ژينوس تقيزاده، مجسمهساز، در گفتگو با خبرنگار تجسمي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت: "من هنرمندي بودهام كه هرگز با اين تصور و موضع كه مخاطب ممكن است به برخي زواياي كاري من پي نبرد، اثري ارائه ندادهام. در واقع اصلاً درباره مخاطب اين طور فكر نميكنم. بلكه تصور من اين است كه مخاطب از شعور و ويژگيهاي خاصي برخوردار است كه ميتواند در دريافتهاي ذهني از اثر موفق باشد."
وي درباره تفاوت هنر مدرن و سنتي گفت: "برخي ميگويند پرداختن به هنر معاصر ممكن است ما را از هنرهاي سنتيمان بازدارد، اما من اينچنين فكر نميكنم. در واقع پرداختن به هنر معاصر باعث نفي ساير هنرها نيست. هر كدام از هنرهاي سنتي و معاصر مخاطبان خاص خود را ميطلبد. اين تفكر كه امروز در ميان ما جا افتاده مثل اين است كه بگوييم چون تئاتر به وجود آمده است، موسيقي ديگر بايد از ميان برود. ما امروز مديومهاي جديدتري براي استفاده از هنر به كار گرفتهايم كه از تركيب مديومهاي قديم به وجود آمده است."
اين هنرمند كه از فروش آثارش در نمايشگاه قبلي خود ناراضي است، در پاسخ به اين پرسش كه فكر ميكنيد اصليترين دليل فروش نرفتن كارهاي ويدئو و اساسا نقاشيهاي شما چه بود گفت: "يك سري از آثار هنري است كه اساسا خريدار خانگي ندارد. در نمايشگاه قبلي به ارائه آثار خودنگارهها و نقاشيها و ويدئو آرتهايم پرداختم. البته دقت داشته باشيد كه ويدئو آرت هنري است كه به وجود اسپانسرهاي دولتي و خصوصي نيازمند است. در واقع آثار من در آن نمايشگاه خريدار غيرخانگي نداشت. شايد يكي از دلايل فروش نرفتن آثار اين بود. از اينها گذشته، آثار من در غالب مواقع مفهومي بوده است و پيش از آنكه جنبه تزييني داشته باشد داراي مفاهيم بوده است. بنابراين من انتظارنداشتم خريداران خانگي اين نوع آثار را خريداري كنند."
تقيزاده تصريح كرد: "اگر نيم درصد بودجه به خريد آثار هنري اختصاص داده شود، طبعا نمايشگاههاي ما كه اكسپو نيز در رديف آنهاست، با شكست و ناكامي رو به رو نميشود. در پاسخ به اين پرسش شما كه مهمترين دليل ناكامي اكسپو سال گذشته را جويا ميشويد بايد بگويم مهمترين ضعف اين اكسپو خريداران بودند كه يك مشاور تجسمي باسواد و بهروز انتخاب نكرده بودند. بهترين خريدار اكسپو سال گذشته وزارت صنايع و معادن بود كه آن هم نيمي از آثار را پس فرستاد. اين در حالي است كه هنر در هر رشتهاي نيازمند حضور متخصصان است. گرچه اكسپو قرار بود با يك نوع دورنگري در اجتماع ما باب شود، اما فعال نبودن اقتصاد هنري باعث شد اين اكسپو ناكام بماند."
وي اضافه كرد: "من اصولاً به مخاطب به عنوان يك طيف عام و بياطلاع نگاه نميكنم و خودم را از آنها بالاتر نميبينم. روي اين اصل براي مخاطب در آثارم مرز تعيين نميكنم."
نظر شما