۲۳ بهمن ۱۳۸۴، ۱۵:۴۸

براي انتقال مظنونين القاعده؛

آمريكا در مغرب زندان مخفي ايجاد مي كند

منابع اطلاعاتي غربي اعلام كردند كه آمريكا به كشور مغرب كمك مي كند تا يك مركز جديد براي بازجويي و نگهداري مظنونين القاعده در نزديكي رباط پايتخت اين كشور بسازد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه تايمز، اين منابع تاييد كردند كه ساخت اين مركز در منطقه عين الدعا در جنوب رباط در حال ساخت است.

منابع محلي اعلام كردند: آنها گاهي اوقات وسايل نقليه آمريكايي را مي بينند كه در منطقه رفت و آمد مي كنند.

ساخت اين مركز كه از سوي "بخش امنيت سرزمين" پليس مخفي مغرب دنبال مي شود، به نشانه قبلي اضافه مي شود كه مغرب يكي از شركاي اصلي آمريكا در پروازهاي مخفيانه سيا و انتقال مظنونين است.

سازمان عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر و ديگر گروههاي منتقد اين سياست تاكنون بارها از اين سياست دولت رباط شكايت كرده اند.

اين در حالي است كه موضوع زندان هاي مخفي سيا و شكنجه مفرط زنداني ها در كشورهاي مختلف جهان ، مدت هاست از سوي گروههاي حقوق بشري در جهان مورد انتقاد است و متاسفانه آمريكا به عنوان مدعي حقوق بشر هيچ توجهي به اين انتقادها ندارد.

روزنامه "واشنگتن پست" نيز اخيرا فاش كرد كه سازمان جاسوسي آمريكا پس از حملات 11سپتامبر، مظنونان شبكه تروريستي "القاعده" به رهبري "اسامه بن لادن" را در زندان هاي هشت كشور از جمله تايلند ، افغانستان و چند كشور اروپاي شرقي نگهداري مي كند.

ديده بان حقوق بشر مستقل آمريكا نيز اعلام كرد كه عملا متقاعد شده است چنين بازداشتگاه هايي حداقل در لهستان و روماني وجود دارد.

سال گذشته گزارشي در رسانه هاي غربي منتشر و در آن افشا شد كه آمريكا به بهانه مبارزه با تروريسم، افراد مظنون به اعمال تروريستي را از كشورهاي مختلف ربوده و آنان را به مكان هاي نامعلومي براي شكنجه منتقل مي كرده است.

همچنين در اين گزارش ها عنوان شده بود كه آمريكا بخشي از اين منظنونان را در كشورهاي اروپايي در مراكز مخفي نگهداري كرده است و كشورهاي اروپاي شرقي و تا حدودي كشورهاي اروپاي غربي در صف اول اين اتهامات بودند كه اين مسئله موجب اعتراض هاي شديد  شهروندان اروپايي و مجامع حقوق بشر بين المللي به اين مسائل شد.

وزير امورخارجه سوئيس با بيان اين مطلب كه با دلايل محكم بايد وجود زندان هاي سيا را به اثبات رساند ؛ تصريح كرد : وجود زندان هاي سيا در اروپا بر كسي پوشيده نيست .

رئيس كميسيون تحقيق اتحاديه اروپايي كه مسئول تحقيق درباره زندان هاي مخفي سيا در اين اروپا است از شواهدي دال بر وجود شكنجه زندانيان در ديگر كشورها خبر داد.

کد خبر 289632

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha