به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" در قم، در ابتداي اين نشست كه روز دوشنبه 19 ديماه برگزار شد حجتالاسلام والمسلين بابايي، مسئول هسته غرب شناسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، نزديكي دنياي عرب با ايران ونبود توجه كافي به بحثهاي موجود در دنياي عرب را از دلايل ضرورت برگزاري چنين نشستهاي بيان نمود.
حجتالاسلام والمسلمين نجفعلي ميرزايي، رايزن فرهنگي سفارت ج.ا. ايران در لبنان نيز با ابراز تأسف از اينكه انديشه عربي در ايران به صورت جدي مورد بررسي قرار نگرفته اند ادامه داد: متأسفانه در حالي كه انديشههاي وارداتي غرب بعضاً توانستهاند چارچوبهاي توليد علم در كشور را به خود اختصاص دهند ما نتوانستهايم به رشد انديشه ديني و تأثير انديشه عربي در آن بخصوص در ايران بپردازيم.
وي ادامه داد: انديشههاي عربي به دليل خودي بودن و سنخيت بنيادين با انديشههاي ايراني و بسترهاي تحول انديشه ديني در خود ميتوانستد ارتباط و تعامل مناسبي با ما داشته باشد. در حالي كه ما براحتي انديشههاي برون اسلامي غرب را به عنوان مولفههاي اساسي در توليد انديشه ديني پذيرفتهايم.
اين كارشناس مسائل جهان عرب، رشته انديشه عربي را درون ديني و مبتني بر اصول بنيادين ديني دانست و بر ضرورت ارتباط و تعامل مناسب انديشه وران عرب وايران در شرايط كنوني تأكيد كرد. وي انعكاس دهي و ارائه انديشه ديني را خصوصيت مردم لبنان دانست و لبنان را بهترين بستر و تريبون براي ارائه و بيان انديشهها برشمرد.
وي ادامه داد: لبنان كمتر به توليد علم و تأسيس انديشه پرداخته است و بيشتر يك فضاي باز براي طرح مباحث جدي فرهنگي از سوي جريانهاي مختلف بوده كه حضور قوي مذاهب و اديان مختلف حاضر در لبنان دليل اين وضعيت است واين بستر همچنان ادامه دارد.
رايزن فرهنگي سفارت ج.ا. ايران در لبنان گفت: انديشههاي ديني كه مدعي جهانشمولي، انساني و اجتماعي بودن هستند، ميتوانند براحتي در لبنان خود را محك بزنند.
وي با اشاره به تأثيرپذيري گسترده لبنان از انديشههاي غربي افزود: برخورد و تعامل انديشه غرب و شرق به دليل موقعيت اين كشور بيش از ساير كشورهاي عربي ديگر بوده كه اين سبب شده است لبنان بيشتر از انديشههاي غربي تأثير بپذيرد.
وي با اشاره به اينكه غلظت جريانهاي فكري بيش از ساير كشورهاي عربي در لبنان ديده ميشود، افزود: نقد انديشه ديني در اين كشور به عنوان يك جريان قوي فكري و غالب فعال است به طوري كه حتي برخي جريانهاي فكري اسلامي را هم تحت تأثير خود قرار داده و آنها را هم به سمت ناكارآمد جلوه دادن دين سوق داده است.
وي سكولاريسم ديني و سكولاريسم ايماني را از عناوين اختصاص يافته به اين نوع جريانها عنوان كرده و گفت: اعضاي اين جريان قائل به محدود شدن انديشه ديني در جريان حكومت و جامعه هستند و چارچوب انديشههاي ديني را به گونهاي متفاوت با آنچه جريانهاي رايج اسلامي به وجود آوردهاند، طرح كرده اند.
وي ادامه داد: با اين همه برخي از جريانهاي فكري لبنان نيز از انديشههاي فكري عراق و ايران كه طرفدار جدي و تقويت كننده انديشه ديني هستند الهام گرفتهاند.
وي همچنين لبنان را مركز شكلگيري قوت و ضعف انديشهها و جريانهاي فكري ديني عنوان نمود و اظهارداشت: بسياري از جريانهاي فكري در انديشه ديني لبنان، به دليل نبود انديشههاي ديني قوي در اين منطقه شكل گرفتهاند.
وي تصريح كرد: ثقل جوامع ديني در لبنان در خدمت توليد انديشه ديني از سوي اين گروهها نبوده است و فعاليت مؤسسات ديني در لبنان بسيار چشمگيرتر از فعاليتها در راستاي توليد علم ديني هستند.
حجتالاسلام والمسلمين ميرزايي با اشاره به پراكندگي جريانهاي فكري در مناطق جغرافيايي اظهار داشت: شهر بيروت و جنوب لبنان در طيف جريانهاي فكري شيعه، صيدا و طرابلس در طيف فكري سني و شمال و شرق بيروت و اطراف آن در طيف فكري مسيحيت قرار دارند.
وي تصريح كرد: غرب امروز در لبنان به دنبال امتداد دادن انديشههاي بيرون لبنان است و نميخواهد تعامل و نزديكي كه اكنون بين طرفداران جريانهاي فكري به رغم اختلافهاي درون لبنان وجود دارند ادامه پيدا كنند.
وي طبيعت جامعه لبنان و فضاي ساختاري و حكومتي آن و رابطه جريانهاي مختلف در لبنان را از دلايل قوت و ضعف انديشهها و جريانهاي فكري در اين كشور عنوان نمود و اظهار داشت: بسياري از جريانهاي فكري در انديشه ديني لبنان به دليل نبود انديشههاي ديني قوي در اين منطقه شكل گرفتهاند.
نظر شما