وي در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، ضمن بيان اين مطلب افزود : جنگ ، رهاورد حجم عظيم و فراگيري از مشكلات در اجتماع و بسان سايه اي گسترده بر ادبيات انقلاب بود تا فرصت تامل و شكل گيري آثار ادبي مرتبط با انقلاب را از ما سلب كند.
اين نويسنده تعداد آثار نوشته شده داستاني را با موضوع انقلاب اسلامي ايران انگشت شمار دانست و افزود : داستانها و رمان هايي كه به قبل از تحولات انقلاب پرداخته اند، بسيار بيش از آثاري بودند كه در آستانه تحول به پديده انقلاب نگريسته اند.
وي تصريح كرد : يك دليل آن حضور جتگ و پيدايي ادبيات جنگ و مقاومت بود و دليل ديگر، به صاحبان آثار و پديدآورندگان باز مي گشت. زماني كه روند غالب به گونه اي پيش مي رود كه بعد از شكل گيري يك رويكرد و توده وار شدن آن، خود را مدعي احساس كرده و نگاهي ديگر را تحمل نمي شود، آسيب هاي اجتناب ناپذيري بر سر راه آن قرار مي گيرد. متاسفانه هم ادبيات انقلاب و هم جريان ادبي دفاع مقدس، مسيري را طي كرد كه در طول آن، به نفي ساير سلايق ادبي و نگاه هاي متفاوت پرداخت و نگرشي رسمي يا توريستي را اتخاذ كرد.
نويسنده رمان " پل معلق " با توضيح اين مطلب كه نگاه توريستي با در نظر گرفتن كليات و چشم پوشي بر زواياي گوناگون پديده ها ، به تخطئه سلايق و گرايش هاي جديد مي پردازد تصريح كرد : مجموع اين عوامل، باعث شدند تا ادبيات انقلابي ايران بعد از يك دهه پر شور و حال ، به يكباره نزول كرد و از هيجانات و خلاقيت ها و نوآوري ها باز نشست. البته اتفاق اصلي و محوري اين نوع ادبيات، كثرت نويسندگان و حضور مشتاقانه و پرانرژي آنها بود كه همچون ساير حيطه هاي هنري آن سالها بسيار غني و فعال نشان مي داد.
محمد رضا بايرامي در ادامه گفتگو با مهر افزود : رشد ادبيات كودك و نوجوان نيز بعد از دهه نخست انقلاب تا اندازه اي فروكش كرد ؛ تا جايي كه مي توان گفت نويسندگان ما حتي از خودشان هم جلو نزدند و عقب گرد تعجب برانگيزي داشتند. شايد اگر آن شور و حال و برانگيختگي آغاز كار، با فاصله گذاري، نقد و تعقل لازم مواجه مي گشت، آثار بوجود آمده از هر دو جنبه شورانگيزي احساسي و فني و ساختاري برخوردار مي شدند و نسل امروز را با آثار ماندگارتر و قدرتمندتري روبرو مي ساختند.
وي رمان " سياه چمن " نوشته امير حسين فردي را يكي از معدود آثار قابل توجه و جدي ادبيات انقلاب دانست و به مهرگفت : اين رمان كه در سالهاي ابتدايي انقلاب نوشته شد و حتي در خارج از مرزها و كشور تركيه نيز با استقبال گسترده اي همراه بود ، آيينه و بازتاب دهنده زمان خود بود كه مي توان آن را اولين رمان جدي و تامل برانگيز ادبيات داستاني انقلابي توصيف كرد.
نظر شما