" عنايت الله نظري نوري " - خطاط معاصر، درگفت وگو با خبرنگار تجسمي " مهر"، با اعلام اين مطلب گفت : هنرمند درنقاشي - خط ، با هياهوي حروف موفق به ايجاد يك كمپوزسيون مي شود. دراين حالت است كه مخاطب مي تواند بي آن كه به شعر و اساسا محتويات اثر توجه كند، جذب كمپوزسيون و تركيب بندي هاي آن شود .
اين هنرمند كه اخيرا موفق به برگزاري يك نمايشگاه انفرادي درگالري "پاسارگاد" شده است، در پاسخ به اين پرسش خبرنگار تجسمي مهر كه چرا نقاشي - خط ، مقوله اي مهجور در حيطه هنرمانده است، تصريح كرد: يكي از دلايلي كه اين حوزه را با انزوا روبه رو كرده است، عدم شناخت مخاطب عام است. با اندكي دقت متوجه مي شويم كه مردم بيشتر اسير عادت هايشان هستند و طبعا مواردي درهنر كه به چشمشان آشناست را دوست دارند و به آن توجه مي كنند. اين درحالي است كه اگر درآثار نقاشي -خط " محمد احصايي " و ساير استادان اين فن دقيق شويم ، متوجه مي شويم كه نقاشي - خط يكي از زيباترين شاخه هاي هنري است .
" نوري" افزود: درتعريف نقاشيخط مي توان گفت ، دفرمه كردن خطوط وايجاد كمپوزسيون هاي نو در خط ، نقاشيخط نام مي گيرد. به عنوان مثال، اگر به يك قطعه سنگ فيروزه نگاه كنيد مي بينيد كه اين سنگ تا پيش از تراش ، فرم هاي طبيعي خاص خودش را دارد . درنقاشيخط نيز اوضاع به همين شكل است. درحقيقت ، هنرمندان كاليگراي درايران ، تنها با استفاده از تفكروانديشه مي توانند به خلق اثر بپردازند. زيرا نقاشي -خط ازجمله هنرهايي است كه كپي نمي پذيرد وتقليد درآن راه ندارد . به بيان ساده تر ، كاليگرافي هنري است كه هنرمند فقط با مدد گرفتن از ذهن خلاق خود مي تواند درخلق اثر كوشا باشد .
" نوري " خاطرنشان كرد: افرادي چون" حسين زنده رودي"، " فرامرز پيلارام " و " صادق تبريزي " از بنيانگذاران نقاشيخط درايران بوده اند . اين كه مي گويم مخاطبان تنها به چيزهايي كه عادت كرده اند ، گرايش دارند درخوشنويسي قديمي نيز به همين ترتيب بود. درزمان صفويه وقاجار، اغلب خطوط به شكل چليپا وقطعه نوشته مي شد . دليل رواج وتعدد اين نوع خطوط نيز همان طور كه اشاره كردم ، يك عادت بود .
وي گفت: يكي از دلايلي كه باعث ماندگاري چهره " ميرعماد " درعرصه خوشنويسي شد، نوشتن چليپاهاي زيباي اوبود . بعدها " ميرزا غلامرضا " به كاركردن خط شكسته و سياه مشق روي آورد. امروزبيشتر اين سياه مشق ها در موزه هاي بين المللي نگهداري مي شوند. به دنبال آن وبا به وجودآمدن مكتب سقاخانه اي ، كاليگرافي بنيان نهاده شد . دربرخي آثارهنرمنداني چون " قندريز" و " جليل رسولي " فرم ها و دفرمه كردن خطوط نستعليق به چشم مي خورد .
" عنايت الله نظري نوري " درخصوص آثارش دراين نمايشگاه خاطرنشان كرد: دراين نمايشگاه به ارائه 35 اثر پرداخته ام . بيشتر آثار حاضر دراين نمايشگاه را با قلم هاي عرض ده سانت ويك سيني مركب تصويركرده ام ودردو حركت به كشيدن يك پرنده پرداخته ام ويا خطوطي را برروي هم ترسيم كرده ام . هم چنين درآثارم بيشتر از هر حرفي ، كلمه " ب " را مي توان مشاهده كرد . از اين روي كه " ب" اول كلمه بسم الله است و درتصويركردن ، شكل زيبايي به خود مي گيرد.
" عنايت الله نظري نوري " يكي از هنرمندان پيكسوت دررشته نقاشي -خط است . وي تاكنون دراكسپوهاي بين المللي به ارائه اثرپرداخته و جوايز زيادي را كسب كرده است. درصفحه نخست كارت نمايشگاه اين هنرمند ، " كرمعلي شيرازي " خطاط مشهور ونامي معاصر، خطي به عنوان يادبود نوشته است . قراراست " نوري" 35 قطعه از آثارخود را روزپنج شنبه درگالري پاسارگاد به معرض نمايش عمومي بگذارد .
نظر شما