۱۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۱

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۲۹/ آذربایجان غربی

طرح‌های نیمه‌تمام میراث کمبود اعتبار و بی‌تدبیری مسئولان

طرح‌های نیمه‌تمام میراث کمبود اعتبار و بی‌تدبیری مسئولان

ارومیه – متاسفانه طرح‌های نیمه‌تمام آذربایجان غربی که میراث کمبود اعتبار و گاه کلنگ‌های غیرکارشناسی شده و نتیجه بی‌تدبیری مسئولان است امروز چون زخم کهنه‌ای سرباز زده و مانع توسعه استان شده است.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها:آذربایجان غربی بیش از دو هزار پروژه نیمه ‌تمام شامل پروژه‌های استانی و مصوبات سفر دارد که میراث کمبود اعتبار و بی تدبیری مسئولانی است که امروز توسعه استان را به دلیل هزینه های سرسام آور اتمام آنها کند کرده است.

اتمام پروژه‌های نیمه ‌تمام همواره بخش اعظمی از دغدغه‌های مسئولان را به خود اختصاص داده و گاه برخی از این پروژه‌ها به معضلاتی حل نشدنی و گره‌های کور تبدیل می‌شوند.

استان آذربایجان غربی را شاید بتوان یکی از استان هایی دانست که دارای حجم عظیمی از طرح های عمرانی نیمه تمام است که هم اکنون این استان بیش از دو هزار پروژه نیمه تمام عمرانی دارد.

وعده تکمیل این پروژه ها بارها از سوی مسئولین مختلف استانی و حتی ملی در محافل مختلف داده شده و مختص دولت خاصی نیز نیست اما برخی پروژه ها با وجود قدمت بیش از ۳۰ سال و وعده های طولانی و مکرر در زمینه تکمیل آن همچنان نیمه تمام باقی مانده و چشم انتظار نگاه ویژه دولت و مسئولین برای بهره برداری است.

با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور و هئیت دولت به استان چشم ها منتظر عنایت ویژه دولت یازدهم و تخصیص اعتبارات مورد نیاز اتمام این طرح های عمرانی است تا این استان نیز پس از سالها غبار عقب ماندگی از توسعه را از روی دوش خود بزداید.

پتروشیمی مهاباد مهرماه آماده بهره برداری می شود

نام پروژه: مجتمع پتروشیمی مهاباد

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی:  ۹۶ درصد

پیمانکار اولیه پروژه:  شركت پتروشيمي مهاباد- صاحب امتیاز تکنولوژی پتروشیمی مهاباد دو شرکت آلمانی و فرانسوی با نامهای بازل و اکسون است

پیمانکار فعلی:  شركت پتروشيمي مهاباد- مشارکت ۹۵ درصدی شرکت ایرانی نارگان و پنج درصدی شرکت تکنی مونت ایتالیا

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: ایجاد تعادل منطقه ‌ای، تحرک ‌بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد اشتغال، ارتقای فناوری در بخش صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین فعال کردن صنایع پایین دستی پتروشیمی

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:  کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریمهای اقتصادی

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: تاکنون بالغ بر ۲۴۲ میلیون یورو از اعتبارات ارزی و دو هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی برای اجرای طرح مجتمع پتروشمی مهاباد هزینه شده است

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: -

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: -

سال تغییر احتمالی پیمانکار:-

پتروشیمی مهاباد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص دلایل تاخیر بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد گفت: در حال حاضر این طرح بالای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون به اتمام رسیده و آماده بهره داری است.

جعفرصادق اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این مجتمع شامل پنج الی شش مجموعه است که هم اکنون پنج مجموعه به صورت کامل به اتمام رسیده و فقط ماشین آلات خریداری شده در مجموعه شش منتظر نصب است که در صورت اتمام طرح به صورت کامل آماده بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت غیررسمی در حال فعالیت بوده و خط بوتن وان که خوراک سایر مجتمع های پتروشیمی است در حال تهیه است افزود: با نصب ماشین آلات باقی مانده خط تولیدی سایر مجموعه نیز راه اندازی می شود.

اسکندری با بیان اینکه پیش بینی می شود تا یک ماه آینده نصب این ماشین آلات نیز اتمام یابد گفت: در صورت خاتمه این بخش مجتمع پتروشیمی مهاباد با حضور مقامات کشوری و استانی آماده بهره داری می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تکنولوژی موجود مجتمع پتروشیمی مهاباد را منحصر به فرد دانست و عنوان کرد: حداکثر تاپایان مهرماه مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت کلی آماده افتتاح می شود.

اسکندری ادامه داد: واحد پتروشیمی تولید پلی اتیلن سبک خطی و سنگین مهاباد مقرر است با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و واحد تولید «بوتن ۱» به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال با تامین مواد اولیه سالانه ۳۲۴ هزار تن از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه فعالیت کند.

خصوصی سازی فرمایشی، پتروشیمی میاندوآب را راکد کرد

نام پروژه: مجتمع پتروشیمی میاندوآب

سال شروع پروژه: ۱۳۸۳

عمر پروژه: ۱۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۱۴ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: -

پیمانکار فعلی:  شرکت پتروشیمی باختر

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: ایجاد ارزش افزوده بر گاز طبیعی به عنوان ماده خام، تولید محصولات با ارزش جهت مصرف در بازارهای داخلی و صادرات به بازارهای خارجی، جبران عقب ماندگی های استانها و مناطقی که شاخصهای توسعه آنها زیر شاخص میانگین کشور است، تحرک بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته   و اشتغال زایی در مناطق مزبور

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:  ناکارآمدی پیمانکار، غیرکارشناسی بودن تولید اولیه مجتمع پتروشیمی و تغییر کاربری تولید مواد اولیه آن،   کمبود اعتبار به همراه تحریم های اقتصادی

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۱۲۳ میلیون یورو که معادل ۵۴۰ میلیارد تومان است

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه:  مشخص نیست

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:  -

سال تغییر احتمالی پیمانکار:-

پتروشیمی مهاباد

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه پروژه پتروشمی میاندوآب یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه از دولت است، گفت: متاسفانه طی یک دهه گذشته از کلنگ زنی این طرح تا کنون عملا هیچ اقدام جدی در راستای اجرای این طرح انجام نشده است.

حجت الاسلام روح الله بیگی با اشاره به اینکه متاسفانه خصوصی سازی فرمایش صنعت پتروشیمی کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرد و پروژه پتروشیمی میاندوآب نیز از این قاعده مستثنی نشد، افزود: متاسفانه در حال حاضر پروژ پتروشیمی میاندواب همچنان راکد بوده و عملیات اجرایی خاصی برای اجرای طرح انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای جبران توقف یک دهه ای اغاز اجرای عملیات احداث پروژه پتروشیمی میاندوآب طرح راه اندازی شهرک تخصصی پتروشیمی در این شهرستان به تصویب رسیده است، گفت: امیدواریم اعتبارات مصوب برای اجرای طرح پتروشیمی میاندوآب هر چه سریعتر تخصیص یابد.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی احداث واحد پتروشیمی میاندوآب با توجه به بحرانی بودن وضعیت دریاچه ارومیه و اجرای طرح نکاشت در این شهرستان را یکی از اولویتهای اصلی دانست و اعلام کرد: مسئولان ملی و استانی باید توجه ویژه ای برای حفظ وضعیت معیشتی مردم داشته باشند.

تالار مرکزی ارومیه یکی از ۸ تالار بزرگ کشور به شمارمی رود

نام پروژه: تالار مرکزی ارومیه

سال شروع پروژه: ۱۳۸۶

عمر پروژه: ۸ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۹۱ درصد

پیمانکار اولیه پروژه:  شرکت ساختمانی پایژه نما- شرکت درناآوند

پیمانکار فعلی:  شرکت ساختمانی پایژه نما- شرکت درناآوند

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: وجود ۲۹ گروه تئاتر و نمایش در آذربایجان غربی، گروههای موسیقی عاشقی و سنتی و هزاران هنرمند در بخشهای مختلف فرهنگی و هنری از جمله ضرورتهای احداث این تالار برای داشتن مکانی ویژه و دارای امکانات تخصصی بود

چرایی تاخیر در اتمام پروژه:  عدم تامین اعتبار مورد نیاز برای تجهیز این تالار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۲۳۰ میلیارد ريال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه:  ۶۰ میلیارد ريال

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:  -

سال تغییر احتمالی پیمانکار: -

ساختمان نیمه تمام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه احداث تالار مرکزی ارومیه در پاییز ۸۶ آغاز شده و هم اکنون پس از ۷ سال حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: تکمیل تالار مرکزی ارومیه از پروژه های بزرگ آذربایجان غربی است که در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در حال احداث است که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این تالار ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می توان گفت که این تالار در بین ۸ تالار بزرگ کشور قرار دارد.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه تا کنون بیش از ۲۳۰ میلیارد ريال هزینه داشته و به ۶۰ میلیارد ريال دیگر برای اتمام پروژه نیاز دارد افزود: این طرح جزو طرح های ملی است بنابراین هزینه آن نیز باید از محل اعتبارات دولتی تامین شود، اگر وضعیت مالی دولت اجازه دهد این طرح طی ۴ ماه آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه دارای گالری، نگارخانه، کارگاه های هنری مورد استفاده در حوزه نمایش و موسیقی و هنرهای تجسمی است، افزود: تالار مرکزی ارومیه می تواند به خوبی جوابگوی اهالی فیلم، تئاتر و موسیقی باشد و مدیریت نشست های مختلف هنری را به دست گیرد.

حجت الاسلام کریمی با بیان اینکه تالار مرکزی ارومیه در هشت طبقه و ۱۲ هزار متر مربع در حال احداث است، گفت: وجود دو سالن تخصصی، سالن نمایش یک هزار و ۲۰۰ نفری و سالن تخصصی نمایش از نقاط قوت اجرای این طرح محسوب می شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس درهای آذربایجان غربی را به روی فناوری های دنیا باز می کند

نام پروژه: منطقه ویژه اقتصادی سلماس

سال شروع پروژه: ۷۶

عمر پروژه: ۱۸ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: هنوز اجرایی نشده است

پیمانکار اولیه پروژه: 

پیمانکار فعلی:  شهرداری و شورای شهر سلماس

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: رونق اقتصادی منطقه، اشتغالزایی با توجه به ظرفیت منطقه به دلیل هم مرزی بودن

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:  وجود معارض ملکی، بی تدبیری مسئولان استان، نبود اعتبار مورد نیاز

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری سلماس

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون: ۶۵ میلیارد ریال مصوب شده است

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه:  -

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت:  -

سال تغییر احتمالی پیمانکار: -

شهردار سلماس با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلماس، درهای استان آذربایجان غربی را به روی فناوری روز دنیا باز می کند گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس کمک بزرگی به رفع معضل بیکاری در استان کرده و بستر مناسبی برای اشتغال جوانان فراهم می کند.

محمد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرکت ماهوت صنعت و شرکت اس. ام چین نخستین سرمایه گذارانی هستند که در منطقه ویژه اقتصادی سلماس فعالیت خود را آغاز می کنند ادامه داد: شرکت چینی اس. ام اقدام به تولید اسباب بازی کودک کرده و تولیدات خود را علاوه بر داخل استان و کشور به خارج از کشور نیز صادر خواهد کرد.

وی در خصوص تاخیر در روند این طرح اظهارداشت: شهرداری سلماس به عنوان پیمانکار جدید این طرح مشخص شده و اینکه در گذشته به دلایل مختلف روند اجرایی آن متوقف و کند بوده است موضوعی است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی سلماس به فرودگاه های خوی و ارومیه، راه آهن و مرزهای جلفا، بازرگان، رازی و سرو و دو مرکز استان تبریز و ارومیه، منطقه ویژه اقتصادی سلماس در صورت راه اندازی کامل می تواند یکی از مناطق استراتژیک اقتصادی شود.

شهردار سلماس ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی سلماس در سه فاز اجرا می شود که فاز نخست آن با ۱۸۷ هکتار و با انجام اقداماتی از قبیل آماده سازی، دیوارکشی و ساخت ساختمان ها امسال به بهره برداری می رسد و فاز دوم و سوم آن با ۴۰۰ و ۵۰۰ هکتار در آینده اجرایی خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۸۲ به تصویب هیات وزیران و در دی ماه ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و چندی پیش نیز با دستور استاندار آذربایجان غربی اجرای این پروژه به شهرداری سلماس محول شد.

منطقه ویژه اقتصادی سلماس تنها منطقه ویژه مصوب هیات دولت و مجلس در آذربایجان غربی می باشد که راه انداری آن در سالهای متوالی به علت پاره ای از مشکلات اداری و قانونی به تعویق افتاده است.

طرح میدان امام (ره) ارومیه توسط شهرداری ارومیه در دست اجراست

نام پروژه: میدان امام خمینی (ره) ارومیه

سال شروع پروژه: ۱۳۷۳

عمر پروژه: ۲۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: فاز اول ۲۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه:  وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران مسکن سازان

پیمانکار فعلی:  شهرداری ارومیه

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: بازسازی آثار باقیمانده از جنگ تحمیلی و نوسازی بافت فرسوده شهر ارومیه

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: کمبود اعتبار، تغییر متعدد پیمانکار به همراه

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری و شورای شهر ارومیه

کل اعتبارات هزینه شده برای پروژه تاکنون:-

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: -

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: -

سال تغییر احتمالی پیمانکار:-

میدان امام ارومیه

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه طرح میدان امام ارومیه یکی از طرح های ضروری و خواسته اصلی مردم ارومیه سالهاست به دلیل مشکلات متعدد از جمله کمبود سرمایه، تغییر متعدد پیمانکار و نیز برخی دلایل سالها نیمه تمام رها شده بود که شهرداری ارومیه در جهت توسعه شهر ارومیه مدیریت این طرح را به عهده گرفت.

عابد فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شهرداری در سال ۱۳۹۲ از طریق آگهی مزایده به مبلغ حدود ۲۴۰ میلیارد ریال توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان برنده اعلام شد اضافه کرد: مراحل تحویل و نهایی شدن پروژه به طول انجامید و در اواخر سال ۹۲ این اقدام انجام گرفت.

عابد فتاحی اضافه کرد: هم اکنون پس از اتمام مطالعات و کارهای کارشناسی و نیز فراخوان برای جذب سرمایه گذار فاز صفر و یک این طرح در دست اجراست شهرداری و شورای شهر ارومیه تلاش می کند در روند اجرای این طرح صیانت از آثار تاریخی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

وی با اشاره به نبود پارکینگ مناسب به دلیل قرار گرفتن بازار تاریخی ارومیه که یکی از قطب های اقتصادی ارومیه به شمار می رود گفت: در کنار ایجاد میدانی به وسعت ۹ هزار مترمربع تلاش می شود پارکینگ نیز زیر این میدان ایجاد شود تا جوابگوی نیاز مردم باشد.

فتاحی با گلایه از احداث ساختمان نارون طی سالهای گذشته در مقابل مسجد تاریخی جامع ارومیه گفت: متاسفانه به دلیل غفلت طی سالهای گذشته ساختمانی با معماری غیراسلامی به شکل هرم مقابل مسجد تاریخی ومهم این شهر احداث شده که در نظر داریم این طرح را تغییر دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: برای صیانت از آثار تاریخی شهرداری ارومیه تلاش می کند طرح جدیدی در این محدوده با کاربری های تجاری بر گرفته از معماری اسلامی و تاریخی بازار ارومیه احداث می شود.

فتاحی با اشاره به حل بخشی از مشکلات تملک در محوطه این طرح گفت: متاسفانه در سالهای گذشته بخش زیادی از واحدهای مسکونی قرار گرفته در طرح به دلیل مشکلات آن از نعمت گاز و فاضلاب بی بهره بودند این در حالی است که این واحدها تقریبا در قلب شهر واقع شده اند و نبود امکانات زیرساختی در این منطقه درست نبود.

خبرنگار: سکینه اسمی

کد خبر 2919527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha