۲۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴

مهر گزارش می دهد؛

آسیب های زنانه‌ای که اجتماعی می شود

آسیب های زنانه‌ای که اجتماعی می شود

مشهد- افزایش هزینه‌های زندگی، طلاق، مهاجرات، اعتیاد،فقر و ازدواج های ناموفق از جمله فاکتور هایی است که برخی از بانوان جامعه را در زمره اقشار اسیب دیده جای داده و مشکلات زنانه را اجتماعی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بانوان اسیب پذیر را تنها در یک واژه نمی توان معنا کرد زیرا این موضوع ریشه هایی از جنس فقر، طلاق، همسران بدسرپرست، خانوادهای آسیب پذیر، فقر و تنگدستی و مهاجرت را با خود پیوند زده است.

زنان آسیب‌دیده از واقعیت‌های جامعه امروزی هستند که به گفته کارشناسان در لایه های پنهان جامعه و در زیر پوست شهر زندگی می کنند و از آنجا که معرفی و برجسته شدن چهره آنها در جامعه و یا خانواده موجب طرد آنها و چسبانیدم انگ های متفاوت می شود لذا این افراد ترجیح می دهند که ناشناخته باقی بمانند.

به گفته کارشناسان و مددکاران اجتماعی به طور عمده آسیب‌های اجتماعی معلول تعدادی از عوامل از جمله فقر، مهاجرت، اعتیاد طلاق و سایر مشکلات دیگر است که با برخوردهای قهر آمیز نمی‌توان با آن مقابله و یا راهی برای کاهش آنها پیدا کرد.

بنا بر اظهار نظر این کارشناسان همیشه در جامعه، آسیب‌دیدگی با فقر معنا پیدا می‌کند و می توان گفت که مسائل اقتصادی با افزایش تعداد زنان آسیب‌دیده رابطه ای مستقیم دارد.

در حلقه آسیب

مریم از جمله بانوان و زنان آسیب دیده ای است که پس از تشکیل زندگی مشترک و برخورداری از کانون خانواده حال در یکی از مجتمع های نگهداری زنان اسیب پذیر با نام طوس زندگی می کند.

وی در گفتگو با مهر ازدواج خود را قربانی بی سوادی و فقر خانواده اش عنوان می کند و اعتیاد و اسیب های وارده به کانون خانواده اش را ناشی از اعتیاد همسرش می خواند.

وی که به قول خودش غمهایش داستانی نامتناهی دارد به ما می گوید: خانواده ام از وضعیت مالی چندانی برخوردار نبود و لذا پدرم حاضر شد در ازای گرفتن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شیر بها مرا به عقد مردی با تفاوت سنی ده سال درآورد.

زنان آسیب پذیر

وی افزود: همسرم اعتیاد داشت و لذا پس از مدت ها حال بیرون رفتن از خونه را هم نداشت وبرای همین برای گذران زندگی خرید و فروش مواد مخدر می کرد.

وی افزود: پس از مدت ها شوهرم خانه نشین شد و از آنجائیکه بسیار بدبین بود و اجازه خروج از منزل را  به من نمی داد و لذا هر وقت مواد گیرش نمی آمد من و فرزندم را به باد کتک می گرفت.

وی ادامه داد: برای گذران زندگی مجبور به کارگری در خونه های  دیگران شدم اما این کار در هنگامی که بیمار می شدم و یا نمی توانستم فرزندک را با خود سر کار ببرم خیلی سخت می شد.

مریم بیان کرد: بزرگترین اشتباهم این بود که با همسرش بر سر استعمال مواد مخدر همراه شدم و او برای اینکه به او دیگر برای کشیدن مواد خرده نگیریم ما را هم آلوده کرد.

وی گفت: از این جهت بود که به خرید و فروش مواد روی آوردم و همسرم هم می دانست که من مجبورم برای خودم و او مواد تهیه کنم و در نهایت این موضوع موجب شد تا همسرم را بر اثر مصرف مواد زیاد از دست بدهم فرزندم را به بهزیستی تحویل دهم و خودم نیز به این مجمتع راه پیدا کنم.

مریم که به قول خودش روز های اجباری ترک مواد به او فرصت فکر دادن داده است در رویای مهارت آموزی، خرید یک چرخ خیاطی و شروع زندگی سالم است که البته به گفته وی با دستان خالی ممکن نیست.     

بانوان آسیب دیده نیاز به مراقبت جدی دارند

در همین رابطه مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اقدامات بهزیستی در خصوص زنان آسیب پذیر و یا در معرض آسیب اجتماع تبدیل کردن آنها به زنان و مادران خانواده هاست، ابراز کرد رسیدگی به امور آسیب دیدگان اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی است.

تهمینه شکیب در گفتگو با مهر با بیان اینکه تحقیقات نشان داده است زنانی که از خانه خود فرار می کنند و یا از کانون خانواده طرد می شوند در اولین شب تبدیل به زن خیابانی و یا زن آسیب پذیر می شوند و اگر این افراد در جامعه رها باشند باعث آسیب رساندن به دیگر دختران و زنان جامعه نیز می شوند.

وی افزود: بر همین اساس در سال ۱۳۷۵ طی مصوبه مجلس شورای اسلامی ایجاد مراکز بازپروری جهت بازتوانی به سازمان بهزیستی واگذار شد.

وی بیان کرد: مجتمع خدمات بهزیستی طوس از جمله مکان هایی است که در همین راستا در سال ۱۳۷۹ با زیربنای حدود ۲ هزار متر در مشهد برای حضور بانوان آسیب دیده افتتاح شد و شامل بخش های اداری، بهداشتی، تخصصی، فرهنگی، خوابگاه های مددجویان و سالن غذاخوری است تا از دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی نگهداری می شود.

شکیب افزود: زنان آسیب دیده اجتماع نیاز به مراقبت جدی دارند و در کنار حمایت های معنوی از آن ها، نقش حمایت های آموزشی که برایشان تولید سرمایه داشته باشد از اهم واجبات است.

نقش مساجد و تجهیز آن ها در کاهش آسیب های اجتماعی

وی گفت: مساجد در هر محلی امن ترین مکان هستند چرا که خانه های خدا بر زمینند و ما با تجهیز و پشتیبانی از مساجد می توانیم مکانی امن برای زنان آسیب پذیر اجتماع فراهم آوریم.

وی با تاکید بر حمایت از اشتغال زنان آسیب پذیر با ایجاد شبکه سازی در حوزه اجتماعی، تصریح کرد: این قشر جامعه نیازمند حامی و پشتیبان هستند که در این زمینه می توانیم با تجهیز مساجد از حیث مددکار اجتماعی هم در زمینه جلوگیری از گسترش آسیب های اجتماعی و هم در زمینه تولید اشتغال این افراد نقش بسزایی داشته باشیم.

زنان آسیب پذیر

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اهداف تشکیل مجتمع خدماتی بهزیستی طوس گفت: فراهم کردن امکانات لازم جهت نگهداری شبانه روزی از دختران و زنان در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی به منظور بازتوان روانی و اجتماعی، ایجاد امکانات و تسهیلات لازم جهت بازتوانی مددجویان و فراهم نمودن شرایط لازم جهت بازگشت آن ها به جامعه، شناسایی آسیب های اجتماعی در جهت محدود نمودن آن ها و پیشگیری از گسترش آسیب های اجتماعی از جمله اهداف تشکیل این مجتمع خدماتی بهزیستی است.

وی با اشاره به خدمات ارایه شذه در این مجتمع ها بیان کرد: در این مجتمع ها دو دسته از افراد نگهداری می شوند که یک دسته افراد دارای بستگان موثر از قبیل والدین، خواهر یا برادر، اقوام مادری و پدری و دسته دوم شامل افرادی که فاقد سرپرست موثر بوده و در حال حاضر به دلیل بلامکان بودن به این مرکز معرفی شده اند.

وی ادامه داد: به طور کلی افرادی که در این مرکز نگهداری می شوند به دلیل عدم سرپرست مناسب و موثر در معرض آسیب و یا دچار آسیب شده اند لذا کارکردهای اولیه لازم جهت ادامه زندگی به عنوان یک شهروند عادی را از دست داده اند.

راه اندازی بنیاد نیکوکاری فرشته

عباسعلی بادیانی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز از راه اندازی بنیاد نیکوکاری فرشته تا اوایل شهریور ماه جاری خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: در این بنیاد سعی داریم از زنان آسیب پذیر، خانواده های آسیب پذیر و کودکان آسیب پذیر از طریق کمک های مهارتی حمایت کنیم.

تحقیقات نشان داده است زنانی که از خانه خود فرار می کنند و یا از کانون خانواده طرد می شوند در اولین شب تبدیل به زن خیابانی و یا زن آسیب پذیر می شوند و اگر این افراد در جامعه رها باشند باعث آسیب رساندن به دیگر دختران و زنان جامعه نیز می شوند.وی ادامه داد: می توان گفت حلقه مفقوده بین بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی عدم اشتغال و یا نابسامانی اشتغال مددجویان است که در این رابطه بنیاد نیکوکاری فرشته با معرفی مددجویان به تولیدکنندگان می تواند این مشکل را تاحدودی مرتفع کند.

 بادیانی با اشاره به اینکه تاکنون خیرین یک میلیارد تومان در قالب کمک هایی مکانی و ریالی برای راه اندازی بنیاد نیکوکاری فرشته اعلام آمادگی کرده اند، بیان داشت: خیرین نقش بسزایی در رسیدن به اهداف این گونه مراکز بازتوانی دارند که امیدواریم در به راه افتادن هر چه بهتر این بنیاد نیز خیرین همچون همیشه همراه و پشتیبان ما باشند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد شبکه اشتغال اجتماعی افزود: از ۶ مرداد مرکز آموزش حرفه ای مهارت خیاطی را در مجتمع بهزیستی طوس به همت اتحادیه بانوان خیاط راه اندازی خواهیم کرد تا علاوه بر اشتغالزایی مددجویان، نیاز البسه مددجویان سایر مراکز بهزیستی را نیز فراهم آوریم.

نگاه مدبرانه مسئولان به مراکز بازتوانی بهزیستی

فاطمه کوهستانی، مدیر مجتمع بهزیستی طوس نیز در این رابطه به مهر گفت: شناسایی نیازهای مددجویان و رفع آن ها، فراهم ساختن شرایط و امکانات لازم جهت نگهداری شبانه روزی، فراهم کردن تسهیلات لازم بازتوانی مجدد، معرفی به تیم تخصصی شامل روانشناس و مددکار اجتماعی از جمله خدماتی است که در این مرکز ارایه می ش. د.

وی  ارائه تسهیلات درمانی جهت بررسی جسمی و روانی مددجو و در شرایط لازم هماهنگی لازم با سایر مراکز درمانی جهت درمان و پیگیری های لازم، برقراری ارتباط با خانواده و بستگان موثر و مهیا کردن  شرایط لازم جهت بازگشت مجدد به خانواده را یکی دیگر از اقدامات لازم برای حمایت از این بانوان بیان کرد.

وی افزود: بررسی شرایط مددجو و ایجاد امکانات لازم در جهت بازتوانی و بازگشت مددجو به جامعه و فراهم ساختن شرایط استقلال وی که شامل کاریابی، تهیه مسکن و تهیه لوازم ضروری و همچنین در برخی موارد در صورت وجود شرایط لازم جهت ازدواج مجدد امکانات لازم مهیا می شود.

کوهستانی بیان داشت: برگزاری اردوهای تفریحی فرهنگی، ایجاد امکانات فرهنگی از قبیل کتابخانه، سالن مطالعه، سالن ورزشی از جمله اقدامات و فعالیت هایی است که در این مجتمع به افراد ارائه می شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این مرکز تنها مرکز نگهداری بلند مدت در خراسان رضوی و استان های اطراف می باشد، لذا شرایط سنی در این مرکز مطرح نبوده و از سن ۱۴ سال به بالا در این مرکز نگهداری می شوند اما بیشترین آمار آن مربوط به سن ۱۸ تا ۳۰ سال است.

کوهستانی اظهار کرد: هزینه های این مرکز از دو طریق دولت و مشارکت های مردمی تهیه می شود که می توان با افزایش این مشارکت ها در جهت رشد و تهیه ملزومات لازم در جهت برنامه ریزی بهتر برای مددجویان بهره برد.

کوهستانی با درخواست نگاه مدبرانه مسئولان به این قبیل مراکز در جهت رفع مشکلات آن ها و بهبود شرایط جهت رشد عملکردی و فعالیتی آن ها، خاطرنشان کرد: همکاری ارگان های دولتی از قبیل مراکز درمانی، مراکز آموزشی، شهرداری ها، ادارات تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد می تواند در بهبود شرایط مراکز بازتوانی بسیار کمک کننده باشد زیرا هر چه از اسیب های وارده به این زنان کاشته شود جامعه نیز به سمت سلامتی پیش می رود.

خبرنگار: مریم ذوالفقاری منظری

کد خبر 2861379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نجات یافته ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      1 0
      خیلی از خانواده ها به خاطر عدم انتخاب صحیح متلاشی میشود و این فجایع را به بار می آورد.کاش فرهنگ سازی میشد تا از همان اول زیر بنای خانواده محکم چیده میشد تا امثال این افراد در جامعه هرجایی نمیشدند. یک خانواده وقتی متلاشی میشود همه افراد آن خانواده ضربه ای میخورند که دیگر جبران نمیشود.به جای برگ درخت ریشه آن باید حل شود.
    • معصومه ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
      0 0
      سلام خداخیر بده همه یکسانی که به این افراد کمک می کنند و دست اونها رو یگیرن 90درصد اونها بیگناه به این وضع دچار شدن که باید حمایت بشن .خدا عاقبت هممون رو بخیر کنه
    • منذر و مبشر ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
      0 0
      خانه های عفاف که تامین کننده قانونمند بخشی از نیازهای زنان آسیب پذیر است دوباره باید راه اندازی شود.