۱۵ دی ۱۳۸۴، ۲۱:۴۱

تحليل "مهر" از شطرنج قدرت سياسي در سرزمينهاي اشغالي ؛

شارون و پيامدهاي خروج وي از صحنه سياسي

شارون و پيامدهاي خروج وي از صحنه سياسي

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل: آريل شارون نخست وزير اسرائيل هم اكنون در بستر بيماري است و به گفته منابع بيمارستاني در وضعيت بحراني به سر مي برد اين بيماري به مرگ وي منجر شود يا نه قطعاً سبب خروج وي از صحنه سياسي خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، برخي ازتحليل گران براين باورند كه شارون به دليل وزن سنگين اش درسياست اسرائيل ، خروج وي از صحنه سياست مي تواند تبعاتي جدي براي هر دو طرف مورد مناقشه به همراه داشته باشد.

درهمين رابطه مقامات و وزراي عرب دركابينه رژيم صهيونيستي و رهبران نظامي نگراني خود را از مرگ وي اعلام كرده اند.

اين گروه براين باورند كه اين اتفاق قطعاً به جنگ طلب شدن اسرائيل منجر خواهد شد و ممكن است ثبات منطقه اي را برهم بزند.

صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني نيزدرواكنش به بيماري شارون و احتمال خروج وي از صحنه سياسي گفت:  با كنار رفتن شارون شاهد نوعي آتشفشان سياسي دراسرائيل خواهيم بود و چنانچه شارون فوت كند يا قادر به ادامه حكومت نباشد رقابت فشرده اي بين مقامات اسرائيلي براي جانشيني وي آغازخواهد شد و اين رقابت پيامدي جز كشتار بيشتر، احداث شهرك هاي تازه يهودي نشين ، و ترور شخصيت ها و مقامات فلسطيني نخواهد داشت.

عريقات افزود: گرچه شارون طرف مذاكره فلسطيني ها نبود و سياست يك جانبه گرايي را در پيش گرفته بود اما پديد آمدن خلا دركادررهبري اسرائيل پيامدهاي ناگواري براي فلسطيني ها خواهد داشت.

در رويدادي ديگر " فيليپ ويلكاكس" سركنسول سابق آمريكا در بيت المقدس روز پنجشنبه گفت : وخامت وضع جسماني آريل شارون - باعت ايجاد بحران در تل آويو خواهد شد.

به گزارش مهر، شارون شخصيتي نظامي بود كه وارد سياست شد ابتدا وي خط مشي خود را از حزب مربوطه خود يعني ليكود مي گرفت و اما در برخي موارد خط مشي تندروانه خود وي بود كه بر تفكرات تند حزبي برخي افراد، سايه مي افكند اما پس از مدتي وي با فشارهاي بين المللي به ويژه فرامنطقه اي رو به رو شد و به عنوان فردي كه مي توان خط مشي غير قابل انعطاف حزب را منعطف نمايد اقدام به برخي تحركات نمود و اين اقدامات ناقص ومحتاط كه عموماً ازآنها دردو طرف درگيري، به تاكتيك هاي ضعيف تعبير مي شد سرانجام موجب نارضايتي طرفين مخاصمه به ويژه درداخل اين رژيم گرديد و اين ژنرال سابق مجبور به تغيير موضع خود در حوزه حزبي شد و بارها اعضاي كابينه را تهديد به برهم زدن وضع موجود كرد.

يهوديان افراطي به سبب خروج وي از نوارغزه و دادن بخشي از سرزميني كه به ادعاي آنها از آن به سرزمين موعود و يا ارض اسرائيل ياد مي كنند به تعبير آنها به دست ناپاكان ، وي را لعن و نفرين كردند.

در طرف ديگر شارون كه حركت قابل ملاحظه اي براي صلح صورت نداده بود و درعوض ترور رهبران مبارز فلسطيني را سرلوحه كار خود قرار داده بود سبب نارضايتي طرف فلسطيني نيز شد و اين مسئله توام با فشاري كه از سوي ناحيه غرب به ويژه آمريكا و تا حدودي اتحاديه اروپا و گروه چهاريا كميته چهارجانبه (اروپا، آمريكا، سازمان ملل و روسيه) وارد شد و چنين فشاري شارون را مجبور به حركت به سوي ميانه نمايد.

حركت آرام شارون از راست افراطي به راست ميانه بازهم هيچكدام از طرف هاي درگير را راضي نكرد و در نهايت سبب گرديد تا ازليكود خارج و پا به "پيش"(كاديما) بگذارد.

حال به نظر مي رسد در هر صورت  بازگشت شارون به صحنه سياسي امري محال به نظر مي رسد ولي اين مسئله مي تواند تاثيراتي را در داخل و منطقه از خود باقي بگذارد.

به گزارش "مهر"،  واقعيت اين است كه شارون وزن سنگيني به لحاظ سياسي در اسرائيل دارد و شايد به جرات به توان گفت كه وي را مي توان تنها فردي در درون هيئت حاكمه رژيم اسرائيل به حساب آورد كه مي تواند "امضاهاي بزرگ" بر توافق هايي بگذارد كه مي تواند علاوه بر بي اعتبار كردن هر شخصيتي -از جمله خود وي- حتي ديگران را از گردونه بازي دور سازد.

حال با اين اوضاع آينده سياسي اسرائيل و منطقه را مي توان به اوضاع امنيتي اين منطقه پس از شارون مرتبط دانست بدين نحو كه در صورتي كه اوضاع امنيتي رو به بهبود بگذارد،  شايد بتوان گفت كه حزب تازه تاسيس وي قدرت خواهد گرفت و در انتخابات آتي - با توجه به نزديكي انتخابات با تحولات جاري- قدرت قابل ملاحظه اي را به دست خواهد آورد ، ولي در صورتي كه اوضاع امنيتي منطقه بر اثر عوامل تحريك زا چه از طرف اسرائيل و چه از طرف فلسطيني ها رو به وخامت بگذارد قطعاً راه براي روي آمدن تندروهاي ليكود همچون "بنيامين نتاياهو" معروف به بي بي  رهبر فعلي اين حزب باز خواهد شد و با توجه به اينكه فردي در چنين ظرفيتي نه توانائي و نه سابقه شارون را دارد در نتيجه در توافق و دادن امتياز به طرف مقابل - كه آنها هم به خاطر مرگ عرفات با چنين شرايط مشابهي رو به رو هستند-  با پيچيدگي هايي روبه رو خواهد شد كه اين مسئله مي تواند منطقه را راديكاليزه نمايد.

کد خبر 274570

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha