رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ در نشست جهانی‌اندیشی:

اسلام مناسبت‌ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است

اسلام مناسبت‌ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ در نشست علمی جهانی اندیشی (روش ها و ضرورتها) گفت: اسلام مناسبت ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی جهانی اندیشی (روش ها و ضرورتها) به همت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد اسراء، با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی ریاست بنیاد اسراء و جمعی از محققان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد در سخنانی پیرامون موضوع این نشست گفت: در خصوص جهانی اندیشی لازم است که ابتدا غرب و دنیای غرب شناخته شود. متاسفانه نهادهای فرهنگی و حوزه های علمیه ما برای دیگر شناسی وقت جدی اختصاص ندادند بلکه غرب را آن گونه که خواستیم و آن گونه که تصور می کردیم به قضاوت و داوری نشستیم، در نتیجه این امر باعث شد پژوهش ها و مطالعات ما سمت و سوی واقعی نداشته باشد.

وی در ادامه به بررسی جریانهای فکری معاصر در غرب، به ویژه تفکر مدرنیسم پرداخت و بیان داشت: بزرگترین خطای جریان فکری مدرنیسم غربی که حتی خود آنها نیز به آن معترف هستند خطا در تعریف انسان است؛ یک تعریف ناصواب در گذشته از انسان در غرب مطرح شد که بر اساس آن مدرنیسم هدفگذاری خود را بر مبنای ان ترسیم کرد به صورتی که بر اساس این تعریف تامین و ارضاء نیازهای مادی انسان به صورت یک هدف جدی در آمد که در راه رسیدن به این هدف نیز موفق بودند.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ با اشاره به معضلات انسان مدرن غربی ادامه داد: اما انسان تامین شده از لحاظ مادی در تفکر مدرنیسم بعد از ده ها سال زندگی در اوج رفاه دچار یک خلاء و نیاز آزاد دهنده از نهاد ناشناخته درون خود شد که تقریبا از دو دهه پیش متفکران و استراتژیست های غربی را وادار به فکر کردن در خصوص راه حل و جایگزین هایی برای تفکر مدرنیسم و تجدید نظر در این تفکر نمود.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد برخی از استراتژی های غرب برای رفع مشکلات و خلاء های مدرنیسم را مورد واکاوی قرار داد و اظهار داشت: نخستین تدبیر غرب در برخورد با این بحران، تعریف یک فاز جدید با عنوان پسامدرنیسم بود که خود این تعریف فاز جدید ثمرات و فواید خاص خود در جامعه غرب را به دنبال داشت مانند امیدوار کردن جامعه به نجات از معضلات و مشکلات ناشی از فاز قبلی یعنی مدرنیسم، کند کردن روند رویگردانی از تفکر مدرنیسم و خرید فرصت برای جایگزین کردن یک تفکر جدید.

وی عنصر زمان را اصلی ترین فاکتور و مشخصه لحاظ شده در تفکر پسامدرنیسم دانست و گفت: استفاده بهینه از زمان که در تفکر پسامدرنیسم به شدت بر روی آن تاکید شده است باعث ایجاد تحول در نظام آموزشی و پژوهشی در غرب شد؛ مانند اینکه در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که سه عنصر معلم، کتاب و مدرسه باعث طولانی شدن زمان رسیدن دانش به دانش آموز می شود و لذا در صدد حذف این سه عنصر در نظام آموزشی جدید خود برآمدند.

رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ صرف نظر کردن از پژوهش های صرفا نظری در غرب را از پیامدهای تفکر پسامدرنیسم بیان و تصریح کرد: در حوزه پژوهش در عصر پسامدرنیسم، نیازی به پژوهش های نظری صرف احساس نمی شود بلکه پژوهش هایی که نتایج عملی و ملموس در سطح جامعه دارند مطرح هستند لذا رشته های علمی جدیدی تعریف شده است تا به نیازمندی های جامعه پاسخ عملی بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد در ادامه بحث بیان داشت: دومین تدبیر غرب در برخورد با بحران حاصل از مدرنیسم، سوق دادن انسانهای سرخورده از این تفکر به سمت تفکرات بی خطر و خنثی مانند تفکر بودیسم بود به صورتی که از دهه ۱۹۹۰ تا کنون تعداد بودایی ها در اروپا به نه میلیون نفر رسیده است.

وی اسلام را جدی ترین و مناسب ترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم دانست و عنوان کرد: غرب پتانسیل بالای اسلام در جایگزین شدن تفکر مدرنسیم و جذب افراد را به خوبی درک کرده بود و لذا شروع به تخریب و گل آلود کردن چهره اسلام نمود که متاسفانه به دلیل ناآگاهی و جهل موجود در جامعه اسلامی با ایجاد اختلاف و مسائل دیگر موفق به این کار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضوی راد در پایان با بیان این نکته که امروز در غرب نتایج عملی اندیشه ها مورد قضاوت قرار می گیرد گفت: ما باید در حوزه عملگرایی اندیشه اسلامی در سطح جامعه، سرمایه گذاری جدی انجام دهیم چرا که دیگر در عصر حاضر، اندیشه ها با هم مقایسه نمی شوند بلکه نتایج و خروجی اندیشه ها با هم مقایسه می شود.

وی آثار و اندیشه حضرت آیت الله جوادی آملی را از مناسبترین مکاتب فکری قابل عرضه در سطح جهانی برای معرفی چهره حقیقی اسلام عنوان کرد و خواستار تلاش و برنامه ریزی جدی برای ترجمه آثار ایشان به دیگر زبانها شد.

کد خبر 2871266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha