۱۸ دی ۱۳۸۴، ۸:۲۳

امروز در تاريخ

امروز در تاريخ

خبرگزاري مهر : امروز يكشنبه هجدهم دي سال1384 هجري شمسي ، مصادف است با هفتم ذيحجه الحرام سال 1426هجري قمري و برابراست با هشتم ژانويه سال2006 ميلادي .

شهادت امام محمد  باقر( ع ) : 


درچنين روزي در سال 114 ه ق حضرت امام باقر (ع ) به شهادت نايل آمدند . نام مبارك آن حضرت ، محمد  است . كنيه آن  امام همام «ابوجعفر» و القاب ايشان  باقرالعلوم ( شكافنده علوم )  ، شاكر و هادى است.  مادرآن حضرت  فاطمه دختر امام حسن مجتبى (ع) است و پدرش  حضرت سيدالساجد ين، امام زين العابدين على بن الحسين (ع) .  ولادت  حضرت باقر (ع) را در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57 هجرى در مدينه نوشته اند و   بنابه قولى نيز ايشان  اول رجب سال 57هجرى در مدينه متولد شدند.
حيات آن حضرت مقارن با حكومت امويان بود. هشام بن عبدالملك، ايشان و فرزندشان امام جعفر صادق (عليه السلام) را از مدينه به دمشق احضار كرد .   دوران امامت امام محمد باقر (ع) از سال 95 هجرى آغاز شد  و تا سال 114 هجرى يعنى مدت 19 سال  ادامه داشت . در دوره امامت امام محمد باقر (ع) ،  ترجمه كتب فلسفى و مجادلات كلامى شيوع و گسترش فراوان يافت و شماري  از مشايخ  و علما به دربار خلافت وابسته شدند و درميان قدرتمندان  حضور يافتند . از اين زمان است كه در برخي از موارد برخي از دانشمندان  ، روايات حضرت  رسول( ص ) و ائمه( ع ) را  برطبق مصالح مراكز قدرت خلافت شرح و تفسير مى كنند. در اين دوران بازار جعل حديث گسترش فراواني يافت و  علماي وابسته به جعل انواع و اقسام احاد يث مشغول بودند . به همين دليل چنين دوره اي به يك انقلاب ود گرگوني فرهنگي نياز داشت و امام (ع) نيز با در ك موقعيت خاص زمان خود تلاش وافري را در جهت نشر تعليمات اصيل اسلامى و معارف حقه اسلام انجام دادند . آن امام همام در اين مسير با تربيت شاگردان بسيار زمينه را براي حضور مشعشع امام صادق(ع) آماده كردند  تا ايشان در دانشگاه عظيم خود در باروري فقه پربار شيعه تلاش  فراواني  مبذول دارند . محضر امام باقر (ع) مركز علماء و دانشمندان و راويان حديث و خطيبان و شاعران بنام بود. آن امام همام  گرچه از جهات عديده در محاصره خلفا بودند و در حال تقيه بسر مي بردند  از هر فرصتى استفاده مي كردند تا حقانيت خود و مقامات الهى و معنوى خود را به مردم بفهمانند و آنان را از جهل ساخته و پرداخته زمامداران خودسر برهانند.
تمامي زندگاني  امام به عنوان الگوي انسانيت مطرح است . آن حضرت  در حوزه هاي مختلف زندگي خود كمال انسانيت را به منصه ظهور رساندند .  امام محمد باقر (ع)  مساكين و نيازمندان را اطعام مي كرد و اداره مالى آنها را بعهده داشت.  سيرت و صورت ايشان  نيكو بود. آن  حضرت  پيوسته لباس تميز و نو مى پوشيدند و  در كمال وقار و شكوه حركت مى كردند.  امام پنجم (ع) بسيار خوش  روبودند و با مؤمنان و دوستان با روي  گشاده برخورد مي كردند. آن حضرت همگان را به  عيادت از بيماران و رعايت ادب و آداب و سنن دينى، فرا مي خواند . ايشان خود  براى رسيدگى به مزارع و نخلستانها بيرون مى رفت، و با كارگران و كشاورزان بيل مى زد و زمين را براى كشت آماده مى ساخت و بيشتر  آنچه را كه از اين راه  به دست مى آورد در راه خدا انفاق مى فرمود.  آن حضرت  سرانجام در هفتم ذيحجه سال 114 هجرى در سن 57 سالگى در مدينه به وسيله هشام مسموم شد و چشم از جهان فرو بست. پيكرپاكش را در قبرستان بقيع ـ كنار پدر بزرگوارش ـ به خاك سپردند. آن حضرت در ضمن سفارش سودمندى به (جابر بن يزيد جعفى)، از ياران خود، چنين فرمود: "به خدا قسم كسى شيعه ما نيست مگر آن كه خدا را اطاعت كند و تقوا داشته باشد. قبل از اين، شيعه را نمي شناختند مگر به تواضع و فروتنى و كثرت ياد خدا و فراوانى نماز و روزه و تعهد نسبت به همسايگان فقير و مسكين و مقروضين و به صداقت در گفتار و تلاوت قرآن و خوددارى از سخن گفتن درباره مردم مگر نسبت به خوبيهاى آنان. جابر عرض كرد: يابن رسول الله! ما در اين زمان كسى را با اين اوصاف نمي شناسيم! حضرت فرمودند: اى جابر! با اين خيالات و اوهام از راه بيرون مرو! مگر آدمى را همين مقدار كفايت مي كند كه ادعاى محبت على (عليه السلام) را بكند اگر بگويد رسول خدا را دوست دارم ـ حال آنكه ايشان از اميرالمؤمنين بهتراست ـ و به اعمال آن حضرت عمل نكند، محبت او هيچ سودى براى او ندارد. ما براى شما امان ‏نامه از آتش جهنم نداريم و هيچ كسى را بر خدا حجتى نيست. هر كه مطيع خداوند است، ولى ما و دوست ماست و هر كه او را معصيت كند، دشمن ماست و به ولايت ما نمىتوان رسيد، مگر با پرهيزكارى و عمل شايسته.

 

پايان دومين دوره  جنگ هاي ايران و روم : 

 در چنين روزي در   سال 363 دومين دوره جنگهاي تاريخي ميان  روم و ايران در زمان پادشاهي شاپور دوم (سلسله ساسانيان) و  با پيروزي  ايرانيان  به پايان رسيد . اين جنگها از روز 21 آوريل 259 ميلادي با حمله  شاپور دوم ( ذوالاكتاف  ) آغاز شده بود . شاپور دوم چون طناب از شانه اسراي عرب مي گذرانيد به او ذوالاكتاف يعني صاحب شانه ها مي گفتند . او سه بار نيس بيس،  دژ محكم رومي را در سالهاي 338 ، 346 و 350  ميلادي محاصره كرد و موفق به گشودن آن نشد اما در جلگه رومي ها را در هم شكست  و در سال 341 با ارمنستان پيمان بست و ارشك را به سلطنت ارمنستان گماشت . وي پس از شكست دادن كنستانتيوس ، ژولين را كه به جاي كنستانتيوس به امپراطوري روم رسيده بود در سال 363 ميلادي شكست داد و به قتل رساند و سرانجام ژووين جانشنين جديد امپراطوري معاهده اي با شاپور بست و تمام ايالت هايي را كه قبلا در زمان نرسي و پيش تر تصرف كرده بودند به  شاهنشاه ايران بازپس داد . او همچنين بين سالهاي 350 تا 357 با هون هاي وحشي در آويخت و آنها را مطيع خود ساخت . شاپور دوم  در سال 379 ميلادي در گذشت .

قتل ميرزا تقي خان امير كبير :
 

درچنين روزي در  سال1230هجري شمسي ميرزا تقي خان اميركبير  صدراعظم ايران ،  در زمان ناصر الدين شاه قاجار
به دستور  شاه به قتل رسيد. ميرزا تقي خان  ، پسر كربلايي محمد قربان فراهاني ملقب به اتابك اعظم ، امير نظام وامير كبير از بزرگترين رجال سياسي دو قرن اخير ايران و از بزرگترين وزراي ايران در دوره اسلامي ، در سال 1323 ه ق در خانواده اي از طبقات پايين جامعه به دنيا آمد . پدرش از اهالي روستاي هزاوه  شهرستان اراك بود و به  دليل شغل آشپزي دربار با مقامات
حشر و نشر داشت . ميرزا تقي خان تحصيلات مقدماتي را زير نظر پدر بزرگوار خويش آموخت. وي پس از آن و به دليل ابراز شايستگي ها ، اندك اندك به مشاغل دولتي در آمد . ميرزا تقي خان سالهاي 1243 ه ق داخل خدمت دبيري و پس از آن وارد خدمت وصول ماليات و حقوق ديواني  شد و سپس در سلك منشيان رسمي قائم مقام در آمد . مسووليت بعدي ميرزا تقي خان وزير نظامي است كه در معاونت محمد خان زنگنه كه امير نظام بوده است ،  قرار مي گيرد . امير كبير در اثر حسن سلوك و آشنايي كامل به آداب معاشرت با ماموران خارجي توجه عباس ميرزاي  وليعهد را جلب كرد . وي در ماجراي قتل گريبايدوف به مقام وزارت نظام آذرباييجان رسيد و ملقب به وزير نظام شد . ميرزا تقي خان مدتي نيز به نمايندگي ايران با دويست تن از افسران 
برجسته  به ارزروم رفت و مدت چهار سال در اين شهر با نماينده دولت عثماني در حضور نمايندگان دو دولت روس و انگليس در مذاكره بود تا اين كه توانست در  روز شانزدهم جمادي الثاني سال 1262 ه ق موضوع اختلافات ايران و عثماني را در عهد نامه ارزنه الروم  پايان دهد . ميرزا پس از مراجعت به پيشكاري وليعهد منصوب شد و پس از آنكه محمد شاه در ششم 1264 در تهران وفات يافت ، ناصر الدين شاه او  را از تبريز به سوي تهران حركت داد . ناصر الدين شاه در باسمنج تبريز او را به مقام امير نظامي ملقب ساخت  . ناصرالدين شاه در هجدهم ذي قعده سال 1264 ه ق به تهران رسيد و در شب 22 ذي قعده مقام صدارت عظمايي را به  ميرزا تقي خان عطا كرد . در اين دوران كشور در اوج فلاكت بود و سران مملكتي مشغول حيف و ميل اموال بيت المال  بودند . در اثر بي كفايتي حاج ميرزا آقاسي خزانه مملكتي با  ضعف شديد روبرو شده بود.  امير كبير در اين وهله با دريافت وضع ناهمگون كشور شروع به تصفيه دستگاه دولتي و عزل و نصب ماموران لشكري و كشوري كرد و سعي كرد براي مشاغل مختلف افراد شايسته رابر سر كار آورد . وي با لغو برخي از ماليات هاي اضافي ، در يافت ماليات ها را داراي نظام منسجم و مشخصي كرد . او همچنين حقوق گزاف در باريان را كاست و از بذل و بخشش هاي بي در يغ در حوزه بودجه مملكتي جلوگيري نمود . امير كبير همچنين سعي كرد با اصلاح قشون نظامي كشور در اين حوزه نيز اصلاحاتي  انجام دهد . اوسپس  به مساله امنيت در راهها توجه كرد   و در اين حوزه مقرراتي چند  وضع نمود  . تاسيس دارالفنون در تهران ، انتشار روزنامه وقايع اتفاقيه ، راه اندازي چند ين كارخانه ، معافيت كشاورزان از پرداخت ماليات و تشويق صنايع و توليدات كشاورزي داخلي از جمله اقدامات داخلي او بودند . امير كبير همچنين در حوزه سياست خارجي نيز دست به اصلاحات فراواني زد كه از ميان آنها مي توان به انتصاب افراد شايسته به عنوان سفير نام برد . بر اثر همين اصلاحات بود كه برخي از سفارتخانه ها و همچنين  درباريان وجود او را تاب نياوردند  و خواستار عزل وي و نهايتا قتل او شدند . با اصلاحات او موقعيت مالي و نفوذ اجتماعي آنان به خطر افتاده بود و به همين  دليل ناصرالدين شاه به اغواي در باريان امير كبير را از صدارت عزل و فقط عنوان  فرمانده كل قشون براي او باقي ماند . چند روز بعد هم او را به حكومت كاشان منصوب كرد . در بيست و پنج محرم سال 1268 ه ق امير كبير تبعيد شد . پس از آن بود كه با توطئه همگان از جمله مهد عليا مادر شاه امير كبير را در هجدهم دي 1230 ه ش در حمام فين كاشان رگ زدند وامير خوشنام ايران براثر شدت خونريزي  به شهادت رسيد .     

در گذشت مظفر الدين شاه قاجار : 
در  چنين روزي در سال 1285 ه ش  مظفرالدين شاه قاجار ده روز پس از امضاي قانون اساسي درسن  54 سالگي بر اثر  بيماري سل درگذشت.  محمد علي شاه بلافاصله جانشنن پدر شد و در 25 دي ماه همان سال سلطان احمد ميرزا پسر دوم خود را به سمت وليعهدي برگزيد.  مظفر الدين شاه دردوران كهولت به سلطنت رسيد . او مردي بود مريض و ضعيف و وجود وي بر اريكه سلطنت زمينه را از هر جهت براي تحقق جنبش مشروطيت فراهم كرد . گرچه در آغاز مقاومت كمي آن هم به تشويق اطرافيانش در برابر جنبش نشان مي داد اما پس از آن كاملا تسليم شد و با صدور فرمان مشروطيت جنبش را ياري كرد . مجلس اول كه در چهاردهم مهر 1285 گشايش يافته بود در اوايل دسامبر 1906 نظامنامه انتخابات و قانون اساسي را كه براي مشروطه اهميت اساسي داشت نوشت و براي امضاء  شاه فرستاد و چون مظفر الدين  شاه در بستر بيماري بود و هر ساعت احتمال در گذشت او مي رفت در دهم دسامبر مجلس از او پاسخ فوري خواست و در خواست كرد كه محمد علي ميرزا وليعهد را از تبريز احضار كند تا قانون اساسي امضاء شود . در بيست و ششم آذر محمد علي ميرزا به پايتخت آمد و قانون اساسي را امضاء كرد . در روز يازدهم دي ماه 1285 مظفر الدين شاه  در بستر مرگ بود قانون اساسي و نظامنامه انتخابات را امضاء كرد و به وسيله مشير الدوله نخست وزير به مجلس فرستاد . وي پس از آن در چنين روزي در گذشت .  

تظاهرات گسترده مردم قم (مقدمه قيام نوزدهم دي ) : 
 پس از  پخش سراسري روز نامه اطلاعات كه حاوي مقاله سراسر توهين احمد رشيدي مطلق به امام خميني (ره) بود و رسيدن  آن به شهر قم  ، نخستين واكنش ها آغاز شد . مدرسين حوزه و طلاب جوان با قرائت مقاله به خشم آمدند و در بيت آيت الله حسين نوري جمع شدند  . در صبح هجدهم دي ماه طلاب با تشكيل اجتماع بزرگي تظاهرات و راهپيمايي خود را آرام به سوي منازل مراجع وقت آغاز كردند و با تجمع در مقابل منازل ايشان با دادن شعار هايي به حمايت از امام خميني ره پرداختند . نيروهاي امنيتي ابتدا با يورش به صف تظاهركنندگان ،  سعي در متفرق نمودن و ممانعت از راهپيمايي طلاب كردند  اما وقتي با مقاومت آنها روبرو شدند اعلام كردند در صورتي كه راهپيمايان شعار ندهند و آرام حركت كنند مي توانند  به تظاهرات خود ادامه دهند.  عده اي از طلاب در مقابل بيت مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني ره تجمع كردند و معظم له در سخناني فرمودند :" اينها به  آقا ( امام خميني ) توهين كردند . اينها به ما توهين كردند براي اين كه اينها با اين كارشان نشان دادند و خواستند بگويند كه آن آقا ( امام خميني ) با ما مخالف است و مفهوم حرفشان اين است كه ما با اينها( رژيم  شاه ) موافقيم . اين كه ما با اينها موافقيم ، توهين به ما است . ما  در گذشته با اينها مخالف بوده ايم و در آينده نيز مخالف خواهيم بود ."  سپس راهپيمايان  در مقابل منزل مرحوم علامه طباطبايي ره تجمع كردند . تظاهركنندگان آنگاه در مقابل منزل و مدرسه آيت الله مكارم شيرازي نيز جمع شدند و ايشان هم طي سخناني انتشار چنين مقاله اي را محكوم كردند . پس از آن طلاب به منزل آيت الله وحيد خراساني رفتند و ايشان هم طي سخناني  انزجار خود را از چاپ چنين مقاله اي بيان كردند .  


اخطار مصدق به قوام :  
در چنين روزي در سال  1325 ه ش دكتر محمد مصدق در مسجد شاه از  قوام السلطنه نخست وزير وقت خواست در امور  انتخابات دخالت نكند و اجازه دهد انتخابات مسير قانوني خود را طي كند . دكتر مصدق همچنين اخطار كرد در صورت ادامه دخالت هاي قوام در عرصه انتخابات ، انتخابات را تحريم خواهد كرد . احمد قوام السلطنه  از خاندان اشرافي كهن ايراني و يكي از عوامل آمريكا بود . دكترين سياست خارجي قوام به عنوان سياستمداري پراگماتيست  همواره بر محور موازنه مثبت  و تحقق نيروي سوم استوار بود . اين سياست در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم با حضور همه جانبه  و رو به افزايش آمريكا شكل جدي و عملي به خود گرفت و ايران به يكي از مهمترين پايگاه ها راهبردي و حافظ منافع آمريكا در خاورميانه تبديل شد . قوام در عرصه تحولات داخلي نيز زمينه ساز شكل گيري و گسترش جريان سياسي جديدي به نام يانكوفيل ها شد . بي ترديد او از برجسته ترين پيشگامان توسعه حضور آمريكا در ايران ، تا قبل از كودتاي 1332 بشمار مي رود.

لغو مقررات محدود كننده مطبوعات :
در چنين روزي در سال  1329 ه ش روزنامه نگاران پس از مدت ها اعتراض توانستند ، كليه قوانين محدود كننده امور اطلاع رساني  لغو كنند .

تولد احمد گلچين معاني :
در چنين روزي در سال 1295هجري شمسي  احمدگلچين معاني  شاعر ايراني ، مولف و استاد دانشگاه درتهران متولد شد. او  بيش از بيست كتاب  منتشركرده است." تذكره كاروان هند" و "مقالاتي چند درباره سبك شاعران عصرصفوي"  از جمله مهمترين آثار اوست .

در گذشت احمد اشتري : 
درچنين روزي در سال1333هجري شمسي  احمد اشتري ، شاعر و نقاش ديده از جهان فروبست  . وي در نقاشي شاگرد  كمال الملك بود و در اين زمينه آثار بسياري از خود به جاي گذاشته است . او  مجله ارمغان را چاپ و منتشر مي ساخت . 

در گذشت گاليله :


در چنين روزي در سال 1642ميلادي  گاليليو گاليله ستاره شناس و رياضيدان ايتاليايي درهفتاد و هشت سالگي درگذشت. گاليله در سال 1564ميلادي در پيزاي ايتاليا چشم به جهان گشود . او پس از تحصيلات مقدماتي ،  رشته پزشكي را برگزيد و به دانشگاه پيزا رفت . وي در بيست سالگي به اولين كشف خود دست يافت .   او عقيده داشت با استفاده از حركات نواساني پاندول مي توان ضربان قلب را اندازه گرفت . گاليله  به ستاره شناسي نيز علاقه داشت و با تلسكوپ اختراعي خود ثابت كرد سياره ها با ستارگان فرق دارند و توانست ارتفاع كوههاي ماه را تقريبا اندازه گيري كند.  او براي نخستين بار چهار قمر مشتري را كشف كرد . وي توانست با كشف قانون گردش زمين به دور خورشيد در راه گسترش علم نجوم كمك شاياني كند  اما مخالفانش و از جمله كليساي كاتوليك به مخالفت شديد با او پرداختند تا جايي كه كليسا او را به مرگ محكوم كرد اما گاليله با توبه خود را از مهلكه نجات داد . كليسا چنين كشفي را مغاير اعتقادات مذهبي مي ديد.   گاليله  در دادگاهي كه به همين منظور براي وي تشكيل شده بود گفت :  من گاليلئو گاليله ، فرزند وين چفسو گاليله ، اهل فلورانس ، در اين دادگاه زانو مي زنم و در پيشگاه شما كاردينالهاي مقدس عظيم الشآن و روساي جامعه جهاني مسيحيت ، عليه هر گونه كفر و الحاد ، در برابر اين انجيل مقدس سوگند ياد مي كنم كه همواره به كليساي كاتوليك  معتقد بوده ام و به ياري  پروردگار بزرگ اعتقاد و ايمان دارم . دادگاه محترم به من فرمان داد كه از عقايد كذب خود مبني بر اين كه خورشيد مركز جهان است و زمين و سيارات ديگر به دور آن مي چرخند دست بردارم و هيچگاه و تحت هيچ عنواني اين عقيده را بيان نكنم و در انتشارات آن نكوشم.
گاليله به سال 1642 ميلادي  در سن هفتاد و پنج سالگي چشم از جهان فرو بست . او حتي تا آخرين روزهاي زندگي تحت تعقيب كليسا بود .

اصول چهارد ه گانه ويلسون :
در چنين روزي در سال 1918 ميلادي   و در پايان  جنگ جهاني اول ،  ويلسون رئيس جمهور وقت آمريكا اصول 14 گانه خود را براي برقراري  صلحي ماندگار اعلام كرد. 
اصول چهارده گانه ويلسون عبارتند از:
1- احتراز از عقد هر گونه معاهده سياسي محرمانه و آشكار ساختن كليه پيمان هاي سياسي 
2 - آزادي  كشتيراني در تمام در ياها در ايام صلح و جنگ
3- حذف حدود و تنگناهاي اقتصادي و تساوي در تجارت
4- تقليل تسليحات به حد اقل ممكن
5- ارايه راه حل بي طرفانه براي آزادي مستعمرات
6- تخليه كامل روسيه و آزاد نهادن روس ها براي تعيين سر نوشت
7- تخليه كامل بلژيك و ترميم خرابي هاي وارده به آن كشور
8- تعيين حدود و مرزهاي   ايتاليا با رعايت حقوق ملل مجاور
9- تامين استقلال اقوام و مللي كه كشور اتريش - مجارستان را قبل از جنگ به وجود آورده اند .
10- تخليه كشور رو ماني و صربستان و تامين استقلال هر دو كشور
11- تامين آزادي و استقلال ملي كليه ملل   تحت سلطه عثماني و تضمين آزادي كشتيراني در تنگه هاي بسفور و داردانل
12- تشكيل كشور لهستان مستقل و ايجاد راهي جهت دستيابي اين كشور به در يا
13- تخليه و ترميم خرابي هاي قسمتي از كشور فرانسه كه به وسيله آلمان ها اشغال شده و الحاق آلزاس و لورن به فرانسه
14 - تاسيس جامعه ملل با هدف تامين استقلال كليه كشور ها جهت حفظ صلح و امنيت بين المللي

 اين اصول زماني مطرح شد كه آمريكا هنوز به عنوان كشوري كه حامي آزادي انسان و ملت ها ست شناخته مي شد و تا آن وقت قدرتي در عر صه سياسي و اقتصادي و نظامي جهان به شمار نمي آمد  و سابقه استعمارگري و جنگ طلبي نداشت . اين اصول هم براي نشان دادن چهره آزاديبخش از آمريكا براي ورود تدريجي به ميدان رقابت هاي  جهاني لازم بود تا از سوي ملت ها و دولت هاي تحت ستم پذيرفته شود . زيرا قدرت هاي ديگر تمامي سابقه تجاوز و ستمگري و استعمار و استثمار داشتند و ملت ها منتظر حرف و عمل تازه اي خلاف آمد حرف و عمل متداول بودند. اما پس از جنگ جهاني اول آرام آرام ايالات متحده جاي پاي خود را  مي يافت وبر آن نقطه نيرو وارد مي كرد تا محل اتكاي مستحكم داشته باشد كه چنين هم شد و به كشوري زورگو و متجاوز و استعمارگر تبديل گرديد. اكنون خوي امپرياليستي آمريكا به نقطه اوج رسيده و در صدد احياي امپراطوري هاي گذشته تاريخ در عصر حاكميت ملت ها است .  
     
تاسيس نخستين شركت :
در چنين روزي در سال 1675 ميلادي نخستين شركت در ايالات متحده آمريكا تاسيس شد . اين شركت كمپاني ماهيگيري نيويورك نام داشت .

نبرد نئو ارلئان :
در چنين روزي در سال 1815 ميلادي ژنرال آندرو جاكسون در نبرد نئو ارلئان پيروزي به دست آورد . جنگ 1812 رسما در تاريخ 24 دسامبر 1814 با امضاي معاهده قنت ميان انگلستان و ايالات متحده آمريكا  پايان يافت  .  اخبار امضاي معاهده در اين زمان به نيروهاي انگليسي نرسيده بود به همين د ليل نيروهاي انگليسي به حملات خود عليه  نيو ارلئان ادامه دادند  .

حروف تلگرافي :
در چنين روزي در سال 1938 ميلادي آلفرد ويل خطوط تلگراف خط و نقطه را  به عنوان حروفي خاص براي  تلگراف ابداع كرد . اين رموز بر اساس  رموز ساخته ساموئل مورس بود اما تا حدودي ارتقا يافته بود .

بلند ترين راه آهن انگلستان :
در چنين روزي در سال 1886 ميلادي تونل راه آهن سورن به عنوان بلند ترين تونل بريتانيا در اين كشور گشايش يافت . 

اختراع اسپكترومتر :
در چنين روزي در سال 1935 ميلادي اي سي هاردي ،  نور سنج ( اسپكترو متر ) را اختراع كرد .

دوگل رييس جمهور شد :


در چنين روزي در سال 1959 ميلادي شارل دوگل به عنوان رييس جمهور جمهوري پنجم فرانسه انتخاب شد . شارل دو گل فرانسوي درسال 1890 ميلادي به دنيا آمد . دوگل بين سالهاي 1959 تا 1969 بر كشور فرانسه حكومت كرد .  پدرش مدرس فلسفه و ادبيات بود. ژنرال شارل دو گل سياستمدار بر جسته فرانسوي  نقش حساسي در مراحل پاياني جنگ جهاني دوم براي كشورش ايفا كرد . او علاوه بر خد مات سياسي خود توانست با بر خورد واقع بينانه مساله الجزاير را حل كند . دو گل در انتخابات سال 1965 ميلادي دگر باره به رياست جمهوري فرانسه برگزيده شد و با وجود پيروزي سال 1968 بر مخالفان خود و با همه محبوبيتي كه در ميان هموطنان خود داشت در اثر شكست درهمه پرسي معروف سال 1969 از رياست جمهوري كناره گيري  كرد . وي در نهم نوامبر 1970دار فاني را وداع گفت

موناليزا در آمريكا :

در چنين روزي در سال 1962 ميلادي و براي نخستين بار تابلوي موناليزاي لئوناردو داوينچي در آمريكا در نگارخانه هنر واشنگتن به نمايش در آمد . فرداي اين روز در هاي نمايشگاه براي عموم مردم باز شد .

گفت وگوهاي صلح :
در چنين روزي در سال 1973 ميلادي  ، گفتگو هاي سري صلح ميان مقامات ايالات متحده آمريكا و ويتنام شمالي نزديك پاريس در فرانسه آغاز شد . 

گفت وگوي بوسني و آمريكا :  
در چنين روزي در سال 1993 ميلادي ،علي عزت بگوويچ رييس جمهور وقت بوسني و هرز گوين از ايالات متحده آمريكا ديدار كرد . وي در اين ديدار از آمريكا خواست در برابر حملات صربها كشورش را از نظر نظامي تجهيز كند .

درگذشت ميتران :
در چنين روزي در سال 1996 ميلادي فرانسوا ميتران رييس جمهور سابق فرانسه در سن 79 سالگي در گذشت . فرانسوا ميتران سياست مدار سو سياليست و رييس جمهور فرانسه ، در جنگ جهاني دوم از جمله نيروهاي رزمنده مقاومت آن كشور بود  . وي در سالهاي 1950 در پست هاي مختلف كابينه فرانسه خدمت كرد . او با پيوستن به حزب  سوسياليست به رهبري آن رسيد ودر بالا بردن قدرت حزب بسيار كوشيد . او پس از يكبار  شكست در برابر ژيسكار دستن به سال 1974 در انتخابات رياست جمهوري  1981 وي را شكست داد و نخستين رييس جمهور سوسياليست در جمهوري پنجم فرانسه شد . ميتران  با پيروزي در انتخابات 1988 ژاك شيراك را شكست داد و براي يك دوره هفت ساله ديگر در مقام رياست جمهوري ابقا گرديد .

كهكشان هاي پر شتاب :  
در چنين روزي در سال 1998 ميلادي دانشمندان اعلام كردند كه آنها كهكشان هايي را كشف كرده اند كه از سرعت و شتاب بالايي برخوردارند .    

تاسيس چچن : 

در چنين روزي  در سال 1957 ه ش   با تصميم خروشچف ،  منطقه خود مختار  چچن در قفقاز شمالي تاسيس شد. پيش تر استالين آن را منحل اعلام كرده بود .

آغاز به كار قديم ترين روزنامه اقتصادي :
در چنين روزي در سال 1656 ميلادي  نخستين و قديم ترين روز نامه اقتصادي - تجاري جهان به نام هارلم آغاز به كار كرد .

اتحاد ضد پروس :
در چنين روزي در سال 1745 ميلادي انگلستان ، اتريش ، هلند و ساكسون پيمان  اتحاد ضد پروس را  امضا كردند .

نبرد ناوي :
در چنين روزي در سال 1800 ميلادي اتريش در نبرد ناوي فرانسه را در دومين نبرد ناوي شكست داد .

حمله آلمان به آفريقا :
 در چنين روزي در   سال 1942 آخرين حمله نظاميان  آلماني در شمال آفريقا عليه ارتش هشتم انگلستان آغاز شد . در اين حمله بزرگ فيلد مارشال رومل  فرمانده آلماني  انگليسيها را شكست داد . ارتش هشتم انگليس مامور حفظ و صيانت از كشور مصر بود .  

نخستين پيام تلگرافي :
در چنين روزي در سال 1838 ميلادي نخستين پيام تلگرافي كه شامل خط ونقطه بود از نيوجرسي ارسال شد .

اشغال منطقه فورلاني :
در چنين روزي در سال 1917 ميلادي  نيروهاي امپراطوري اتريش - مجارستان منطقه فورلاني در ايتاليا را به اشغال خود در آوردند .

حمله به روسيه :
در چنين روزي در   سال 1708 حمله نظاميان  سوئدي  به روسيه آغاز شد  . در اين حمله بيش از سي هزار نظامي سوئدي 
 حضور  داشتند . شارل دوازدهم فرمانرواي سوئد به تقاضاي صلح پطر كبير پادشاه روسيه  وقعي ننهاد و سوئد روسيه را مورد تاخت و تاز خويش قرار داد .

تولد هنري پنجم :
 در چنين روزي در سال 1081 ميلادي هنري پنجم پادشاه روم - ژرمن  ديده به جهان گشود . وي بين سالهاي 1111 ميلادي تا 1125 بر اين كشور حكومت كرد .

تولد نيكلاس كوستو :
 در چنين روزي در سال 1658 ميلادي نيكلاس كوستو مجسمه ساز بر جسته فرانسوي به دنيا آمد . "صليب "عنوان مهمترين اثر هنري اوست .

تولد سن ژوست : 
 در چنين روزي در   سال 1767 سن ژوست يكي از سران  انقلاب كبير فرانسه به دنيا آمد . او در جريان انتخابات مجلس ملي فرانسه در زمان لويي شانزدهم به نمايندگي مردم در مجلس شوراي ملي  انتخاب شد و بعد ها جزو سران انقلاب گرديد . وي  روز 27 ژوييه 1794 ميلادي  اعدام شد .

تولد ويليام ويكي كالينز :
 در چنين روزي در سال 1824 ميلادي كالينز نويسنده مشهور انگليسي ديده به جهان گشود . "زني در سپيدي " و" ماه سنگي "عناوين مهترين آثار اويند .

تولد اميلي گرين بلاچ :
 در چنين روزي در سال 1867 ميلادي بلاش جامعه شناس  و از افراد طرفدار صلح در آمريكا به دنيا آمد . وي در سال 1946 ميلادي جايزه صلح نوبل را ازآن  خود كرد . 

در گذشت  پل ورلن :
در چنين روزي در سال 1896 ميلادي پل ورلن شاعر مشهور فرانسوي دار فاني را وداع گفت  ." آواز هاي زيبا" عنوان مهمترين  اثر اوست . وي در سن 51 سالگي در گذشت . اشعار ورلن سرشار از  اضطراب و نوميدي است . وي مدت ها به عنوان ملك الشعراي  پاريس لقب گرفته بود  . " اشعار كيوان " عنوان نخستين اثر شاعر انه ورلن است  . او با انتشار اين مجموعه شعر  از همان ابتدا به شهرت  بسياري دست يافت . وي همچنين مدتي با دوست شاعرش،  رمبو به انگلستان و بلژيك سفر كرد ولي هنگام  پايان سفر و به محض جدايي از او با سلا ح  به وي شليك كرد و به همين دليل به دو سال زندان محكوم شد .  او "افسانه هاي عاشقانه " را در زندان سروده است .  "زمان خوشبختي "و "ترانه اي براي او"  عناوين ديگر مجموعه هاي مهم شعر اوست .

در گذشت ياروسلاو سيفرت :
در چنين روزي در سال 1986 ميلادي سيفرت  شاعر بر جسته چكسلواكي چشم از جهان فروبست . وي به سال 1984 جايزه نوبل ادبيات  را در يافت كرد . او به هنگام مرگ 84 سال داشت . 

در گذشت روبرت بونسن :
در چنين روزي در   سال 1899 روبرت بونسن از دانشمندان مشهور  شيمي و فيزيك آلمان در گذشت . وي  ژوئن 1811 ميلادي در گوتينگن  به دنيا آمد . اختراع كالري متر شيشه اي و نوعي پيل الكتريسيته ،از آثار اوست .

کد خبر 273272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha