۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۹:۰۱

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۳۷/ کردستان

گذر قصه پرغصه پروژه‌های نیمه‌تمام کردستان از مرز هزار و یک شب

گذر قصه پرغصه پروژه‌های نیمه‌تمام کردستان از مرز هزار و یک شب

سنندج- داستان پروژه‌های نیمه‌تمام کردستان از مرز هزار و یک شب هم گذشته‌اند و قصه پرغصه حکایت ۱۵۰۰ پروژه نیمه تمام استان که تکمیل آنها به ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، همچنان ادامه دارد.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه های نیمه تمام ارثیه ای که از دولتی به دولت دیگر می رسد و در این میان دولت نهم و دهم از این لحاظ بیشترین ارثیه را از خود به جا گذاشته است.

اواخر عمر دولت دهم که تعداد پروژه های نیمه تمام دیگر داشت سربه فلک می کشید طرحی با عنوان مهر ماندگار به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام در سطح کشور تصویب شد تا از این طریق میراث کمتری از خود برای دولت آینده  بجا بگذارند.

در استان کردستان ۴۷ طرح جزو مهر ماندگار اعلام شد که بیمارستان های ۳۲ تختخوابی در شهرستان های سروآباد و دهگلان از جمله پروژه های مهرماندگار بودند که استاندار وقت در شامگاه سه شنبه مورخ ۱۰ اردیبهشت ۹۲ در جلسه شورای برنامه ریزی استان وعده افتتاح این دو پروژه را در خرداد و تیرماه همین سال داده بود و متاسفانه این پروژه ها تاکنون هم به بهره برداری نرسیده است.

به گفته استاندار کردستان ۱۵۰۰ پروژه نیمه تمام در کردستان وجود دارد، که برای اتمام این تعداد پروژه به هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دولتمردان تدبیر و امید هم برای درمان درد پروژه های نیمه تمام در کشورتکمیل پروژه هایی با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در اولویت قراردادند.

در استان های کم برخورداری هم چون کردستان پروژه های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد در اولویت مدیران برای تکمیل و راه اندازی و توزیع اعتبارات قرار گرفته است.

علاوه برمشکلات اعتباری که پای ثابت تاخیر تمامی پروژه های نیمه تمام است پروسه طولانی اداری در تحویل پروژه ها از دستگاه مجری به بهره بردار هم به مانعی در بهره برداری سریع تر از پروژه ها تبدیل شده است که امید می رود کلید روحانی در سال های آتی این قفل را هم بگشاید.

اینکه پروژه ای با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد در طول بیش از یک سال هنوز به بهره برداری نرسیده باشد جای بسی تامل و تاسف دارد.

 

بیمارستان سروآباد

پروژه های نیمه تمام کردستان

تاریخ قرارداد اول و مدت پیمان آن: ۲۸ خرداد سال ۸۸،  ۱۸ ماه

تاریخ قرارداد دوم و مدت پیمان: ۱۲ اسفند ۸۹،   ۹ ماه

تاریخ قرارداد سوم و مدت پیمان: ۲۹ خبرداد سال ۹۳،   ۲ ماه

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۷ درصد

پیمانکار قراردادهای اول و دوم و سوم: شرکت دژبر سازه

اعتبار هزینه شده تاکنون: ۵۸ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال

دستگاه مجری: راه وشهرسازی

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان سروآباد در گفتگو با خبرنگار مهر به  علت تاخیر این پروژه با وجود داشتن ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این تاخیر مربوط به نصب تجهیزاتی هم چون فیلتر تصفیه هوا بود که در قرارداد نصب این تجهیزات توسط دستگاه مجری ذکر نشده بود ولی با مداخله استانداری در این رابطه با دستگاه بهره بردار پروژه به توافق رسیدیم.

محمد درگاهی بیان کرد: هم اکنون پروژه آماده تحویل به دستگاه بهره بردار است و نامه نگاری آماده بودن پروژه هم انجام شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر تنها پروسه اداری در خصوص تحویل و هماهنگی های لازم در این رابطه مانده است.

مدیرشبکه بهداشت شهرستان سروآباد هم در گفتگو با خبرنگار مهر علت تاخیر پروژه را مباحث مربوط به طلب پیمانکار و مشکلات اعتباری خواند و گفت: خوشبختانه این مشکلات برطرف شده است.

افشین بهمنی عنوان کرد: بعد از تحویل پروژه از سوی دستگاه بهره بردار(دانشگاه علوم پزشکی استان) اعتبارات مربوط به تجهیز پروژه اعلام می شود.

وی اعلام کرد: طی هفته جاری یا هفته آینده این پروژه تحویل گرفته می شود و برای این کار لازم است کارشناسانی از وزارت بهداشت به منظور شناسایی نقاط ضعف آن در صورت وجود از این پروژه بازدید کنند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر زمان دقیق بهره برداری ازاین پروژه مشخص نیست و بعد از بازدید کارشناسان در این خصوص می توانیم اعلام نظر کنیم.

 

بیمارستان دهگلان

پروژه های نیمه تمام کردستان

مساحت زمین: ۱۸ هزار و ۱۰۵ مترمربع

زیربنا: ۳ هزار و ۳۵۳ مترمربع

پیمانکار: برزن پی

تاریخ قرارداد و مدت پیمان اول: ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۰ و۱۸ ماه

تاریخ قرارداد و مدت پیمان دوم: ۲۹ مهرماه سال ۹۳ و ۶ ماه

کل اعتبار هزینه شده تاکنون: ۹۰ میلیارد و ۷۶۳ میلیون ریال

پیشرفت فیزیکی پروژه: ۸۷ درصد

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۲۰ میلیارد ریال

ساختمان اصلی این پروژه به صورت دو طبقه و زیرزمین با اسکلت بتنی احداث شده وطبقه همکف این بیمارستان شامل درمانگاهی به مساحت ۴۳۵ مترمربع، اورژانس ۳۴۸ مترمربع، آزمایشگاه، رادیولوژی، بخش بستری و جراحی مردان، زنان و زایمان است.

طبقه اول شامل بخش اداری به مساحت ۲۲۵ مترمربع و اتاقک هواساز به مساحت ۱۴۰ مترمربع است.

استاندار کردستان به همراه هیئتی از مسئولان استان و شهرستان دهگلان روز چهارشنبه ۲۷ خردادماه امسال از پروژه احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی دهگلان بازدید کرد و در این بازدید اعلام شد که این بیمارستان تا هفته دولت امسال آماده بهره برداری می شود.

حال هفته دولت هم سپری شد و خبری از افتتاح این پروژه نشد و اکنون از سوی دستگاه مجری این پروژه وعده بهره برداری از آن در ۲۲ بهمن داده می شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی دهگلان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: تنها مشکل موجود در اجرای این پروژه مربوط به مسائل اعتباری بوده واز لحاظ فنی هیچ گونه مشکلی تاکنون وجود نداشته است.

محمود قبادی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه ۲ میلیارد تومان است که تامین شده و این پروژه تا ۲۲ بهمن ماه امسال آماده بهره برداری خواهد بود.

 

پروژه تونل خیابان انقلاب سنندج

پروژه های نیمه تمام کردستان

 طرح احداث تونل تپه بهارمست سنندج چندین بار قبل و بعد از انقلاب مطرح شد و حتی در حد فاصل سال های ۶۲ تا ۶۴ چندین گمانه مطالعاتی نیز حفاری  که در حین عملیات اجرایی تونل در سال ۹۱ آثار دو گمانه کیسنگ گذاری شده در تونل مشاهده شد.

بنابراین شهرداری به عنوان متولی و کارفرمای طرح راسا ضمن عقد قرارداد با آزمایشگاه شرکت مهندسین مشاور رامان خاک و پی به عنوان مشاور ژئوتکنیک اقدام به حفاری دو حلقه گمانه در محل تپه بهارمست کرد و پس از انجام تشریفات لازم و انتخاب مشاور مطالعاتی، در آبان ماه سال ۹۰ مطالعات طرح را به مهندسین مشاور روجیار واگذار کرد.

سال برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار: اسفند ماه سال ۹۰

شروع عملیات اجرایی: اردیبهشت سال ۹۱

پیمانکار اولیه و فعلی پروژه: شرکت ساختمانی معتبر

پیشرفت فیزیکی کنونی پروژه: ۷۵ درصد

اعتبار هزینه شده: بدون احتساب تعدیل ۵ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان

اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

اهداف پروژه: از اهداف پروژه می توان به حذف پیچ حادثه خیز و کاهش سوانح و حوادث رانندگی، کنترل هوشمند ترافیک در ساعات مختلف شبانه روز و نهایتا روانی ترافیک محور خیابان انقلاب و خیابانهای اطراف، کاهش زمان تردد در ساعات پیک ترافیک و کاهش مصرف فرآورده های سوختی اشاره کرد

معاون فنی عمرانی شهردارسنندج در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در اردیبهشت ماه سال ۹۱ آغاز شد، گفت: ۹ ماه برای عملیات خاکبرداری و حفاری تونل در نظر گرفته شد.

محمدصدیق فتحی ادامه داد: برای تکمیل چنین پروژه ای معمولا دو سال زمان تعیین می شود که به دلیل مسائل مربوط به کمبود اعتبارات در مقطعی این پروژه  دچار مشکل شد و اتمام پروژه به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: در سال های ۹۰ و ۹۱ اعتبارات استانی مطلوبی به شهرداری تزریق شد ولی متاسفانه در طول دو سال گذشته برای کل پروژه های عمرانی شهرداری کمتر از ۲ میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

وی بیان کرد: مواجه شدن کشور با رکود وتحریم ها  در طول چند سال اخیر هم بر کاهش درآمد شهرداری تاثیر منفی گذاشت و موجب ایجاد مشکلاتی در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری شد.

معاون فنی عمرانی شهردارسنندج عنوان کرد: بدون احتساب تعدیل تاکنون ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل منابع استانی و داخلی شهرداری برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

فتحی با بیان اینکه بابت تعدیل در پروژه هم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شده است، ادامه داد: تمامی مطالبات پیمانکار پروژه تاکنون پرداخت شده است.

وی مشکل پیش روی اتمام این پروژه را وجود معارض ملکی خواند و بیان کرد: ۱۱ واحد مسکونی روی این تونل به عنوان معارض ملکی وجود داشتند که براساس نظریه کارشناسان ۹ واحد توسط شهرداری خریداری شد ولی هم اکنون دو مغازه و ۴ واحد مسکونی باقی مانده که هنوز مالکان آنها با مبالغ پیشنهادی از سوی شهرداری موافقت نکردند.

وی عنوان کرد: شهرداری تاکنون چندین مرتبه اقدام به افزایش مبالغ مربوط به این املاک از ۱۳۰ میلیون تومان به ازای هر واحد تا ۲۸۰ میلیون تومان کرده است ولی متاسفانه مالکان با این مبالغ که بیشتر از مبلغ کارشناسی شده نیز هست موافقت نمی کنند.

معاون فنی عمرانی شهردارسنندج  بیان کرد: برای رفع مشکل این پروژه قرار شده که ماده ۸ یا ۹ که دریافت حکم قلع و قمع این واحدهاست، اعمال شود.

 

فرهنگسرای جوان

پروژه های نیمه تمام کردستان

سال آغاز عملیات اجرایی: ۸۲

دستگاه بهره بردار: اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان

دستگاه مجری: اداره کل  مسکن و شهرسازی وقت

پیمانکار اولیه: شرکت روجیار

پیمانکار دوم: شرکت شناژگر

پیمانکار فعلی: شرکت راه و ساختمانی سازه گر

مشاور: مهندسین مشاور ارش سازه غرب

محل احداث: سنندج، خیابان استانداری

زیربنای پروژه: ۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع

تغییر عنوان پروژه به تالار مرکزی شهر سنندج در سال ۸۶

علت تغییر نام پروژه: استاندار وقت به این پروژه اعتباری اختصاص ندادند چونکه بیشتر تمایل داشتند این محوطه به پارکینگ استانداری تبدیل شود.

کارشناس عمران اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پروژه فرهنگسرای جوان پاسخگوی نیاز شهر سنندج نبود لذا تصمیم گرفته شد نقشه جدید این پروژه در قالب تالار مرکزی شهر تهیه شود.

رشید محمودی ادامه داد: تالار مرکزی شهر با زیربنای ۱۵ هزار مترمربع و شامل سالن ۱۲۰۰ صندلی، دو سالن ۲۰۰ و ۳۰۰ صندلی برای اجرای کنسرت ها و همایش ها در حال احداث است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۰ هیچ کار عملی در این پروژه انجام نشد، بیان کرد: سال ۹۰ دستگاه مجری از مسکن و شهرسازی به اداره کل ارشاد تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه فنداسیون این پروژه در سال۹۱ به اتمام رسید، افزود: براساس آنچه مشاور اعلام کرده این پروژه هم اکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کارشناس عمران اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: تاکنون حدود ۶، ۷ میلیارد تومان برای احداث این پروژه هزینه شده و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه هم ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

محمودی میزان اعتبار اختصاص داده شده به این پروژه در سال جاری را ۳ میلیارد تومان ذکر کرد و اظهارداشت: قرار شده این میزان اعتبار به ۵ میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کند.

وی اعلام کرد: تا پایان سال ۹۳ مجری این پروژه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان به نیابت از وزارتخانه بود ولی از ابتدای امسال تیم مهندسی وزارت ارشاد بر این پروژه نظارت می کنند.

وی بیان کرد: نیروی کار و تیم فنی و مهندسی توانمند در کردستان وجود دارد و بهترین راهکار برای اتمام این پروژه همت مسئولان برای اختصاص اعتبار بیشتر به این پروژه است.

 

پارکینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی

پروژه های نیمه تمام کردستان

کارفرما : شهرداری سنندج

مشاور : مهندسان مشاور فراپیشگام

پیمانکار : شركت مجذوب سازه خوزستان

تعداد طبقات : ۶ طبقه

آغاز عملیات اجرایی : آبان ماه سال ۹۲

مدت اجرای پروژه: ۱۸ ماه

محل  احداث: سنندج، خیابان شهید نمکی

میزان پیشرفت فیزیکی: ۵۷ درصد

کل اعتبار هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۴ میلیارد تومان

اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

علت تاخیر در اجرای پروژه: تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی شهر

اهداف پروژه: با گسترش شهر، افزایش تعداد مسافرت های شهری، پیشرفت تکنولوژی و بالارفتن درآمد خانواده سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد، که این امر باعث ایجاد ترافیک و همچین کمبود محل پارک خودرو شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار سنندج در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه عملیات احداث پارکینگ طبقاتی سنندج از آبان سال ۹۲ آغاز شده است، گفت: در ابتدا پیش بینی شده بود این پروژ در مدت یک و نیم سال به بهره برداری برسد که به دلیل اعلام  طرح تفصیلی جدید شهر تغییراتی در این پروژه روی داد که منجر به تاخیر در اتمام آن شد.

محمد صدیق فتحی به تغییرات اعمال شده در این پروژه اشاره کردو افزود: در نقشه قبلی پارکینگ در پنج طبقه به ظرفیت ۳۰۰ دستگاه  قرار بود احداث شود که با تغییرات اعمال شده به ۶ طبقه به ظرفیت ۴۳۰ دستگاه افزایش یافت.

وی ادامه داد: در این پروژه پارکینگ اختصاصی برای معلولان، موتورسواران و دوچرخه سواران هم در نظر گرفته شده است.

وی کل هزینه مورد نیاز برای اتمام این پروژه را ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: تاکنون ۴ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی شهرداری برای احداث این پروژه هزینه شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار سنندج بیان کرد: هم اکنون این پروژه ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

این تنها گوشه ای ازحکایت پروژه های نیمه تمام کردستان است و قصه پرغصه پروژه های نیمه تمام همچنان ادامه دارد.

خبرنگار؛ چنور صادقی

کد خبر 2909580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha