۲۳ بهمن ۱۳۸۴، ۹:۰۰

با هدف مطلع كردن آنها از علت تصميم كشورش براي دعوت از رهبران حماس صورت گرفت؛

تماس تلفني وزير امور خارجه روسيه با عنان، رايس و سولانا

وزير امور خارجه روسيه در تماس تلفني با دبيركل سازمان ملل، وزير امور خارجه روسيه و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، آنها را در جريان علت تصميم كشورش براي دعوت از رهبران حماس جهت سفر به مسكو قرار داد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت امور خارجه روسيه اعلام كرد كه سرگئي لاوروف درتماس تلفني با كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا، و خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، توضيحاتي را درباره علت دعوت روسيه از رهبران حماس براي سفر به مسكو ارائه كرد.

در بيانيه اين وزارت آمده است كه سرگئي لاوروف درباره طرح روسيه براي انجام گفتگو با جنبش حماس بيشتر توضيح داده است.

وزير امور خارجه روسيه بار ديگر تاكيد كرده است كه ابتكار اين كشور براي دعوت از  حماس بر موضع كميته چهارجانبه(متشكل از روسيه، آمريكا،سازمان ملل و اتحاديه اروپا) كه در نشست 30 ژانويه آنها در لندن گرفته شود، تكيه دارد كه روسيه به دنبال اجراي آن است.

در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: مسكو متقاعد شده است به اينكه بايد در مقابل پيشبرد روند صلح ميان فلسطيني ها و اسرائيل بر اساس طرح نقشه راه  از طريق ديدار با حماس كه قدرت فعال و موثر در صحنه فلسطين است، فراهم كرد.

سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا، روسيه و آمريكا به عنوان 4 عضو كميته چهارجانبه چندي پيشدرلندن گرد هم آمدند و با صدور بيانيه اي اعلام كردند: ادامه كمك هاي اين كميته منوط به خلع سلاح حماس ، به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي و پذيرفتن تمام توافقات و تعهدات موجود ازجمله توافقات نقشه راه است.

حماس كه از كميته چهارجانبه خواسته بود بدون وضع هيچ شرطي به كمكهاي خود به ملت فلسطين ادامه دهند،در پي شرطهاي غير عملي اين كميته، بيانيه آن را زورگويانه و رد كرد.

الكساندر كالوگين فرستاده روسيه به خاورميانه روز گذشته گفته بود كه هيئتي از حماس تا پايان ماه جاري از مسكو ديدن خواهند كرد، سخنگوي حماس نيز گفته بود كه سفر هيئتي از مقامات اين جنبش نيمه دوم ماه جاري ميلادي انجام خواهد شد.

اين در حالي است كه خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا  بار ديگر هرگونه تماس و گفتگو ميان اين اتحاديه با حماس را دست برداشتن اين جنبش از مقاومت بر ضد اسرائيل و به رسميت شناختن اين رژيم مشروط كرد.

در پي پيروزي جنبش حماس درانتخابات پارلماني 25 ژانويه( 5بهمن) كه توانست از مجموع 132 كرسي پارلمان 74 كرسي را به خود اختصاص دهد، غرب و در راس آن آمريكا ارائه هرگونه كمك به تشكيلات خودگردان را مشروط به آن دانستند تا حماس، رژيم اسرائيل را به رسميت بشناسد و براي هميشه مقاومت بر ضد اشغالگري را كنار گذاشته و به توافقنامه هايي كه مطابق ميل و خواسته اسرائيل و منافع اين رژيم تنظيم شده است، پايبند باشد.

بوش و رايس نيز تاكيد كردند ارائه هرگونه كمك به فلسطيني ها مشروط به اين است كه حماس، اسرائيل را به رسميت بشناسد و از مقاومت براي هميشه دست بردارد.

اين درحالي است كه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حاس تاكيد كرد كه اين جنبش هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت ، و از هيچ كس درجهان قبول نمي كند كه بر اين جنبش براي به رسميت شناختن اسرائيل فشار وارد كند، ما هرگز به اشغالگري، سرقت و تجاوز مشروعيت نمي بخشيم.

کد خبر 289383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha