۶ دی ۱۳۸۴، ۱۶:۰۶

/ اختصاصي / شهردار اصفهان تشريح كرد:

مشكلات پايتخت فرهنگي جهان اسلام

مشكلات پايتخت فرهنگي جهان اسلام

شهردار اصفهان با اشاره به اينكه شهر اصفهان در چهارمين اجلاس وزراي فرهنگي كشورهاي اسلامي به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلامي در سال 2006 انتخاب شده است ، به تشريح مشكلات موجود در شهر اصفهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري "مهر" از اصفهان، دكتر سيد مرتضي سقاييان نژاد انتخاب شهر اصفهان پس از مكه مكرمه به عنوان دومين پايتخت فرهنگي جهان اسلامرا مايه افتخار دانست و گفت: عدم ايجاد مديريت واحد شهري، وجود بافتهاي فرسوده، افزايش جمعيت و مهاجرت و بروز پديده حاشيه نشيني، ترافيك و آلودگي هوا و محيط زيست، كمبود اعتبارات و عدم حمايت دولت در تخصص بودجه به شهرداري ها و نبود درآمد پايدار براي شهرداري مهمترين مشكلات كلان شهر اصفهان است.

وي با مغتنم شمردم موقعيت بوجود آمده، فرصت پايتختي فرهنگي اصفهان در جهان اسلام را فرصتي براي كل كشور و نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و تصريح كرد: با استفاده صحيح و مناسب از فرصت ايجاد شده مي توانيم ضمن افزايش مناسبات و تعامل با كشورهاي اسلامي و با ديگر پيروان مذاهب، پيام انقلاب اسلامي را به نحو مطلوبي به جهانيان صادر كنيم.

وي با اعلام اين مطلب كه ظرف 40 سال گذشته جمعيت شهر اصفهان 6 برابر شده اظهار داشت: در حال حاضر 25 درصد از جمعيت يك ميليون و هفتصد هزار نفري شهر اصفهان يعني قريب به 400 هزارنفر نفر در حاشيه شهر زندگي مي كنند و اصفهان بالاترين آمارها در مهاجرت و حاشيه نشيني را در كشور دارد.

شهردار اصفهان وجود بافتهاي فرسوده در مناطق مركزي شهر اصفهان را از جمله معضلات شهر اصفهان دانست و گفت: مساحت شهر اصفهان در حدود هفده هزار متر مربع بوده كه بيش از چهار هزار هكتار از اين مساحت را بافت هاي فرسوده شامل مي شود كه علاوه بر ايجاد نازيبايي و معضلات اجتماعي متعدد منجر به پذيرش خيل عظيمي از مهاجران به اين منطقه شهر شده است.

دكتر سقاييان نژاد به آلودگي هاي زيست محيطي شهر اصفهان اشاره كرد و گفت: آلودگي هاي زيست محيطي، مردم اصفهان را با مخاراتي روبرو ساخته است كه از آن جمله سيستم فرسوده آب و فاضلاب شهر اصفهان است كه مربوط به 40 سال گذشته بوده و خطري براي رودخانه زاينده رود به حساب مي آيد. همچنين وجود زباله هاي بيمارستاني و عدم دفع بازيافت اين زباله ها توسط نهادهاي مسئول خطري براي محيط زيست شهر اصفهان به حساب مي آيد.

وي آلودگي هواي شهر را در برخي مواقع بيشتر از آلودگي هواي پايتخت كشور عنوان داشته و تصريح كرد: به دليل عدم تبادل حرارتي و تغيير جهت باد، مردم اصفهان تلاش نمايند تا در فصل زمستان از وسايل نقليه مشخصي كمتر استفاده كنند.

شهردار اصفهان بودجه سالانه شهرداري اصفهان را دو هزار ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: رقم كنوني جوابگوي نيازهاي شهر اصفهان نبوده و شهر اصفهان براي انجام پروژه ها و اهداف خود سالانه نيازمند 14 هزار ميليارد ريال اعتبار است.

وي با انتقاد از عدم حمايت دولت از شهرداري ها به منظور تامين منابع مالي مورد نياز يادآور شد: بودجه كلان شهرها از سه منبع فروش تراكم، صدور پروانه ساختماني و عوارض ماده صد تامين مي شود و شهر فروشي به اين صورت پاسخگوي منابع شهرداري ها و همچنين نسل هاي بعدي نخواهد بود و دولت بايد براي ايجاد درآمدهاي پايداري براي شهرداري ها چاره اي بينديشد.

وي با اشاره به اينكه فضاي سبز شهر اصفهان در سال 54، 21 هزار هكتار بوده و در سال 82 به 14 هزار هكتار كاهش پيدا كرده است ، سرانه فضاي سبز شهر اصفهان را 7/16 متر مربع براي هر شهروند ذكر كرد و گفت: لازم است به منظور بهبود وضعيت آلودگي هوا و همچنين افزايش شور و نشاط و آرامش در كلان شهرها سرانه فضاي سبز به بيش از 30 هزار متر مربع افزايش يابد.

دكتر سيد مرتضي سقاييان نژاد همچنين در خصوص ساختمان جهان نما اظهار داشت: عمليات اجرايي ساختمان جهان نماز از سال 74 شروع شده و شوراي اسلامي شهر و شهردار جديد از سال 82 تاكنون در اين منصب قرار گرفته اند و اولين نامه اعتراض در خصوص اجراي اين پروژه در سال گذشته دريافت شده است و جاي تعجب دارد در صورتي كه در اجرا و تاسيس اين ساختمان تخلفي صورت گرفته چرا در عرض هشت سال گذشته جلوي آن گرفته نشده و اين بحث به عنوان يك مسئله ملي مطرح شده و به خارج از كشور هم كشيده شده است.

شهردار اصفهان افزود: ما تسليم حرف و نظر كارشناسي در خصوص پرونده جهان نما هستيم و اگر به هر دليلي دولت به اين نتيجه برسد كه ساختمان جهان نما بايد تعديل شود - كه البته تعديل هميشه به معني تقليل نيست- شهرداري اصفهان تمام حمايت هاي لازم به منظور اجرايي كردن مصوبات دولت و تعديل جهان نما را انجام خواهد داد.

کد خبر 270788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha