۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۲۱:۵۶

مجری طرح زیتون کشور:

اصلاح باغات مهمترین برنامه طرح زیتون کشور است

اصلاح باغات مهمترین برنامه طرح زیتون کشور است

قزوین- مجری طرح زیتون وزارت جهادکشاورزی گفت: برای اقتصادی شدن زیتون کاری در کشور و کاهش هزینه های تولید و فرآوری، اصلاح باغات زیتون از مهمترین برنامه وزارت خانه در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد رمضانی در همایش زیتونکاران استان قزوین که عصر شنبه در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهارداشت: زیتون از محصولات مهم در بخش کشاورزی است که می تواند در رونق اقتصادی این بخش برای دولت و كشاورزان و افزایش توليد این محصول تاثیر زیادی داشته باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر۱۰۰ هزار هکتار باغ زیتون در کشور داریم که ۵۰ درصد آن بارور و با متوسط عملکرد ۲ تن محصول در هکتار است.

رمضانی اظهارداشت: از۱۰۰ هزار هکتار باغات زیتون حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد با توجه به سالهای باردهی و آفت مگس زیتون، تولید زیتون کنسروی در کشور دارد.

وی بر لزوم اقتصادی شدن باغات زیتون و جلب رضایت کشاورزان تاکید کرد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل نبود دانش فراوری و پس از آن سیستمهای کنترل کیفی تاکنون، بیشتر محصول زیتون خراب شده و یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

عضو کمیسیون ارزیابی بین المللی زیتون در ایتالیا هم در این کارگاه آموزشی گفت: روشهای جدید می تواند در ارتقاء کیفیت و بهبود باغات زیتون و  کنسرو آن موثر باشد تا کیفیت و کمیت آن افزایش یابد.

دکتر «آندریا جی ا مو» با اشاره به اینکه مهمترین اصل و متدولوژی در نظر گرفتن جنبه اقتصادی زیتون است اظهارداشت: درمورد صنایع زیتون از جمله روغن و کنسرو موضوع کنسرو از اهمیت بیشتری در بازار برخوردار است لذا باید برنامه ریزی درست و مناسبی برای کنسرو زیتون اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: ارزیابی حسی در زیتون روشی است که تجربی به دست می آید و با اندازه گیری معیارهایی که یک ارزیابی کسب می کند می تواند تشخیص دهد که یکسری از نمونه های استاندارد را در اختیار گروه ارزیاب قرار می دهد تا برمبنای آن استانداردها مهارت ببیند و ورزیده شود.

این محقق افزود: مبحث مهم دیگر در ارزیابی حسی زیتون، انگیزش و تحریک پذیری حواس است که به واکنشهایی که یک ارزیاب آن را دریافت می کند باز می گردد که برابرسازی زبان حس با زبان گفتاری است که همانطور که یک ارزیاب حس می کند باید بیان شود.

وی تاکید کرد: موضوعی که یک ارزیاب حس می کند دقیقا باید همان چیزی باشد که دریافت کرده است.

«آندریا جی ا مو» بر لزوم ارزیابی کنترل و کیفیت محصول و همچنین بازاریابی محصول تاکید کرد.

وی با اشاره به عناصر ارزیابی حسی در زیتون اظهارداشت: عناصر ارزیابی حسی زیاد و گسترده ای وجود دارد که باید به جنبه های دانشی که مصرف کننده دارد و ارزیابی بازارکه به چه شکلی است توجه شود.

این محقق تاکید کرد: باید با برنامه ریزی مناسب بتوانیم یک روش و مدل چند وجهی و تلفیقی از ارزیابی حسی در زیتون برسیم.

این کارگاه آموزشی به مدت سه روز در قزوین برگزار می شود که شرکت کنندگان روش های علمی و عملی ارزیابی زیتون را فرا خواهند گرفت.

کد خبر 2884118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha