عبدالحسين برزيده، كارگردان فيلم تلويزيوني " هولوكاست " درباره اينكه به عنوان سازنده فيلم چه موضعي نسبت به موضوع داشته است و تا چه اندازه درباره اين موضوع دست به قضاوت زده است، به خبرنگار تلويزيوني " مهر " گفت : دليل اصلي من از تحقيق درباره اين مساله همين بود كه با پيشداوري به سراغ موضوع نروم. با وجود تصاويري كه از ظلمي كه به وسيله صهيونيست ها نسبت به مردمي مظلومي روا داشته مي شود و با وجود تبليغاتي كه ما را احاطه كرده است، به جهت دانستن و اطلاع از موضوع به سراغ اين مساله رفتم.
كارگردان اين فيلم خاطر نشان كرد : مي توانم بگويم درحالي من به طرح اين پرسش پرداختم كه با وجود تبليغات موجود خودم هم مساله هولوكاست را باور كرده بودم و آن را چندان قابل تجديد نظر نمي دانستم. هر چند كه به هر حال من در اين مورد موضع دارم. اما اصل و اساس تحقيق بازشناخت و بررسي موضوع بود كه البته پس از مدتي تحقيق به اين نتيجه رسيدم كه هولوكاست بزرگنمايي و دروغي تاريخي است. اما اين متقاعد شدن پس از تحقيق و بررسي اسناد و مدارك قابل اعتنا بود. وقتي هم متقاعد شدم ديگر نمي توانستم بي طرف باشم. چون در نهايت به اين نتيجه رسيم كه هيچ مدركي مبني بر اثبات وقوع هولوكاست وجود ندارد.
وي در پاسخ به اينكه چه طيف از بينندگان تلويزيوني را مخاطب قرار داده است، يادآور شد: در واقع من در اين فيلم به طرح پرسش پرداخته ام و اصل موضوع را مورد ترديد قرار داده ام. اما محور اصلي قصه كسي است كه به مساله هولوكاست شك مي كند و مي تواند اين مساله را ثابت كند. ولي در طول داستان به قتل مي رسد و ماجرا به اين شكل مطرح مي شود كه شاهد از بين برود. مساله اينجاست كه حقانيتي وجود دارد اما كسي حق سوال كردن در اين مورد را ندارد. مساله ترديد آميز اين است حتما" مساله اي وجود دارد كه به قتل شاهد منجر شده است.
اين فيلمساز ادامه داد : ما مي خواستيم از طريق اين فيلم مخاطب را تحريك و تهييج كنيم تا به بررسي موضوع بپردازد. نه اينكه بخواهيم همه چيز درباره اين مساله را ثابت كنيم كه اصولا" اتاق گاز و كوره آدم سوزي وجود داشته است يا خير. فيلم در اصل مخاطب عام دارد و حرفي با را بيننده عام در ميان مي گذارد. مساله اينجاست كه بعضي ها تاكنون با ديده شك به اين موضوع نگاه نكرده اند و انگيزه اي كه آنها را با موضوع درگير كند وجود نداشته است كه البته اين موضوع حاصل تبليغات گسترده و فعاليت هاي فرهنگي صهيونيست ها است كه باعث شده دروغ هايي را باور كنيم.
اين سينماگر درباره دليل ساخته شدن فيلم در كشور لبنان به زبان عربي به "مهر" توضيح داد : در وهله نخست چون سفارش دهنده اين فيلم معاونت برون مرزي سازمان صدا و سيما بود و به طور مشخص فيلم براي بخش عربي برون مرزي ساخته مي شد، ما اقدام به توليد آن به زبان عربي و يك كشور عربي كرديم. البته ما مي توانستيم اين فيلم را با استفاده از بازيگران فارسي زبان بسازيم و سپس آن را به زبان عربي دوبله كنيم، اما شرايط داستان و فيلم به گونه اي فراهم شد كه ما فيلم را در كشور لبنان و با استفاده از بازيگران عرب جلوي دوربين ببريم. هر چند كه من در ابتدا از اغراقي كه در بازي نقش پردازان عرب وجود دارد تا حدودي واهمه داشتم. اما ما در طول تمرين ها توانستيم اغراق را از بازي آنها بگيريم و تا حدود زيادي موفق شديم بازي واقع گرايانه و قابل قبولي را از آنها بگيريم. البته بيشتر عوامل فني را از ايران برده بوديم و تقريبا" همه عوامل توليد فني ايراني بودند و از سينماگران عرب در بخش بازيگري و تعداد كمي هم در بخش فني را به كار گرفتيم.
وي تاكيد كرد: اگر شناخت لازم از امكانات و شرايط توليد كشور لبنان وجود داشته باشد و در اين زمينه حمايت لازم از نظر مالي صورت بگيرد، امكانات بيشتري در زمينه توليد وجود دارد. ساخت دكور و امكان استفاده گسترده از آكسسوارصحنه، وسايل و امكانات فني مناسب و بازيگران مستعد و خوبي كه حتي قابل مطرح شدن در سطح گسترده را دارند و در عرصه سينما و تلويزيون فعاليت مي كنند، از جمله شرايط مناسب توليد در كشور لبنان به شمار مي رود.
برزيده درباره شيوه پرداخت موضوع به شيوه اي كه بتواند مورد توجه مخاطب قرار بگيرد، با توجه به اينكه بيشتر فيلم هايي كه در زمينه مبارزه فلسطيني ها ساخته مي شود از پرداخت به نسبت ضعيفي برخوردارند و در جذب مخاطب كمتر موفق بوده اند، اعلام كرد: در ميان فيلمسازان ما اين تصوير وجود دارد كه وقتي مي خواهند مفهوم مهم و برجسته اي را بيان كنند، معناي موضوع به اندازه كافي در درون خود ابزار مطرح شدن را دارد و به جذابيت هايي كه باعث جلوه بيشتر اثر مي شود، توجه چنداني صورت نمي گيرد و به آن فكر نمي كنيم. به عقيده من اصولا" اين نوع كارگردان ها خود سينما را هم نمي شناسند. در صحبت ها اشاره اي به فيلم " بازمانده " به كارگرداني سيف الله داد شد. اين كارگردان به خوبي داستان و سينما را مي شناخت و بر اساس همين مساله به توليد يك فيلم سينمايي با مضموني ارزشي دست زد. در حالي كه وقتي برخي از سينماگران ما دست به مطرح كردن چنين موضوعي مي زنند از ساختارهاي كليشه اي و تكراري استفاده مي كنند كه هيچ شباهتي به سينما هم ندارد. هر چقدر كه موضوع مورد نظر فيلم مهم باشد، دليلي براي جذابيت آن به حساب نمي آيد.
وي ادامه داد: اين مشكل در مورد سينماي دفاع مقدس هم وجود دارد. وقتي سينماگري مي خواهد يك موضوع مقدس همانند شهادت را مطرح كند، آن را جذاب و زيبا تصوير نمي كند. در مورد معناي برجسته اي مانند ملي گرايي كه در همه فرهنگ ها وجود دارد، برخورد سينماگران ما با داستان ها و پرداختي نخ نما و تكراري كه ارزش كيفي ندارد با چنين مضاميني برخورد مي كنند. در مورد ظلمي كه صهيونيست ها با مردم مظلوم فلسطين مي كنند نيز همين مساله صدق مي كند. گاهي فيلم هايي در اين زمينه ساخته مي شود كه از ارزش چنداني برخوردار نيست و از خبر مستندي كه خبرنگاري در محل شهادت يك فلسطيني مخابره مي كند يا از آن عكس مي گيرد، ارزش تصويري و بياني كمتري دارد و حتي به اندازه يك عكس هم كاربرد ندارد.
اين كارگردان اضافه كرد: در اين مورد بايد به ساده انديشي و نگاه كم توقع مديران هم اشاره كرد كه باعث به وجود آمدن اين آثار شده است. يعني توقع سفارش دهندگان و تهيه كنندگان اين نوع آثار گاه از كارگردان ها و سينماگران كمتر است. گاهي حتي ما اصرار مي كنيم كه به موضوعي بيشتر بپردازيم، اما خيلي وقتها ديده مي شود كه تهيه كنندگان حوصله ادامه كار را ندارد و به علت تعهد پخش يا توليد در برابر خواسته كارگردان ها مقاومت مي كنند. گاه در اين ميان فرصت طلبي هايي نيز از سوي برخي كارگردان ها صورت مي گيرد كه با هزينه ها كمتر كار را توليد مي كنند كه از هيچ ارزش و كيفيتي برخوردار نيست. حتي گاهي مديران به اين مساله افتخار مي كنند كه براي نمونه با يك كارگردان صحبت كرده اند كه 200 ميليون تومان هزينه توليد به آنها داده بود، اما آنها موفق به توليد فيلم با 100 ميليون تومان شده اند. در حالي كه وقتي به نتيجه نهايي كار دقت مي شود از كيفيت بسيار پاييني برخوردار است.
به گزارش "مهر" كارگردان فيلم تلويزيوني " افسانه هولوكاست " در مورد اينكه پخش فيلم چه واكنشي را از سوي ديگر كشورها در پي خواهد داشت، به خصوص اينكه فيلم از شبكه جهاني سحر پخش خواهد شد و پيش از اين هم يكي از شبكه هاي برون مرزي صدا و سيما محكوم به قطع برنامه در اروپا شده است، توضيح داد: آنها تحقيق در اين زمينه را محكوم كرده اند و كسي حق صحبت كردن در اين زمينه را ندارد و به طور طبيعي در اين زمينه موضع خواهند گرفت. واكنش هايي هم كه نسبت به صحبت هاي آقاي احمدي نژاد، رييس جمهوري كشورمان صورت گرفته و باعث برآشفته شدن اروپايي ها شده است نيز نشاندهنده اين مطلب است كه در اين مورد هيچ پرسشي نبايد مطرح شود.
وي تاكيد كرد: البته من با طرح موضوع به اين شيوه مخالف هستم و به عقيده من از طريق سخنراني سياستمداران نمي توان به روشنگري موثري در اين زمينه دست يافت. بلكه ما نيز همانند آنها بايد از طريق راه هاي فرهنگي به تبيين اين موضوع بپردازيم و روشنفكران و هنرمندان ما جنايت هايي كه در اين زمينه صورت گرفته است را به خوبي به تصوير بكشند. ولي به هر حال وقتي فيلمي درباره هولوكاست ساخته مي شود، ابتدا حاميان اين مساله به اصل موضوع حمله و سازندگان اثر را دادگاهي مي كنند. همانند فوريسن كه به خاطر ترديد در اين مساله از هستي ساقطش كردند.
گفتني است ؛ داستان فيلم سينمايي " افسانه هولوكاس " درباره يك گروه متشكل از مليت هاي مختلف است كه همه آنها استادان و دانشجويان دانشگاه هاي مختلف جهان هستند. اين گروه تصميم مي گيرند تحقيقاتي درباره رفتارهاي غير انساني صهيونيست ها انجام دهند و چهره واقعي آنها را در برابر مظلوم نمايي هايي كه دارند به جهان نشان بدهند. اين گروه مداركي درباره برخي باج خواهي ها و زورگويي هاي صهيونيست ها به دست مي آورند و در پي افشاي اين مسايل بر مي آيند. موساد ( سرويس جاسوسي صهيونيست ها ) با اطلاع از اين مساله در پي دستگيري اين افراد و كشتن آنها برمي آيد. كشمكش اين دو گروه اتفاق هاي مختلف فيلم را رقم مي زند.
نظر شما