۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵

در گفتگو با مهر مطرح شد:

«پژواک‌ها» در مناطق بکر ساخته شد/ از چوپان ترسو تا خواستگار دزد

«پژواک‌ها» در مناطق بکر ساخته شد/ از چوپان ترسو تا خواستگار دزد

کارگردان «پژواک‌ها» از فضای خاص این مجموعه مستند سخن گفت، اینکه چگونه به مناطق بکر لاهیجان و دیلمان رفته‌ و سعی کرده‌اند به درونیات انسان‌هایی با زندگی‌ خاص نزدیک شوند.

حسین غلامی کارگردان مجموعه مستند «پژواک‌ها» که پخش آن از شنبه ۱۵ فروردین از شبکه مستند آغاز شده است درباره ویژگی‌های این اثر به خبرنگار مهر گفت: «پژواک‌ها» مستندی درباره مناطق بسیار بومی و بکر کشور است و ما با رفتن به این مناطق،‌ با آدم های بومی آشنا شده‌ایم و داستان‌های زندگی‌شان را درآورده‌ایم به ویژه مسائلی که تازگی دارد و همه مردم با آنها آشنا نیستند. مثلا به آداب و سنن خاص آنها پرداختیم و هر بار داستان زندگی یک آدم را تعریف می‌کنیم.

مستند پژواک ها

وی افزود: همه چیز «پژواک‌ها» بکر است، از محیط زندگی افراد گرفته تا پوشش و نوع زندگی‌شان که بعضا خیلی خاص است. ضمن اینکه ما سعی کرده‌ایم به جای استفاده از نریشن و گفتار متن، از کلام خود آدم‌ها استفاده کنیم؛ انسان‌هایی که درونشان خیلی بومی است.

سفر به مناطقی عجیب و نمایش درونیات ساکنان آنجا

این مستندساز با اشاره به ساخت این مجموعه در مناطق کوهستانی لاهیجان و دیلمان، در این زمینه توضیح داد: ما به مناطق عجیبی رفتیم. مثلا در این مستند دره‌ای را می‌بینید که در انتهای آن پنج خانه ساخته شده و یک روستا را تشکیل داده است. ساکنان این روستا اگر بخواهند به شهر بروند، باید مسافت بسیاری را طی کنند،‌ برای همین کوره گلی ساخته‌اند و خودشان نان تهیه می‌کنند.

مستند پژواک ها

غلامی با اشاره به روایت زندگی آدم‌های خاص در قسمت‌های مختلف این مجموعه مستند،‌ یادآور شد: ما تلاش کردیم صرفا مسائل را نشان ندهیم، اینگونه نباشد که کاراکترها جلوی دوربین بنشینند و حرف بزنند بلکه درصدد بودیم درونیات آنها را نشان دهیم.

از چوپان ترسو تا خواستگار گاو دزد

وی قالب این آثار را مستند داستانی معرفی کرد و درباره داستان‌هایی که در آن روایت می‌شود گفت: یکی از قسمت‌ها مربوط به چوپانی است که از گرگ می‌ترسد، برای همین خانمش گوسفندها را به چرا می‌برد. از طرفی او می‌خواهد تمام گوسفدهایش را بفروشد. قسمت دیگر روایت زندگی مردی است که گاو دارد. پسری عاشق دختر او است اما این مرد دخترش را به آن پسر نمی‌دهد. برای همین خواستگار گاو او را می‌دزدد!

مستند پژواک ها

کارگردان «پژواک‌ها» ادامه داد: برای ساخت این مجموعه حدود یک سال به این مناطق رفتیم، آدم ها را دیدیم، درباره‌شان تحقیق کردیم، داستان‌هایشان را شنیدیم و این مستند را ساختیم. دشواری‌های ساخت مستند در مناطق کوهستانی بسیار است اما از آن مهم‌تر این است که باید اعتماد آدم‌ها را جلب کنی، چرا که خیلی وقت‌ها آدم‌ها از دوربین خجالت می‌کشند یا به مستندساز اعتماد نمی‌کنند. بنابراین ضروری است خیلی با آنها صمیمی شوی تا تو را به زندگی‌شان راه بدهند و بتوانی از آن فیلم بسازی.

اجازه ندادم سوژه‌ها از دستم در بروند

غلامی تصریح کرد: در مجموع این مستند فضای بکری دارد. فضایی که گاهی اصلا عجیب است، اینکه کنار یک دره ایستاده باشی و از انتهای آن صدای گاو بیاید. تلاش کردم دوربین برای اهالی این روستا محوتر باشد تا احساس راحتی کنند. این تجربه خوبی در پروسه فیلمسازی‌ام بود و از آنجایی که از سوژه‌های این اثر خیلی خوشم می‌آید تلاش زیادی داشتم نگذارم از دستشان بدهم.

مستند پژواک ها

وی در پایان اعلام کرد این مجموعه ۱۳ قسمت دارد که ۱۰ قسمت از آن کامل شده و سه قسمت باقی مانده نیز به مرور ساخته می‌شود.

مجموعه مستند «پژواک‌ها» به تهیه‌کنندگی سیدعادل عسگری از شب گذشته پخش خود را آغاز کرده است. این مجموعه هر هفته شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و دوشنبه‌ها ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود.

کد خبر 2526899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha