۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰

یادداشت مهمان؛

توسعه فرهنگ ایثار راهبردی در جهت تأمین منافع ملی است

توسعه فرهنگ ایثار راهبردی در جهت تأمین منافع ملی است

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی به مناست روز ولادت حضرت عباس (ع) مقام جانبازان و ایثارگران را تکریم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادداشتی در روزنامه ایران به بهانه روز جانباز نوشت؛

توسعه جوامع، بدون طی شدن فرآیند ملت‌سازی نمی‌تواند مقرون به نتیجه شود. از این رو همه گروه‌های انسانی که توانسته‌اند به جامعه‌ای متشکل تبدیل شوند، با ایجاد قابلیت تبدیل ذخایر معنوی به سرمایه‌های فرهنگی، بنیان‌ها و زیرساخت‌های ملت‌سازی را پایه‌‌گذاری کرده‌اند.

این ذخایر گاهی مادی گاهی ارزشی، معنوی و انسانی هستند. بی‌شک ذخایر معنوی در کنار فراهم آوردن زمینه‌های ملت‌سازی، باید بتوانند ظرفیت‌های یک جامعه متشکل را در مسیر تأمین اصلی‌ترین نیاز آن یعنی ایجاد و ارتقای امنیت درون‌زا پشتیبانی کند. به عبارت دیگر، محک ارزیابی اصالت، خلوص و بهای ذخایر معنوی را باید از نقطه نظر تأثیرگذاری آن بر امنیت ملی که اولویت غیرقابل اجتناب تداوم حیات یک جامعه است، مورد توجه قرار داد.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین کارکردهای انقلاب اسلامی ایران را که نهضتی مردم‌محور و فرهنگی است، باید در قابلیت‌های بی‌بدلیل آن در زمینه تولید و توسعه ذخایر معنوی جست‌وجو کرد.

ذخایر معنوی خلق شده در جریان انقلاب اسلامی دارای ارزش‌های منحصر بفردی است که بسترهای فرهنگی حاصل از آن مرزهای جغرافیایی را پشت سر گذارده و زمینه شکل‌گیری امت اسلامی که بسیار فراتر و گسترده‌تر از فرآیند ملت‌سازی است را به وجود آورده است.

امروز و از رهگذر نفوذ و گسترش روزافزون پیام انقلاب اسلامی، همگان به این واقعیت غیرقابل انکار پی برده‌اند که فرهنگ مقاومت و ایثار و جانبازی در مسیر تحقق آرمان‌های دین حنیف اسلام، بیت‌الغزل مثنوی ذخایر معنوی انقلاب است.

بدون تردید شهدای گرانقدر و جانبازان سرافراز را باید نمادهای بی‌مانند این فرهنگ نورانی دانست چنان که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «جانبازان ذخیره‌های باارزش دانشگاه جهادند» ایثارگری این ذخایر معنوی نه تنها در صحنه‌های مختلف مقاومت و ایثار باعث شد که جمهوری اسلامی ایران تقویت و استمرار یابد و این انقلاب و نظام با عزت، عظمت و اقتدار به راه خود ادامه دهد بلکه موجب شکل‌گیری فرهنگی بالنده در عرصه ظلم‌ستیزی و حق‌جویی در میان ملل تحت ظلم نظام سلطه شد.

این ذخایر با ارزش، امروز پایه‌گذار فرهنگی شده‌اند که مهم‌ترین پشتوانه امنیت ملی در جمهوری اسلامی و الهام‌بخش ایجاد امنیت پایدار در میان ملت‌های تحت ظلم است که خداوند تبارک و تعالی پاداش اینان را به اجر عظیم تعبیر می‌کند و می‌فرماید: «للذین احسنوا منهم و اتقوا اجر عظیم.»

افزایش نفوذ و تأثیرگذاری این فرهنگ نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌های آن به عنوان قدرت نرم انقلاب اسلامی و ایجاد زمینه‌های تفوق فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی در برابر نظام سلطه است.

در این ارتباط باید بدانیم که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «عرصه فرهنگی مهم‌ترین عرصه رویارویی ایران اسلامی با دشمنان است» و در عرصه رویارویی فرهنگی نیازمند تولید مستمر قدرت نرم هستیم. باورهای اصیل فرهنگی، مفهوم شهید و شهادت، ایثارگری و جانبازی ظرفیت‌های درخشان فرهنگی انقلاب اسلامی است که بخوبی می‌تواند توان تهدیدزای دشمن را از میان بردارد. از این منظر توسعه فرهنگ ایثار و شهادت را یک رویکرد راهبردی در جهت تأمین منافع ملی و امنیت ملی باور داریم و مقام بلند ایثارگران و جانبازان را به عنوان باارزش‌ترین و ارزنده‌ترین ذخایر این نبرد فراگیر فرهنگی رفیع و منیع می‌دانیم.

چهارم شعبان، روز جانباز را به همه عزیزان جانباز تبریک می‌گوییم و بر مقام و مرتبت والای این عزیزان درود می‌فرستیم.
 

کد خبر 2757848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha