۹ مهر ۱۳۹۴، ۷:۵۲

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۲۷/ اردبیل

پروژه‌های راکد اردبیل سرمایه یافرصت‌سوزی/اولویتی که آخر صف ایستاد

پروژه‌های راکد اردبیل سرمایه یافرصت‌سوزی/اولویتی که آخر صف ایستاد

اردبیل – تکمیل برخی پروژه‌های عمرانی در استان اردبیل در حالی عمری بیش از حد مجاز داشته و به یک عملیات نفس‌گیر تبدیل شده که بسیاری در ابتدا به عنوان یک نیاز ضروری برای شهروندان تعریف شده بود.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمبود اعتبارات، مغایرت داشتن تصویب با تخصیص، تاثیر تحریم ها و افزایش ناگهانی نرخ ارز، کاهش محسوس درآمد دولت به دلیل وابستگی به فروش نفت، تاثیر منفی یارانه در درآمد دولت و در کل بی پولی بهانه همیشه آماده بسیاری از مدیران برای تکمیل نشدن یک پروژه است که سال ها است به حدی تکرار شده به باور عمومی تبدیل شده است.

با این وجود نگاهی عمیق تر به داستانی که پروژه های عمرانی سپری کرده اند نشان می دهد هر چند بی پولی حرفا برای گفتن دارد اما نحوه استفاده از اعتبارات تخصیصی، نحوه مدیریت یک پروژه و مسئولیت پذیری در قبال تعهدات اتخاذ شده چه از سوی بخش دولتی و چه بخش خصوصی رنگ دیگری به پروژه های عمرانی بخشیده و پازل های جدیدی را در مقابل نقد و نظر کارشناسان می چیند.

از جمله مهمترین پروژه های نیمه تمام در استان اردبیل شامل موارد زیر است:

 

شمال استان اردبیل در حسرت یک بیمارستان

نام پروژه: بیمارستان پارس آباد

سال شروع پروژه: ۱۳۸۷

زمان پیش بینی برای اتمام پروژه: ۳ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۴ سال (به دلیل تاخیر این پروژه به مهر ماندگار تبدیل شد)

میزان پیشرفت فیزیکی: ۷۰ درصد

پیمانکار فعلی: اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل

محل احداث: شهر پارس آباد

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: بیمارستان شامل ۱۲۰ تخت خواب شامل بخش های جراحی، داخلی، زنان و زایمان و کودکان، بخش های مراقبتی سی سی یو و آی سی یو، بخش تشخیصی، اورژانس و درمانگاه است

علت تاخیر در اتمام پروژه: تخصیص نامناسب اعتبار و تاخیر در روند اجرا

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه: ۶۰ میلیارد ریال تاکنون

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: نامشخص

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در خصوص این پروژه به خبرنگار مهر گفت: بیمارستان پارس آباد در سال ۱۳۸۷ کلنگ زنی شد تا نیازهای درمانی مردم این شهرستان و شهرستان های مجاور را تامین کند.

فرهاد پورفرضی با بیان اینکه راه و شهرسازی استان متولی تکمیل این پروژه است، اضافه کرد: این نهاد متولی قول مساعد تحویل این بیمارستان را تا پایان امسال داده است.

هر چند امروز به درستی مشخص نیست تاخیر حاصل شده تا چه حد از سو مدیریت در تکمیل پروژه نشات گرفته و تا چه حد از تورم و گرانی مصالح همچنان اهالی دومین شهر پرجمعیت استان اردبیل منتظر تکمیل این بیمارستان هستند تا برای درمان مجبور به طی مسافت های طولانی نشوند.

علاوه بر این پروژه، بیمارستان ترومای اردبیل، بیمارستان کوثر و اخذ مجور بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی جایگزین بیمارستان فاطمی اردبیل نیز از جمله پروژه های راکد و یا تعطیل بوده و به گفته مسئولان استانی تلاش شده از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به اردبیل و سایر ردیف های ملی و استانی و تشکیل جلسات متعدد کاری مشکلات آن ها رفع شود.

اما دو سال از عمر دولت یازدهم سپری شده و هیچ یک از پروژه های ذکر شده به فرجام نرسیده و هر یک در مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار، ناتوانی پیمانکار و ناهماهنگی دستگاه ها متولی گرفتار مانده اند.

 

سدی که بارها افتتاح و آبگیری می شود

نام پروژه: سد گیوی

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

زمان پیش بینی برای اتمام پروژه : ۴ سال

میزان تاخیر در تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۷ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۲ درصد

پیمانکار اولیه و فعلی: آب منطقه ای استان اردبیل

محل احداث: شهرستان کوثر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: تبدیل هشت هزار هکتار از اراضی دیم به آبی و مهار سیلاب رودخانه گیوی

علت تاخیر در اتمام پروژه: تخصیص نامناسب اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: آب منطقه ای استان اردبیل

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۵۰۰ میلیارد ریال

از جمله پروژه هایی که معاون امور عمرانی استاندار تاکید دارد به جد اجرای آن در دستور کار است، شامل سد گیوی، سد بفراجرد، سد عمارت، سد احمد بیگلو، ساختمان سد تازه کند و سد عنبران است.

در واقع این تعداد به غیر از پروژه های شبکه های آبیاری شامل ساختمان شبکه فرعی آبیاری و زهکشی مغان، پیگیری اعتبار ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد سبلان و گیوی و شبکه آبیاری سد خداآفرین است که بارها صفحات رسانه ها را با امید تکمیل کرده است.

عملیات اجرای شبکه و سد گیوی ۱۱ سال قبل آغاز شد با این هدف که هشت هزار هکتار از اراضی دیم به آبی توسعه یابد؛ سیلاب رودخانه گیوی مهار شود و منابع‌ آبی موجود برای حوزه های مصرف به شکل بهینه مدیریت شود در دستور ساخت قرار گرفت.

سد گیوی

نماینده مردم خلخال و کوثر سال گذشته در خبری تحت عنوان «آبگیری اولیه سد گیوی در شهرستان کوثر آغاز شد» آبگیری اولیه سدی را اطلاع رسانی کرد که بعدها از آن به عنوان یکی از دغدغه های شهرستان کوثر یاد شد.

آبگیری اولیه این سد در حالی به صورت نمادین انجام شد که تزریق نامطلوب و قطره چکانی اعتبارات سد گیوی را به ۱۰۰ درصد پیشرفت نرسانده و هنوز هم مدیرانی که در مراسم آبگیری نمادین حضور داشتند از تکمیل نشدن این پروژه گله مندند.

مدیر عامل آب منطقه ای استان در آخرین اظهارات خود در خصوص وضعیت فعلی این پروژه گفته است  ما سه پروژه سفر داشتیم که شامل سد گیوی، بفراجرد و پروژه آبرسانی مشگین شهر است.

داوود نجفیان اعلام کرده اعتبار اختصاصی سد گیوی سه برابر، سد بفراجرد ۱۰ برابر و آبرسانی مشگین شهر هفت برابر افزایش یافته و هر سه پروژه با سرعت مطلوبی در دست اجرا است؛ در عین حال زمان تکمیل این پروژه از طریق دفتر فنی آب منطقه ای استان تا دو ماه آینده اعلام شده است.

 

محل اتصال چهار استان همچنان در بن بست

نام پروژه: راه اصلی خلخال به فیروز آباد به طول ۳۲ كیلومتر و ۸۵۵ متر

سال شروع پروژه: ۵۰ سال این جاده مطالبه مردم خلخال است.

زمان پیش بینی برای اتمام پروژه: ۴ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: بیش از ۱۰ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۱ کیلومتر آماده بهره برداری است، قطعه دو پروژه به طول هشت کیلومتر و۷۸۰ متر هم اکنون از سوی پیمانکار پروژه درحال زیرسازی و آماده سازی برای آسفالت بوده و قطعه سوم نیز هم اکنون در حال اجرای لایه دوم آسفالت است.

پیمانکار پروژه: راه و شهرسازی استان اردبیل- وزارت راه و شهرسازی

محل احداث: شهرستان خلخال

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: اتصال شهرستان خلخال به مرکز استان (با اتمام این محور شهرستان خلخال با ۲۷ کیلومتر به جاده اصلی اردبیل- سرچم متصل شده که برای مسافران صرفه زمانی دارد)

علت تاخیر در اتمام پروژه: تخصیص نامناسب اعتبارات

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: راه و شهرسازی استان اردبیل

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: اعلام نشده

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: (۱۹۰ میلیارد ریال در سال جاری اختصاص یافته است.)

فرماندار خلخال از جمله دلایل تکمیل نشدن پروژه های راهسازی در این شهرستان را نگاه های سلیقه ای و اعمال نظرهای متعدد می داند.

علی نظری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این نگاه های سلیقه ای در برخی مواقع حتی تزریق بهینه اعتبار را دچار مشکل ساخته است، متذکر شد: برآیند آن پروژه های متعدد راه سازی در این شهرستان است که آغاز شده و به فرجام نرسیده است.

جاده های خلخال

در حالی که فرماندار خلخال تلاش خود و مسئولان این شهرستان را به سامان رساندن راه های این شهرستان عنوان می کند به نظر می رسد آفت نظرات سلیقه ای همچنان بر پروژه های راهی خلخال سایه انداخته است.

بطوریکه با وجود تاکید فرماندار خلخال مبنی بر افتتاح  جاده خلخال - فیروز آباد در هفته دولت، مدیر کل توسعه زیر ساخت حمل و نقل شمال غرب کشور افتتاح آن را تا پایان فصل کاری سال جاری به تاخیر انداخت و معاون امور عمرانی استاندار نیز این پروژه را که مطالبه ۵۰ ساله مردم خلخال است در لیست پروژه هایی که قرار است با اولویت اجرا شود قرار داده است.

به گفته آذرنژاد از سال ۹۲، سه هزار ۲۵۲ پروژه عمرانی تامین اعتبار شده و در حال حاضر عملیات اجرایی هزار و ۴۲۹ پروژه ادامه دارد.

وی افزود: از جمله این پروژه ها کنار گذر اردبیل، چهار خطه کردن اردبیل - مشگین شهر، اجرای باند دوم اردبیل - سرچم، بهسازی راه رضی - امیر کندی و اجرای راه فیروز آباد - خلخال است.

پیش از این خبرگزاری مهر در گزارش اختصاصی تحت عنوان «شاهراه خلخال در بن‌بست نظرات سلیقه‌ای/وعده‌هایی که به مقصد نمی‌رسد» به تشریح وضعیت راه های ارتباطی شهرستان خلخال پرداخته بود.

 

خبرهای خوش آبرسانی هنوز در راه است

نام پروژه: آبرسانی مشگین شهر

سال شروع پروژه: ۱۳۶۹

عمر پروژه: نامشخص

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: نامشخص

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۰ درصد

پیمانکار پروژه: آب منطقه ای استان اردبیل

محل احداث: چشمه آب اصلی مشگین شهر تا مسیر قینرچه

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: ارتقا تصفیه خانه مشگین شهر و تامین آب روستاها با احداث تصفیه خانه آب به ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و قابل توسعه، اصلاح سازه آبگیر و خط انتقال آن، اجرای سیستم تله مترینگ و اجرای مخازن هزار، دو هزار و ۱۰ هزار متر مکعبی

علت تاخیر در اتمام پروژه: نواقصات پروژه در طول اجرا - تخصیص نامناسب اعتبارات

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: آب منطقه ای استان اردبیل

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۴۸ میلیارد ریال( ۲۱ میلیارد ریال اعتبار ملی+ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ملی استانی شده)

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: نامخشص

در وضعیتی که بخشدار ارشق تامین آب شرب و کشاورزی را دغدغه جدی این منطقه می داند و روزانه پاسخگوی درخواست های مکرر از سوی شهروندان است مدیر عامل آب منطقه ای استان اعلام کرده که «چشم انداز روشن برای آبرسانی مشگین شهر ترسیم شده است».

شبکه ابرسانی

فرماندار مشگین شهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ابتدای اجرای پروژه آبرسانی مشگین شهر این پروژه با تاخیر در تخصیص اعتبار همراه بود، اضافه کرد: در حال حاضر پروژه با قوت اجرای می شود و نزدیک ۹۰ درصد نیز پیشرفت دارد.

ابراهیم امامی با بیان اینکه اعتبار تکمیل این پروژه به صورت دقیق احصا نشده است، تصریح کرد: ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی مشگین شهر اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه این اعتبار در ردیف بودجه سال جاری پیش بینی شده است، ادامه داد: انتظار می رود با تخصیص اعتبار آبرسانی مشگین شهر و ساماندهی مجتمع های آبرسانی در قالب مطالعات آمایش تا پایان سال آینده اجرا شود.

به گفته امامی سه مجتمع آبرسانی شامل مجتمع آبرسانی شهید سلیم زاده، مجتمع قره بیگ لو و بنی هاشم خواهد توانست نیاز شرب تمامی شهرستان را تا سال ۹۵ تامین کند.

علاوه بر این بر اساس اعلام نظر مسئولان محلی تامین نشدن اعتبارات موجب شده است آبرسانی عنبران پیشرفت فیزیکی مطلوبی نداشته باشد و وعده سال گذشته معاون رئیس جمهور در تکمیل یک ساله این پروژه روی زمین مانده است.

 

چشم انتظاری اهالی فرهنگ به تکمیل تالار شهر

نام پروژه: تالار مرکزی اردبیل

سال شروع پروژه: ۱۳۹۱

عمر پروژه: ۴ سال

میزان تاخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: در حال ساخت است.

میزان پیشرفت فیزیکی: ۵۰ درصد

پیمانکار پروژه: بخش خصوصی

محل احداث: اردبیل

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: تامین فضای استاندارد فرهنگی و هنری در مرکز استان برای برگزاری برنامه ها و مناسبت های مختلف فرهنگی و هنری

علت تاخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به موقع اعتبار – تاخیر در روند اجرا به دلیل پلمپ شهرداری به دلیل پرداخت نشدن هزینه های اخذ پروانه، انتقاد از نقشه اولیه و درخواست برای تغییر نقشه

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: دفتر فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – ارشاد اسلامی استان اردبیل

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۴۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: امسال ۶۵ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

تالار مرکزی شهر که در سال ۹۱ به عنوان مصوبه هیئت دولت کلنگ زنی شد دو سال قبل به دلیل نداشتن پروانه ساخت پلمپ شد و با پیگیری خبرگزاری مهر و درخواست از شهرداری منطقه دو اردبیل پلمپ آن شکست.

با این وجود کش و قوس نقشه اشتباه این تالار به مانند روند ساخت آن به یک توقفگاه رسید و هر چند ظرفیت تعریف شده ۵۰۰ نفری با نقد و گله مندی اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد، مدیر کل ارشاد اسلامی استان سال گذشته حجت را بر همگان تمام کرد و گفت: با وجود اینکه ظرفیت این تالار به مانند فدک ۵۰۰ نفر است اما باز نیاز به چنین فضای فرهنگی به شدت احساس می شود و ما نقشه تالار را عوض نخواهیم کرد.

این مجموعه که در ۱۲ هزار متر مربع احداث می شود به گفته مدیر کل ارشاد اسلامی استان اردبیل تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

سید ناصر اسحاقی به خبرنگار مهر گفت: این پروژه از سال ۹۱ آغاز شده و در سال گذشته برای ساخت آن ۴۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار جذب شد و در حال حاضر بخش دولتی توان خود را برای تکمیل آن صرف می کند.

وی با بیان اینکه امسال نیز ۶۵ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه اعتبار جذب شده است، ادامه داد: این پروژه ملی تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با قوت اجرا می شود.

مدیر کل ارشاد اسلامی استان به پیچیدگی های فنی این پروژه در بخش سیستم های صوتی، گرمایش و سرمایش و نور اشاره کرد و متذکر شد: این پروژه که توسط دفتر فنی وزارت ارشاد احداث آن پیگیری می شود دارای ابعاد پیچیده فنی است.

اسحاقی به ساخت چهار سن متحرک دو مورد عمودی و دو مورد افقی در تالار تئاتر این مجموعه اشاره و اضافه کرد: چنین امکاناتی برای اولین بار در استان اجرا می شود و  خواهد توانست بسیاری از نیازهای حوزه فرهنگ و هنر استان در برگزاری برنامه ها را تامین کند.

به گفته معاون امور عمرانی استانداری اردبیل طی دو سال گذشته تلاش دولت یازدهم این بوده است که پروژه های نیمه تمام عمرانی را به فرجام برساند.

علی آذرنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای فعالیت این دولت توانستیم در استان اردبیل هزار و ۸۲۳ مورد پروژه را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم، اضافه کرد: عمده این پروژه ها شامل  پروژه هایی در زمینه های کشاورزی، آبرسانی روستایی و شهری، ورزش و جوانان، نیرو رسانی، بهداشت و درمان و صنعت و معدن است.

وی افزود: علاوه بر این تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، گازرسانی، ساماندهی منابع آب، آموزش، فرهنگ و توسعه زیرساخت ها از دیگر سرفصل هایی این پروژه ها است.

خبرنگار: ونوس بهنود

کد خبر 2913543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • هاشم ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      0 0
      سلام برام جالبه که به پروژه مهم راه آهن اردبیل اشاره ای نشده!