۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت:

مبلغ قابل توجهی از بودجه وزارت بهداشت صرف خرید منابع الکترونیک شد

مبلغ قابل توجهی از بودجه وزارت بهداشت صرف خرید منابع الکترونیک شد

همدان- رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: سالانه مبلغ قابل‌توجهی از بودجه وزارت بهداشت صرف خرید منابع اطلاعاتی الکترونیک می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پیام کبیری پیش از ظهر یکشنبه در نهمین گردهمایی دوره‌ای روسای کتابخانه‌های مرکزی و مراکز تأمین منابع الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی کشور بابیان اینکه این همایش نهمین گردهمایی روسای کتابخانه‌های علوم پزشکی بوده و در ۱۴ و ۱۵ شهریورماه در همدان برگزار می‌شود، اظهار داشت: این گردهمایی فصلی یک‌بار در کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی برگزاری این گردهمایی بحث و تبادل اطلاعات در عرصه علوم پزشکی است، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت و اخبار، ارائه گزارش دسترسی‌ها و استفاده از منابع الکترونیک، تبادل تجربیات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، استفاده از فرصت‌های فعالیت‌های اجتماعی گروهی و جلب نظر و همکاری مدیران دانشگاهی در امور کتابخانه‌ها ازجمله اهداف برگزاری گردهمایی روسای کتابخانه‌های علوم پزشکی است.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در ادامه سخنانش با اشاره به تاریخچه تأمین منابع الکترونیک، افزود: این منابع تا سال ۱۳۸۹ توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت خریداری می‌شد که متأسفانه علی‌رغم وجود قراردادهای جاری با ناشرین هیچ پولی به آن‌ها پرداخت نشد و به همین دلیل دسترسی‌ها قطع شد.

کبیری بیان داشت: مسئولیت منابع الکترونیک به معاونت تحقیقات و فن‌آوری محول و سه سال بدهی انباشته‌شده به منابع الکترونیک پرداخت و دسترسی‌ها برقرارشده است.

وی بابیان اینکه سالانه مبلغ قابل‌توجهی از بودجه وزارت بهداشت صرف خرید منابع الکترونیک می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر منابع با امکان دسترسی فعلی در سه بخش منابع اطلاعاتی در حیطه پژوهشی، آموزشی و درمانی بوده است که شامل بانک اطلاعاتی، مجلات الکترونیک و منابع تصمیم سازی بالینی است.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در حال حاضر دسترسی به بانک اطلاعاتی وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم برگزاری این قبیل گردهمایی موجب ارتقا اطلاعات و دانش روسای کتابخانه‌ها در حیطه خدمت‌رسانی به اساتید، دانشجویان و محققان و پژوهشگران باشد.

کبیری گفت: در حال حاضر در دسترسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به منابع الکترونیک خارجی پایداری وجود دارد و دسترسی مجدد به ISI که تحریم خودسرانه انجام داده بودند، برقرار شد و در حال حاضر تنها مجموعه وزارت بهداشت در کشور به پایگاه ISI دسترسی دارد و مجموعه وزارت علوم این امکان را ندارد.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند میزان استفاده از این منابع را رصد و اگر مشکلی در دسترسی وجود دارد اعلام کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین میزان استفاده یا دانلود مقاله در دانشگاه‌های تیپ یک از سوی تهران، در تیپ دو از سوی همدان و در تیپ سه از سوی شهرکرد انجام‌شده است.

کد خبر 2904741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha