۱۶ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۳

وزارت نفت اعلام کرد:

دلایل افزایش واردات بنزین/ سال ۹۴؛ سال خودکفایی است

دلایل افزایش واردات بنزین/ سال ۹۴؛ سال خودکفایی است

وزارت نفت با اشاره به راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال جاری، اعلام کرد: با بهره برداری از این طرح پالایشگاهی امسال از واردات بنزین خودکفا می شویم.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت نفت با ارسال توضیحاتی به گزارش آماری مهر مبنی بر واردات بیش از ۱.۳ میلیارد لیتر بنزین به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از ابتدای سال جاری تاکنون واکنش نشان داد.

در متن توضیحات وزارت نفت آمده است: «گزارش مورد نظر خبرگزاری مهر با وجود اینکه به برخی از دلایل افزایش واردات بنزین در سال جاری اشاره کرده اما تیتر، لید متن و نتیجه گیری به گونه ای تنظیم شده که وزارت نفت به جای پالایشگاه، عامدانه اقدام به واردات بنزین می نماید.

گزارش نویس خبرگزاری مهر در ابتدا باید به این سئوال پاسخ دهد که با وجود افزایش تقاضای مصرف بنزین در داخل کشور، آیا دولت می تواند با هدف سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه، پاسخی به تقاضای موجود ندهد. اصولا آیا این منطق قابل پذیرش است که دولت با هدف رسیدن به یک شرایط مطلوب، هزینه ای بابت پاسخگویی به تقاضای کنونی شهروندان نکند و آنها را در رنج و زحمت قرار دهد؟

چنانکه قبلا در این زمینه اطلاع رسانی شده است؛ میزان واردات بنزین عمدتا تحت تاثیر دو عامل است: عامل نخست میزان تقاضا است که به طور طبیعی هر سال با افزایش تولید و عرضه خودرو و همچنین افزایش سفر در فصل تابستان بالا می رود و عامل دوم برنامه های تعمیراتی (اوورهال) است که در پالایشگاه های کشور در طول سال اجرا می گردد.

بدیهی است در طول دوره تعمیرات اساسی قاعدتا توان تولید محصولات پالایشی در پالایشگاه مربوطه کاهش می یابد. این موارد در گزارش منتشره خبرگزاری مهر هم اشاره شده اما معلوم نیست چگونه و با چه هدفی به این نتیجه رسیده اند که می توان با عدم واردات بنزین، یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای ساخت. این نگاه زمانی جالب تر می شود که در همین گزارش بر افزایش ۷ میلیونی تراکنش در سامانه خوشمند سوخت که معنایی جز افزایش ۷ میلیونی تقاضای دریافت بنزین ندارد تاکید شده است.

در خبر فوق الذکر با در نظر گرفتن میزان واردات و همچنین نرخ بنزین در بازارها، محاسباتی صورت گرفته و بدین ترتیب رقمی معادل ۸۱۶ میلیون دلار به عنوان هزینه وارداتی بنزین از ابتدای سال تاکنون ارائه شده است. به نظر می رسد این محاسبه (و محاسبه هایی از این دست) اساسا فاقد پشتوانه علمی و آماری بوده و به نوعی مصداق «ساده کردن بیش از حد» موضوع است.

چنانکه قبلا نیز بارها از سوی مقامات وزارت نفت اعلام شده، خودکفایی در تولید بنزین یکی از اولویت های دولت یازدهم است و در این راستا، با وجود شرایط تحریم تسریع و تکمیل احداث پالایشگاه ها در داخل کشور به ویژه تکمیل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز در دستور کار است.

طبق برآوردها، فاز اول این پالایشگاه در سال جاری به بهره برداری می رسد. همچنین چند روز پیش، فاز اول عملیات اجرایی پالایشگاه، ۱۵۰ هزار بشکه ای آناهیتا در کرمانشاه آغاز شد. بدین ترتیب کشور عملا وارد فرآیند کاهش وابستگی به واردات بنزین و خودکفایی در واردات این محصول استراتژیک خواهد شد.

بنابراین آنچه که در خبر آن خبرگزاری محترم بدان اشاره شده (با مضمون تخصیص اعتبار واردات بنزین به «ساخت پالایشگاه») چه از حیث منطقی، چه از منظر آماری و چه از لحاظ عملیاتی و فنی، فاقد توجیه و مستندات و پشتوانه مستحکمی است.»

توضیحات مهر

1. در این گزارش خبرنگار مهر فقط سخنان اخیر وزیر نفت مبنی بر اینکه روزانه 7 تا 8 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌کنیم، را تجزیه و تحلیل کرده که گویا به مذاق اداره کل روابط عمومی وزارت نفت خوش نیامده است. این اداره کل به راحتی از سخنان بیژن نامدار زنگنه عبور کرده و در جوابیه خود، هیچ اشاره ای به این اظهارات نکرده است.

2. در لید گزارش مهر آمده است: «در ۱۷۰ روز نخست سال‌جاری بیش از ۱.۳ میلیارد لیتر بنزین به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که با این اعتبار می‌توان منابع مالی ساخت یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت را تامین کرد.» آیا این حرف اشتباهی است؟ آیا کارشناسی نیست؟ در عین حال، نمی‌دانیم روابط عمومی وزارت نفت چرا از این معادل‌سازی نگران است؟

این در حالی است که وزیر نفت در بهمن ماه سال گذشته در پاسخ به پرسش مهر، هزینه ساخت و راه اندازی هر پالایشگاه 60 هزار بشکه ای در سیراف را 265 میلیون دلار اعلام کرده بود که اگر همین سخنان را ملاک قرار می‌دادیم، می‌توانستیم بنویسیم چندین پالایشگاه 60 هزار بشکه ای با اعتبار واردات بنزین در سال‌جاری می‌توان ساخت.

3. اگر خدای ناکرده سخنان وزیر نفت درست نبوده است، دیگر ما چه کنیم؟ که البته ما سخنان بیژن زنگنه را بر اداره کل روابط عمومی این وزارتخانه ترجیح می‌دهیم، ضمن اینکه در هیچ کجای گزارش خبرنگار مهر به توقف واردات بنزین بدون توجه به تقاضا اشاره نشده است.

کد خبر 2906545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha