییراتی که در هفدمین دوره از جشنواره قصه گویی صورت گرفته، گفت: پس از دوره شانزدهم به این نتیجه رسیدیم که به بررسی راهی که طی کرده ایم از ابتدا تا انتها بپردازیم و ویرایشی که در جشنواره هفدهم انجام شده متکی بر دو رکن است. نخست اینکه بخش قابل توجهی از قصه گویان کانون به جشنواره اقبال نشان نمی دهند. ما ۳ هزار مربی داریم که در کتابخانه های کانون قصه گویی می کنند بنابراین بخش قصه گویان کتابخانه ای را به این دوره از جشنواره اضافه کردیم تا از این همکاران تقدیر کرده باشیم.

فضلی، حذف بخش رقابتی را یکی دیگر از رویکردهای تازه جشنواره هفدهم دانست و افزود: ما بخش رقابتی را حذف کردیم تا ۳۱ قصه گوی برگزیده ای که به مرحله نهایی جشنواره رسیده اند در شرایط مساوی قصه بگویند؛ گرچه در هیچ کجای دنیا قصه گویان مورد داوری قرار نمی گیرند.

رئیس جشنواره قصه گویی به رونمایی از ۱۷ عنوان کتاب در حاشیه این جشنواره اشاره و بیان کرد: «سیمرغ» عنوان مجموعه کتاب هایی است که به قصه های شفاهی هر استان می پردازند. ما روایت های مختلف از یک قصه را در این کتاب ها آورده و روایت غالب را انتخاب کرده ایم. یک قصه گویی محلی به ترجمه آن روایت به زبان و گویش محلی خود پرداخته است. این کتاب ها در قالب ۱۷ مجموعه منتشر می شوند و به ۱۷ استان می پردازند. قرار است قصه های شفاهی استان های دیگر نیز به مرور منتشر شوند.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر که مجموعه «سیمرغ» تا چه اندازه شبیه به مجموعه ای است که علی اشرف درویشیان منتشر کرده، گفت: مجموعه سیمرغ هیچ شباهتی به پژوهش آقای درویشیان ندارد. او به بازنویسی روایت های مکتوب پرداخته و ما روایت های شفاهی را گردآوری کرده ایم.

فضلی همچنین از رونمایی «فرهنگ قصه شناسی یلدا» خبر داد وافزود: ما ۸ هزار روایت شفاهی مرتبط با شب چله را گردآوری کرده ایم. ۱۵ مجلد از این مجموعه تا اردیبهشت ماه سال آینده منتشر می شود و یک منبع پژوهشی خوب و موثر برای قصه پژوهان است.

محمود مروج دبیر جشنواره قصه گویی نیز با اشاره به اهمیت قصه گفت: بنا بر آمار سال ۱۳۹۲ در ۸۴۱ مرکز ثابت و سیار کانون، ۷۲ هزار و ۲۴۴ بار قصه گفته شده است. در مجموع یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۱۳ نفر قصه شنیده اند و به طور تقریبی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در هر مرکز کانون پرورش فکری در فعالیت قصه گویی شرکت کرده اند.

به گفته وی، این آمار نشان دهنده اهمیت قصه گویی است، بنابراین کانون پرورش فکری، صدا و سیما و آموزش و پرورش باید به این مهم توجه کنند.

هفدهمین جشنواره قصه گویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می شود.

کد خبر 2494991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha