به گزارش خبرنگار حوزه و دانشگاه "مهر"، حجت الاسلام "سبحاني" در دومين روز اين كارگاه ها با اشاره به سه گفتمان موجود در حوزه تفكر اسلامي گفت : در رويكرد نخست كه "سنت گرايي اسلامي" ناميده مي شود، به دين از منظر احكام و حقوق فردي نگريسته است و تحقق دين را در گرو آمادگي مردم و حاكمان براي عمل به احكام اسلامي مي داند.
رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفتمان دوم را "تجدد گرايي" اسلامي خواند و افزود: اين گروه بعد اجتماعي دين را تابعي از شرايط و علوم سكولار مي داند كه تغيير پذير و تفسير پذير است.
وي گفتمان سوم را "رويكرد تمدن اسلامي" دانست و گفت : اين رويكرد بر جامعيت دين و نظام وارگي دين به عنوان دو ويژگي خود تاكيد دارد و بر آن است، بگويد كه تحقق دين در جامعه نيازمند علوم و الگوهايي است كه متناسب با مباني و ارزشهاي ديني، روش ها و ساز و كارهاي اجراي دين را معرفي كند.
"سبحاني" اين رويكرد را گفتمان انقلاب اسلامي و جنبش نرم افزاري عنوان كرد و با تاكيد بر اينكه گفتمان جنبش نرم افزاري در اين رويكرد قابل تفسير خواهد بود، افزود: تحقق دين در بستر جامعه نيازمند علومي است كه بسياري از آنها امروز در حوزه تفكر ديني وجود ندارد كه يكي از لوازم آن طرح نظريه هاي مختلف است.
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي قم در ادامه گفت : از اين ديدگاه، گستره توليد دانش، سه لايه حوزه معارف و حقايق اسلامي، حوزه انديشه و علوم اسلامي و حوزه فرهنگ و تمدن اسلامي در بر مي گيرد. در حوزه معارف و حقايق اسلامي هنوز روش شناسي ما براي اين منظومه كامل نيست كه جنبش نرم افزاري ما را به سمت كامل كردن اين حوزه سوق مي دهد.
وي ضمن اشاره به يك اشتباه تاريخي گفت : مبان حوزه معارف دين و علوم دين، خلط به وجود آمده است كه بايد با بهره گيري از ابزارهاي علمي مناسب دانش هاي اسلامي را بسط دهيم و براي اجرايي كردن اين قوانين علمي در جامعه نيازمند الگوهاي عيني و عملياتي هستيم.
نظر شما