۲۸ آذر ۱۳۸۴، ۱۶:۴۰

ويژگي هاي مكتب آوازي اصفهان نقد شد

ويژگي هاي مكتب آوازي اصفهان با حضور هنرمنداني چون " نعمت الله ستوده" ، نوازنده سه تار و" حسن منصوري" نوازنده ني، در سالن اجتماعات مركزي دانشگاه صنعتي امير كبير بررسي شد.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، دكتر نور آذر از شاگردان زنده ياد" جلال تاج اصفهاني" آغاز مكتب اصفهان را يكي از شاخص ترين مكتب ها دانست و گفت:  بحث وبررسي درباره تمام مكتب هاي موسيقايي ضروري است اما مكتب اصفهان به لحاظ شخصيت تاثير گذارش ضروري تر به نظر مي رسد.

وي هنر آواز را قسمتي از هويت اين مرز و بوم ذكر كرد  وافزود: ما امروزه به بازكاوي و بازيابي اين هويت نياز داريم.
در ادامه اين كنسرت پژوهشي" سيد نعمت الله ستوده" خاطرنشان كرد: بعد از دوره شاه سلطان حسين موسيقي به پستوها رفت و همين مساله باعث رشد آن شد.وي درخشان ترين دوره موسيقي ايران را دوره قاجار دانست وافزود: نايب اسداله ني زن و سيد رحيم آواز خوان از كساني هستند كه در اين دوره به منصه ظهور رسيده اند.

همچنين" حسن منصوري" با اشاره به نقش مذهب درزنده نگه داشتن موسيقي ، تصريح كرد:: واژه مكتب معمولا شامل يك منطقه به خصوص مي شود واطلاق آن به يك شخص كاري اشتباه است؛اگر چه آن مكتب مي تواند در يك فرد متجلي باشد. مثلا در مكتب اصفهان مرحوم طاهر زاده، دردرشتي ، اديب خوانساري و تاج اصفهاني نمايندگان راستين آن هستند. وي پيوند ميان شعر و موسيقي را ضروري دانست و موسيقي با كلام را مردم پسندتر و قابل فهم تر دانست.

تاج اصفهاني

منصوري افزود: شعر و موسيقي در مكتب اصفهان بسيار پيوسته است. دراين مكتب نوازنده جواب آواز را كلمه به كلمه مي دهد و تك نواز براساس يكي از اسلوب هاي شعري تكنوازي مي كند.
ستوده با انتقاد از عملكرد سازمان صدا و سيما ، نمايش ندادن آلات موسيقي اظهار داشت: جوان ها به علت حضور شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي از سازهاي غربي بيشتر اطلاع دارند. راديو و تلويزيون بهترين اركسترها را درست كرده ولي شعرها از شاعران درجه چهار است كه به خاطر فعاليت هاي اداري شان به آن مرتبه رسيده اند.

" منصوري" پس از اجراي گوشه مثنوي عبري در آواز بيات اصفهان به خصوصيات آوازي مكتب اصفهان اشاره كرد وافزود:موسيقي تمام نقاط كشور متاثر از فرهنگ هاي حاشيه اي و خارجي است، اما اصفهان به خاطر مركزيت اش داراي هويتي مستقل است.

وي در ادامه بيان كرد: در مكتب اصفهان بيش از 50 درصد رديف با ساير رديف ها يكي است، تنها دردستگاه راست پنجگاه و شور مي توان تفاوت هاي اندكي احساس كرد.
" نور آذر" پس از اجراي آوازي در دستگاه همايون گفت: آواز يك صنعت است كه خيلي ها مي توانند ان را فرا بگيرند اما آن چه حائز اهميت است الهامات دروني خواننده است ؛ آواز بايد از يك دل عاشق بيان شود و به نظر من مكتب اصفهان مكتب عشق و الهام است.

پس از اجراي قطعاتي در آواز بيات اصفهان به وسيله سيد نعمت الله سوده احمد مراتب از شاگردان زنده ياد تاج اصفهاني درباره تاثير تعزيه و روضه بر آواز مكتب اصفهان گفت: قسمت عمده اي از موسيقي مرهون خدمات كساني است كه با تعزيه و روخواني آشنايي زيادي داشته اند كه ميتوان به زنده يادان تاج و اديب خوانساري اشاره كرد.

وي در پايان گفت:  موسيقي ما از دير باز با روضه و تعزيه پيوند داشته و خود را مديون آن مي داند.
      

کد خبر 265707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha