۱ بهمن ۱۳۸۴، ۱۶:۰۱

طنطاوي طي ديدار با سفير دانمارك در قاهره:

اسلام دين صلح و دوستي است

اسلام دين صلح و دوستي است

شيخ الازهر از حملات مغرضانه برخي كشورهاي غربي كه نسبت به اسلام و مسلمانان روا مي دارند، به شدت انتقاد و اسلام را دين صلح و دوستي معرفي كرد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر"،  دكتر سيد محمد طنطاوي شيخ دانشگاه الازهر اظهار داشت: بيش از 1400 سال از دعوت پيامبراكرم (ص) به اسلام مي گذرد، پيامبري كه جهان و جهانيان را از ظلمات به سوي نور هدايت كرد؛ از اين رو اهانت به پيامبري كه به اسلام بشارت داده است و به اسلام به عنوان تنها راه سعادت بشر فراخوانده است، بسيار جاي شگفتي دارد.

 

طنطاوي طي گفتگو با بيورن سورنسن سفير دانمارك در قاهره  گفت: توهين به مردگان و به ديگران از اموري است كه با اصول انساني منافات دارد و چه بسا اين توهين به پيامبر، صالحان و نيكوكاران باشد، زيرا آنها نمي توانند از خود دفاع كنند و بايد از توهين به ديگران به ويژه به مردگان و علما و پيامبران نيز به شدت برحذر باشيم؛ زيرا آنها مقامات با ارزش ديني و معنوي هستند و توهين به آنها امري دور از ذهن به شمار مي رود.

 

طنطاوي اظهار داشت: اسلام دين صلح و دوستي است و به همكاري، تعاون و تقوا فرا مي خواند و از انسانها مي خواهد كه به يكديگر كمك و مساعدت كنند تا روح تسامح در ميان آنها جاودانه شود.

 

شيخ الازهر تصريح كرد: اسلام حق را به درستي نشان داده است و انسانها را از باطل برحذر مي دارد.

 

وي افزود: اسلام ديني است كه مي خواهد با همه اديان به عدل و داد رفتار شود به ويژه به اديان آسماني احترام گذاشته شود؛ از اين رو اسلام دين ارعاب نيست و نمي توان اين مسئله را به آن نسبت داد.

 

وي افزود: در گفتگو و مذاكرات مختلف است كه اختلاف نظرات برطرف مي شود و ديدگاه هاي مشترك با تشريك مساعي محقق مي گردد.

 

بيورن سورنسن سفير دانمارك در قاهره نيز طي اين گفتگو اظهار داشت: كشور دانمارك با هر وسيله اي اعم از كلامي يا عملي تعبيرات غير مقبول كه توهين به اسلام و مسلمانان به شمار مي رود را محكوم كرده است و به احترام به اديان الهي به ويژه اسلام كه از اديان بزرگ در جهان و همچنين در دانمارك به شمار مي رود، فرامي خواند.

 

وي تأكيد كرد: روابط قوي با جهان اسلام سبب شده است تا احترام متقابل ميان اديان الهي عرضه شود و ترسيم كاريكاتور موهن پيامبراكرم (ص) كه يكي از روزنامه هاي دانماركي به آن اقدام كرده، به قصد توهين به اسلام و مسلمانان نبوده است.

 

به گزارش خبرگزاري محيط به نقل از روزنامه "الاهرام"، وي طي ديدار با شيخ الازهر تأكيد كرد: دانمارك مسئله آزادي بيان را مطرح كرده است، اما از عواقب اين مسئوليت كه احساسات و عواطف ديگران را خدشه دار كند بي اطلاع بود و نمي دانست كه مسئله آزادي بيان به ايجاد مسائل مختلف و از جمله توهين به اديان الهي منجر مي شود.

 

سورنسن اظهار داشت: وزير امور خارجه دانمارك نامه اي به دبيركل اتحاديه عرب و دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي مبني بر احترام دانمارك به اسلام ارسال كرده است.

 

در اين ديدار جاكوب سكويفولد مدير مركز گفتگوي مصر و دانمارك، ناجي عبدالله مشاور مصر در سفارت دانمارك، اسامه سرايا رئيس تحريريه الاهرام نيز حضور داشتند. 

کد خبر 280383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha