"تهمورث پورناظري" آهنگساز و نوازنده تنبور و سه تار در گفت و گو با خبرنگار موسيقي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب افزود: در موسيقي محلي ايران ، نوروز خواني ها و بهاريه ها جايگاه ويژه اي دارند.نشانه هايي از موسيقي نوروز در آئين هاي مقدس وموسيقي نواحي ايران وجود دارد.
وي افزود: در موسيقي رديف دستگاهي ايران،" نوروز"در برخي گوشه ها نظير"نوروز عجم" به موسيقي كشيده شده است كه بيشتر اين گوشه ها به شكل سينه به سينه وارد موسيقي ما شده اند.
پورناظري همچنين در مورد نقش بهاريه ها و نوروزخواني ها در موسيقي كردي گفت : از آنجا كه مردم كرد و موسيقي آنها بسيارموسيقي شادي است، براي آئين نوروز نيز موسيقي خاصي دارند. دراين نوع موسيقي از ريتم هاي تند استفاده مي شود و پرداختن به مضامين و مظاهر طبيعت در آن نقش ويژه اي دارد.
وي در ادامه در مورد از بين رفتن بهاريه ها در موسيقي امروز ايران گفت: متاسفانه يك سري ملزومات فرهنگي و سياسي روي موسيقي ما تاثير گذاشته اند . غمي گريبانگير موسيقي ما شده است كه انگار خيال رفتن هم ندارد. متاسفانه اوضاع هم به شكلي در موسيقي ايران پيش رفته است كه از موسيقي شاد به عنوان موسيقي مبتذل ياد مي شود. نوازندگان عروسي به عنوان مطرب شناخته مي شوند. تلقي ما تنها از موسيقي فاخر ، موسيقي است كه سنگين باشد در حالي كه اين تلقي بسيار اشتباه است.
پورناظري خاطر نشان كرد: جامعه نياز به موسيقي هاي مختلف دارد، موسيقي انديشمندانه، موسيقي سرور، موسيقي اعياد مذهبي، موسيقي عزا و...خوشبختانه در نواحي مختلف بيشتر به اين مقوله ها توجه مي شود. اتفاقي كه در شهرهاي بزرگ تر مثل تهران نمي افتد.
نظر شما