۲۹ فروردین ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰

ماهگلی:

صادرات خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافت/برپایی۲۵ نمایشگاه تخصصی

صادرات خراسان جنوبی ۲۳ درصد افزایش یافت/برپایی۲۵ نمایشگاه تخصصی

بیرجند- معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از صادرات ۱۷۷ میلیون دلار کالا از گمرکات و بازارچه های استان طی سال گذشته خبرداد و گفت: صادرات استان ۲۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ماهگلی ظهر شنبه در نشست خبری خروجی کل صادرات و ماده ۱۱۶ را ۶۸۴ میلیون دلار دانست و افزود: این حجم صادرات با توجه به محدودیت های اعمال شده از سوی طرف افغانستان به ویژه در حوزه مشتقات نفتی بوده که رشد هشت درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار واحد صنفی در استان فعالیت دارند، گفت: براساس اشتغال ایجاد شده در سال گذشته سهم خوبی در حوزه اصناف داشته ایم .

ماهگلی افزود: در سال جاری تلاش می شود تا با ساماندهی امور اصناف تعهدات را مدیریت و به اهداف سازمانی برسیم.

وی در حوزه فرش نیز با بیان اینکه ۱۴۵ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید شده است، گفت: خراسان جنوبی قطب تولید فرش دستباف بوده که به دلیل نبود گمرک تخصصی سهم عمده صادرات فرش استان از سایر گمرکات صادر می شود.

ماهگلی با بیان اینکه از مجموع ۱۷۷ میلیون دلار صادرات تنها ۱۳۳میلیون دلار در بحث افغانستان بوده است، گفت: مابقی صادرات استان به کشورهای عراق، سوریه، تاجیکستان و کشورهای اروپایی بوده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه هدف صادراتی سال گذشته ۱۶۷ میلیون دلار بوده است، افزود: این هدف با هشت درصد افزایش محقق شده است.

ماهگلی گفت: هدف صادراتی امسال نیز ۲۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

بدنبال بازگشایی مجدد بازارچه ها هستیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر با محدودیت بازار افغانستان روبرو هستیم، افزود: از ماه های گذشته دولت افغانستان بازارچه‌ ها را محدود کرده که با رایزنی های و تاکیدات انجام شده به دنبال بازگشایی مجدد بازارچه ها هستیم.

وی افزود: انتقال گاز از طریق بازارچه میل ۷۳ به صورت کپسولی، افزایش حجم مبادلات بازاچه ای ناشی از فروش سوخت مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری، تجهیز پایانه ها به سامانه جامع امور گمرکی، ایجاد فروشگاه های مرزی در بحث خرده فروشی و. ... را از برنامه های این سازمان در سال جاری دانست و گفت: اعزام سه هیئت تجاری به افغانستان، پاکستان و امارات و پذیرش دو هیئت به استان نیز در دستور کار قرار دارد.

ماهگلی همچنین از برگزاری نمایشگاهی در کشور تاجیکستان خبرداد و گفت: برگزاری ۲۵ نمایشگاه تخصصی در بیرجند نیز پیش بینی شده است.

وی همچنین بر ایجاد فروشگاه های بزرگ در استان تاکید کرد و گفت: این مهم با هدف تامین نیاز عمده شهروندان با توجه به شرایط موجود پیگیری می شود.

ماهگلی گفت: در مباحث مالیاتی نیز گروه های مشمول ایجاد صندوق مکانیزه را مدنظر داریم تا بتوانیم اصناف را مجهز به ترازوی دیجیتال و دستگاه کارتخوان کرده تا مباحث مالیاتی نیز بر اساس عملکرد صندوق محاسبه شود.

انتقال صنوف آلاینده پیگیری می شود

وی از بحث انتقال صنوف آلاینده نیز خبر داد و گفت: برای تامین زیرساختها اقدام شده و تلاش می کنیم تا با مجاب کردن دستگاه های درگیر بحث انتقال صنوف و مبلمان شهری را به نحو مطلوب به اجرا برسانیم.

وی از تکمیل بانک اطلاعاتی بافندگان، مربیان، مجریان و واحدهای تولیدی فرش نیز خبر داد و گفت: بر این اساس اطلاعات کلیه مرتبطین با حوزه فرش استان ثبت و براین اساس نقوش درخواستی ارائه و براساس شورای فنی دستمزد برحسب کیفیت و نوع بافت بافندگان دستمزد دریافت می کنند.

ماهگلی همچینین بیان داشت: همایش فرش دستباف نیز در سال جاری در راستای توسعه فرش دستباف استان برگزار می شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ایجاد فروشگاه و نمایشگاه تخصصی فرش نیز در بازه بلندمدت اجرایی می شود.

کد خبر 2536748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha