۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۰۸

مدیر پژوهشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت:

شکوفایی صنعت خودرو در گرو خصوصی سازی است

شکوفایی صنعت خودرو در گرو خصوصی سازی است

مجری طرح کلان ملی پلاتفرم ملی خودروی کلاس B گفت: مدیریت دولتی نمی تواند صنعت خودروسازی را شکوفا کند و باید این صنعت خصوصی سازی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد حسن شجاعی فرد، مدیر طرح کلان ملی پلتفرم ملی اظهار داشت: در این طرح کلان ملی، طراحی قطعات طی همکاری مشترک میان صنعت و دانشگاه انجام خواهد گرفت و در صورت سرمایه گذاری تامین کننده، تمامی حق مالکیت قطعه طراحی شده متعلق به وی خواهد بود که در آینده با تولید محصولات مرتبط با پلتفرم ملی حق سرمایه گذار در تامین قطعه مربوطه محفوظ باقی بماند.

وی با بیان اینکه در غیر اینصورت مالکیت قطعه طراحی شده توسط صنعت و دانشگاه به صورت مساوی تقسیم خواهد شد، ادامه داد: برخورداری دانشگاه از مغزهای جوان و اساتید با تجربه که در انتقال دانسته‌های خود به دانشجویان کوشا هستند از ظرفیت‌هایی  هستند که صنعت می‌تواند از آنها بهره ببرد.

مدیر پژوهشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه بر اهمیت خصوصی‌سازی در صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: مدیریت دولتی در صنعت خودرو نمی‌تواند به شکوفایی این صنعت منجر شود چرا که مدیران دولتی به سرعت تغییر کرده و این امر باعث بی‌ثباتی در اجرای برنامه‌ها می‌شود.

محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان گفت: مراکز تحقیقاتی می‌توانند واسطه خوبی در برقرار کردن ارتباط صنعت و دانشگاه باشند. خودروساز باید شریک بین‌المللی مناسب را پیدا کند و تنها خرید دانش فنی کافی نیست.

مهندس محمود طالب، معاون مهندسی شرکت سازه گستر سایپا نیز با قدرتمند دانستن قطعه سازان داخلی، رسالت دانشگاه را در این دانست که با ورود به مباحث مختلف در کنار قطعه‌ساز و خودرو ساز قرار بگیرد.

پلتفرم می‌سازیم نه محصول

دکتر ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص شبهه موازی کاری در طراحی پلتفرم بیان کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌ها در حال طراحی پلتفرم هستند از جمله پلتفرم SP۱۰۰ که توسط شرکت سایپا پیگیری می‌شود اما این پلتفرم‌ها با دیدگاه زودبازده بودن طراحی شده و بر تولید یک محصول توجه دارند که قرار است محصولات بعدی از آن مشتق شوند این در حالی است که در پروژه طرح کلان پلتفرم ملی، طراحی برای یک خانواده محصول انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این نوع طراحی از همان ابتدا سایر اعضای خانواده محصول دیده می‌شوند. اکنون در حال انجام کاری هستیم که به تنوع محصول در صنعت خودروی کشور کمک شایانی می کند.

کد خبر 2885436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha