۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۲

«خبر مرگت ...» تئاتری سمبولیک نزدیک به سوررئالیسم است

«خبر مرگت ...» تئاتری سمبولیک نزدیک به سوررئالیسم است

شیراز - کارگردان نمایش «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه؟!» گفت: این اثر نمایشی، تئاتری سمبولیک است که به سوررئالیسم نزدیک می شود.

آرمان طیران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نمایش «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟» کولاژی چند وجهی متکی به بافت و اسلوب نمایشنامه نویسی مدرن نوشته شده، این تئاتر را مرهون درونمایه های عرفانی با تِم مرگ آگاهی و از منظر بصری با طراحی صحنه و نورپردازی مینیمالیستی و اتمسفریک دانست.

تماشاگری که درگیر مفهوم متعالی مرگ می شود

وی فضای نمایش یادشده را تهی و خالی عنوان و افزود: در این تئاتر، سیستم ارتباطی و نظام رخدادهای صحنه ای با کارکرد عقلایی کلمات، در مجموع، در معانی نه چندان تراژیک، تماشاگر را درگیر مفهوم متعالی مرگ می کند.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه تماشاگر در نمایش «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟»، درگیر مفهوم متعالی مرگ می شود، گفت: موسیقی و هارمونی شنیداری نیز در این کار نمایشی فضای کلی اثر را به سود تعقل مخاطب، سنگین تر و پررنگ تر می کند.

وی که در روز نخست جشنواره تئاتر فجر فارس اجرا داشت، افزود: در نمایش یادشده رفتار انسانی بدون هیچ پیش داوری به صحنه رفته، زیرا درام پست مدرن حق ندارد کسی را قضاوت کند.

طیران، ادامه داد: در واقع کارکرد تئاتر پست مدرن ایجاد انگیزه تعقل غیرانتقادی در برابر وسوسه قضاوت یک سویه و کسل کننده آثار پیشین است. در اینجا انسانیت و رفتار انسانی بدون هیچ گونه پیش داوری و قضاوتی، صرفا ارائه می شود. اینکه مخاطب حق ندارد کسی را قضاوت کند، بزرگترین پیام درام پست مدرن است و «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟» از این دست آثار است.

بازسازی «وقت سوت قطار» برای ادای احترام به بازیگران

طیران که سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار به مدت ۱۰ شب این نمایش را با نام «وقت سوت قطار» در خانه فرهنگ شماره ۲ شیراز، سالن استاد لایق به صحنه برده اجرای دوباره این نمایشنامه را ادای احترام به فرانک جوادپور، راحیل ماهرانی، زهره سروی، سارا سجادی، خالق استواری و سیدرضا علوی، گروه بازیگرانی که ۷سال پیش آن را اجرا کردند دانست و گفت: نمایشی که امروز با عنوان «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟» به صحنه می رود نسبت به نوبت نخست اجرای آن از حالت تراژیک خارج شده و به فضایی مفرح تر نزدیک می شود تا چهره عبوسی از مرگ ارائه نشده باشد.

ویراستار کتاب بازیگری تفاوت بازی ها در نمایش «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟» و اجرای اول آن را دچار دگرگونی دانست و گفت: شیوه بازی ها کمی دستخوش تغییرشده زیرا وقتی اتمسفر کار عوض می شود بروز رفتارهای تنانی بازیگران نیز دچار تحول خواهد شد.

طیران با اشاره به جمله امام علی(ع) درباره مرگ که می فرماید «نفسهای انسان گام هایی به سوی مرگ است»، ادامه داد: این نمایش نیز بر اساس این موضوع است، زیرا مرگ فرایندی غریب و غیرمتعارف نیست.

کارگردان نمایش «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟»  آن را متکی به ساختمان تئاتر عنوان کرد و افزود: هرچند که بار دیگر بافتار این اجرا نسبت به اجراهای مشابه مدرن تر شده، اما این متن به شدت اخلاقی و دینی است بدون اینکه در آن سمبلهای کلیشه، نمادهای نخ نما و تکراری تئاترهای دینی مورد استفاده قرار گرفته باشد.

طیران شیوه نمایش را مانند کارهای دیگر دارای بار اجرایی مدرن تری نسبت به تئاترهای مشابه عنوان کرد و افزود: چه در مفهوم و چه در اجرا تلاش شده بیان جدیدی در فضای تئاتر اخلاقی و دینی تصویر شود.

ارج نهادن به فعالان تئاتر ادامه یابد/شیراز دست کم ۳ تماشاخانه دیگر نیاز دارد

کارگردان «خبر مرگت کسی رو ناراحت میکنه!؟ » با ابراز خشنودی از راه اندازی تماشاخانه استاد سپاسدار که فضای تازه ای به تئاتر شیراز بخشید، گفت: اینکه نام این تماشاخانه به استاد احمد سپاسدار مزین شده قابل ستایش است زیرا ارج نهادن و حرمت گذاشتن به پیشکسوتان و فعالان تئاتر کار ارزشمندی است که باید ادامه یابد.

طیران با یادآوری اینکه شیراز دست کم به سه تماشاخانه دیگر نیاز دارد، اشاره کرد: از آنجا که انتظار می رود تراکم اجراها تنها در جشنواره باشد، اما اینگونه نیست زیرا بسیاری از اجراها حتی در نوبت تمرین نیز قرار نمی گیرند.

وی که این فرصت را نیافت در آستانه جشنواره تئاتر فجر فارس تمرینی در تماشاخانه استاد سپاسدار داشته باشد، بیان کرد: این که گروه نمایش در سالنی تمرین داشته باشد که قرار است اجرای آن نیز آنجا باشد موهبت بزرگی است.

کد خبر 2926802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha