۲۷ فروردین ۱۳۹۴، ۹:۴۰

آیت الله جوادی آملی:

رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی با قرآن بود

رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی با قرآن بود

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه رمز موفقیت علامه طباطبایی زندگی قرآنی ایشان بود، گفت: قرآن انسان را زنده نگه داشته، او را تغذیه می‌کند و بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقران علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: راز اینکه مرحوم علامه طباطبایی توفیق پیدا کرد که یک مفسر ناب بشود به دلیل قرآنی بودن حیات ایشان و دل نبستن به دنیا بوده است.

وی با بیان اینکه قرآن به هر عالمی بها نمی‌دهد، گفت: قرآن مطالب میانی را با علما در میان می‌گذارد ولی مطالب اوحدی را به علما نمی‌گوید و با «لقوم یعلمون و یعقلون» مطرح می‌کند و مطالب عملی، سیاسی و اجتماعی را به افراد قائم به قسط می‌گوید.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: کسی عالم و عاقل است که از علوم حوزه و دانشگاه فرا‌تر رود و قائم به علم باشد که در این صورت می‌تواند مطالب اوحدی را درک کند.

وی گفت: کسی که در دنیا زندگی می‌کند یا در مسیر صراط نبوده و نیست یا اگر هم باشد در حد عدل و علم است اما کسی که در زمین زندگی می‌کند اهل عقل و حقیقت است و در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی نظر دقیق دارد و قرآن نیز بین این دو گروه فرق جدی گذاشته است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل دنیا با امور اعتباری سر و کار دارند و نمی‌توانند به معرفت‌شناسی و مسائل علمی بپردازند، عنوان کرد: رسول اکرم(ص) فرمود بسیاری همانند زمانی که در خواب هستند، تصور می‌کنند که مقامی را به دست آورده‌اند اما این تنها خواب است و دست آنها خالی است.

وی با اشاره به اینکه چیزی ملک انسان می‌شود که همیشه همراه او باشد، گفت: چیزی که انسان را تا گور‌‌ رها می‌کند ملک انسان نیست و کسی که در دنیا زندگی می‌کند خواب است، خواب نمی‌تواند مفسر و معرفت‌شناس تربیت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه در خصوص علامه طباطبایی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی از جمله افرادی بود که در خواب سپری نمی‌کرد و به جای زندگی در دنیا و دل بستن به آن در زمین زندگی می‌کرد.

وی با بیان اینکه مردان الهی منزه از اعتبار هستند، گفت: مردان الهی نه تنها به سمت اعتبار و بازی نمی‌روند بلکه بازیگران دستشان به آنها نمی‌رسد و هیچ بازی آنان را سرگرم نمی‌کند.

آیت الله جوادی آملی افزود: علامه طباطبایی از حیات طیبه برخوردار بود و سعی می‌کرد تا در دنیا زندگی نکند و اسیر دنیا و عناوین دنیایی نشود.

وی با بیان اینکه حیات طیب این است که انسان تمام نیازهای روز را فهرست کند، به پیشگاه قرآن ببرد، از قرآن کریم جواب بگیرد و جواب این نیاز را با گفتار یا نوشتار به جامعه منتقل کند، گفت: کسی که ذره‌ای آمادگی داشته باشد قرآن کریم موجب رشد و نورانیت او می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه قرآن این هنر را دارد که انسان‌ها را بپروراند به شرطی که انسان در تکاثر زندگی نکند، تصریح کرد: قرآن انسان را زنده نگه داشته، او را تغذیه می‌کند و بالا می‌برد.

وی در پایان گفت: علوم و معارف الهی نه تنها ظرفیت انسان را پر نمی‌کند بلکه خاصیت علم افزایش ظرفیت است.

کد خبر 2535407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha