۳ فروردین ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

روزشمار حوزه های علمیه ؛

مهمترین تلخ و شیرین‌های حوزه/ ارتقاء تراز جهانی حوزه علمیه‌قم

مهمترین تلخ و شیرین‌های حوزه/ ارتقاء تراز جهانی حوزه علمیه‌قم

سال ۹۳ برای حوزه‌های علمیه با رویدادهای تلخ و شیرین بسیاری همراه بود که ارتحال تعدادی از مراجع دینی و استادان برجسته حوزه و برگزاری همایش‌هایی در طراز جهانی از مهم‌ترین این رویدادها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در واپسین روزهای اردیبهشت ۹۳ رحلت مرجع دینی آیت‌الله العظمی مسلم ملکوتی که از علمای مبرز حوزه‌های علمیه و مفتخر به سوابق طولانی مجاهدات و خدمات به انقلاب و نظام بوده، طلاب علوم دینی و مردم را داغدار کرد.

حضور در فعالیت‌های سیاسی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوران نهضت اسلامی و تدریس دروس خارج در حوزه‌های علمیه قم و نجف از فعالیت‌های مهم این مرجع دینی بوده است.

در همین سال بود که آیت‌الله سیدمحمدباقر شیرازی از دیگر مراجع دینی و استادان مبرز حوزه‌های علمیه دار فانی را وداع گفت.

کنگره جهانی مقابله با تکفیری‌ها

شاید مهم‌ترین اتفاق سال ۹۳ را برگزاری کنگره جهانی مقابله با خطر جریان‌های تکفیری و افراطی دانست که به اعتقاد بزرگان نظام و حوزه، تراز جهانی حوزه علمیه قم و مراجع دینی را به جهان نشان داد.

این کنگره جهانی به مدت دو روز به ریاست آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و دبیری علمی آیت‌الله العظمی سبحانی با حضور علما و شخصیت‌های برجسته از ۸۰ کشور جهان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین

یکی دیگر از مهمترین رویداد حوزوی در سال گذشته، برگزاری نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد با دعوت از ۱۶۰۰ شخصیت حوزوی، فرهنگی و تبلیغی بود. سخنرانی حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی، دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌هایی همچون نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه و اعضای مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین از برنامه‌های این اجلاسیه دو روزه بود.

نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در اقتصاد اسلامی با تکیه بر جریان‌ اقتصاد مقاومتی، نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در تبیین و تقویت فرهنگ اسلامی با تکیه بر سبک زندگی اسلامی و نقش و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه در امور تبلیغی و اجتماعی با تکیه بر جریان امر به معروف و نهی از منکر عناوین سه کمیسیون این اجلاسیه بود.

ارتحال استادان حوزه

خردادماه ۹۳ هم حوزه علمیه قم یکی از استادان بنام خود را از دست داد. آیت‌الله رحمت‌الله فشارکی موسس حوزه علمیه شهرستان سمیرم و از استادان مقام معظم رهبری روز چهارشنبه ۲۱ خرداد بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.
آیت‌الله محمد محمدی گیلانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر شخصیت‌های حوزوی بود که در سال گذشته دار فانی را وداع گفت. این چهره علمی و حوزوی با وجود جایگاه علمی و کرسی تدریس، از نخستین روزهای مبارزات انقلاب در کنار سایر اعضای جامعه مدرسین خود را وقف حمایت از امام راحل و مبارزه با دولت طاغوت کرد.
آیت‌الله حسین شب زنده‌دار جهرمی از استادان برجسته حوزه علمیه قم که بیش از ۴۰ سال سابقه تدریس دروس عالیه حوزه علمیه را داشته در همین سال به رحمت ایزدی پیوست.
ارتحال آیت‌الله جباری نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه بهشهر که علاوه بر اینکه رئیس حوزه‌های علمیه امام صادق(ع)، چهارده معصوم، جبل النور و قدسیه شهرستان بهشهر بوده خود نیز به تدریس خارج فقه و اصول، اعجاز علمی قرآن مجید، تفسیر و اخلاق در حوزه، دانشگاه و نهادهای مختلف از جمله جهاد، سپاه و... می‌پرداخت، از دیگر اتفاقات سال گذشته بود.

انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین

با توجه به اتمام دوره هیئت رئیسه جامعه مدرسین، انتخابات دوره جدید برگزار و آیت‌الله محمد یزدی برای دو سال آتی در سمت ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابقا شد. همچنین حضرات آیات و حجج اسلام مرتضی مقتدایی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید محمد غروی، محمود عبداللهی و ابوالقاسم وافی با برگزاری انتخابات به عنوان هیئت رئیسه جدید انتخاب شدند.

تاسیس ۳ انجمن علمی حوزه

در سالی که گذشت، سه انجمن علمی جدید شامل اخلاق اسلامی، ترجمه و زبان‌های خارجی و ارتباطات و تبلیغ در حوزه تاسیس شد تا تعداد این انجمن‌ها به ۱۹ برسد.
اولین مجمع عمومی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ ۲۷ بهمن ماه، اولین مجمع عمومی انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی روز چهارشنبه ۲۰ اسفند و مجمع عمومی انجمن علمی اخلاق اسلامی روز پنجشنبه ۱۴ اسفند برگزار شد.
همچنین دو مرحله از سومین دوره مسابقات علمی طلاب حوزه‌های علميه برادران سراسر کشور برگزار شد. مرحله مدرسه‌ای این مسابقات ۱۳ آبان ماه و مرحله استانی اول اسفند برگزار شد. مرحله سوم این مسابقات به صورت کشوری در ۲۶ مردادماه سال ۹۴ در اردوی تابستانی طلاب خواهد بود.

پژوهشگران برتر در مدرسه عالی معصومیه خواهران قم در دو سطح سه و دو و همچنین در دو بخش ارایه مقالات برتر سال و همچنین ۵۲ مقاله ارایه شده در مراسمی تقدیر شدند.
در آذرماه سال گذشته نیز در همایش نقش حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی از ۴۰ اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی رونمایی شد.
مدیرعامل انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه هم ارزش ریالی کمک خیرین به ساخت و بازسازی حوزه‌های علمیه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
مدرسه علمیه امام کاظم(ع) که اقدام به برگزاری بیش از ۱۰۰ کلاس درس حوزه می کند با حضور آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افتتاح شد.

ارتحال آیات انصاری شیرازی و مهدوی کنی

چهاردهم دی‌ماه آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی از اساتید بزرگ فلسفه و اخلاق و یار و یاور انقلاب درگذشت و مردم قم و طلاب علوم دینی را داغدار کرد. این استاد برجسته عرفان و فلسفه مورد عنایت خاص حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های حوزوی بود.
درگذشت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری و تولیت مدرسه علمیه مروی تهران از دیگر حوادث ناگوار سال ۹۳ بود که مردم ایران و طلاب حوزه‌های علمیه را داغدار کرد.
ارتحال آیت‌الله سیدمحمد ابطحی کاشانی از اساتید حوزه علمیه قم و جامعه مدرسین و درگذشت آیت‌الله محمدتقی نصیری که سال‌ها مدیر حوزه علمیه سمنان بود از دیگر اتفاقات ناگوار سال گذشته بود.

همایش کتاب سال حوزه

مهمترین رویداد پژوهشی سال گذشته برگزاری شانزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه با معرفی صاحبان ۳۶ اثر برگزیده، شایسته تقدیر و تحسین شده بود. در این مراسم از آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به دلیل ۷۰ سال تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیر در تالیف کتاب‌های فراوان در زمینه دانش‌های مختلف حوزوی و از حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا حسینی جلالی حائری به عنوان محقق برجسته حوزوی تقدیر شد. رونمایی از ۵ مورد سند اولویت نیازسنجی حوزه‌های علمیه یکی دیگر از بخش‌های این مراسم بود.

جلسه مجمع عمومی جامعه مدرسین هم ۲۴ دی ماه با سخنرانی آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دارالشفا برگزار شد.

طلاب و فضای حوزه‌های علمیه سراسر کشور در راستای گرامیداشت سالروز ۹ دی تجمع بزرگی برگزار کردند.

یازدهمین اجلاس سالانه موسسان و مدیران مدارس علمیه خواهران کشور در موسسه امام کاظم(ع) قم با سخنرانی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری برگزار شد.
دومین همایش تجلیل از طلاب ممتاز شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بهمن ماه سال گذشته در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

در همین ماه، جشنواره قرآن و حدیث المصطفی با شرکت ۱۳ هزار نفر برگزار شد. رونمایی از شبکه اجتماعی مشاوران حوزه‌های علمیه خواهران با حضور مدیر این نهاد حوزوی از دیگر رویدادهای سال گذشته بود.

طرح جامع مسکن طلاب

یکی از مهم‌ترین رویدادهای آموزشی حوزه‌های علمیه ثبت نام از داوطلبان ورود به حوزه‌های علمیه برادران سراسر کشور با ظرفیت پذیرش ۱۸ هزار و ۱۲۸ نفر بود که انجام شد. ثبت نام حوزه‌های علمیه خواهران نیز با افزایش سه برابری ظرفیت پذیرش، صورت گرفت.

نهمین جشنواره سراسری قرآن کریم حوزه‌های علمیه خواهران ۷ اسفند با تجلیل از ۶۰ برگزیده در شهر قم برگزار شد.

ثبت نام طلاب در طرح جامع مسکن نیز برای نخستین بار توسط مرکز خدمات حوزه‌های علمیه انجام شد.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه در حکمی حجت‌الاسلام ملک‌دار را به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره هنرهای آسمانی منصوب کرد.

اسفندماه سال گذشته سفر رئیس جمهوری به قم در حالی انجام شد که بیشتر برنامه‌های حجت‌الاسلام روحانی به دیدار با مراجع تقلید، علما، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه اختصاص داشت.

رئیس جمهور در دیدار با فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه دولت دو تقاضا از علما و حوزه دارد اظهار کرد: اولین مسئله نظریه پردازی در مسائل مهم دینی – اجتماعی، دینی – سیاسی، دینی -  اقتصادی و... در حوزه قم است. دولت نه به دنبال نظریه پردازی دینی است و نه کارش این است. کار دولت حمایت از حوزه‌های علمیه با حفظ استقلال کامل حوزه‌ها است. ما اصلا نمی‌خواهیم حوزه علمیه دولتی شود یا در هر مسئله‌ای فکر کنند که باید از دولت حمایت کنند بلکه همان گونه که حمایت از دولت برای ما مهم است نقد و تذکر حوزه به دولت هم برای ما مهم است.

همایش زباندانان حوزه

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته برگزاری اولین همایش بزرگ زباندانان حوزه با حضور بزرگان و اساتید و مدیران حوزه در مدرسه عالی دارالشفا قم بود.

پیش از برگزاری این همایش بزرگ، نهادهای حوزوی از جمله معاونت بین الملل، جامعه المصطفی، جامعه المرتضی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بعثه رهبری و... چهار کمیسیون تخصصی با موضوعات مرتبط برگزار کرده‌اند. در این همایش علاوه بر قرائت پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، آیت‌الله حسینی بوشهری، حجج اسلام والمسلمین زمانی، قمی، قرائتی، ارزانی، ملکدار، رادمرد و هشت تن از زباندانان حوزه به سخنرانی پرداختند و در پایان از ۱۳ نفر از فعالان این حوزه تجلیل شد.

همچنین در سال گذشته، طی مراسمی معاونان جدید آموزش، پژوهش و ارتباطات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران معارفه شدند. در این مراسم معاون ارتباطات در سمت خود ابقا‏، معاون آموزش تودیع و معاون پژوهش جایگزین معاونت آموزش شد.

کمیسیون هیأت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با بررسی پرونده واجدین شرایط ۲۷۰ نفر از طلاب و روحانیون را واجدین شرایط استعداد برتر شناخت.

مرحله مقدماتی ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در اسفندماه برگزار شد.

همچنین از سامانه الکترونیکی تدوین تحقیقات پایانی و ۱۲ کتاب از آثار قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در مراسمی با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور رونمایی شد.

برگزاری اولین المپیاد ورزشی طلاب

اولین المپیاد فرهنگی ورزشی حوزه‌های علمیه استان قم با شرکت دو هزار و ۴۰۰ طلبه از ۶۰ مدرسه علمیه در ۱۴ رشته به مدت یک ماه برگزار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور اعلام کرده که در سه سال گذشته ۵۵۰ کرسی آزاد اندیشی در حوزه‌ علمیه خواهران برگزار شده است.

رئیس و مسئولان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز در شش ماهه دوم سال گذشته به ۴ استان کشور سفر کرده و علاوه بر بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه‌های استانی از طلاب ممتاز تجلیل کرده‌اند.

مراسم رونمایی از «طرح تربیت توحیدی» با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور در واپسین روزهای سال ۹۳ در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد. این طرح از حدود سه سال قبل در شورای راهبردی تربیت اخلاقی معاونت تهذیب مورد بحث و بررسی قرار گرفته و قرار شد در شش موضوع متمرکز شده و در هر عرصه به ترویج و فضاسازی و ایجاد گفتمان بپردازد.

آخرین برنامه مهم حوزه‌های علمیه در سال ۹۳ آغاز ثبت نام پذیرش مراکز تخصصی حوزه بود که نشست خبری آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه در مورد این رویداد حوزوی روز چهارشنبه ۲۷ اسفند برگزار شد.
دروس حوزه‌های علمیه هم در روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه تعطیل شد اما آغاز برخی دروس خارج مراجع و استادان حوزه در روز شنبه ۸ فروردین و برخی دیگر در روز شنبه ۱۵ فروردین اعلام شد.

کد خبر 2522352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha