۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در گفتگو با مهر:

طوفان گرد و خاک در کرمانشاه دید افقی را به کمتر از ۲۰۰۰ متر رساند

طوفان گرد و خاک در کرمانشاه دید افقی را به کمتر از ۲۰۰۰ متر رساند

کرمانشاه- مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از کاهش دید افقی برخی از نقاط استان به زیر ۲۰۰۰ متر در نتیجه طوفان های گرد و خاک ایجاد شده ناشی از ورود سامانه ناپایدار قوی به جو استان خبر داد.

شاهرخ پارسا در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص پیش بینی ورود سامانه ناپایدار قوی به کشور که طوفان های گردو خاک را در پی دارد گفت: این سامانه ناپایدار از اواخر روز گذشته مناطق مرزی را در بر گرفته و دید افقی شهرستان های ثلاث باباجانی و سومار را حتی به زیر ۲۰۰۰ متر نیز کاهش داده است.

وی افزود: با توجه به ورود این سامانه ناپایدار جوی و نفوذ گرد و خاک، کیفیت هوا و دید افقی در سایر نقاط استان هم کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه انتظار داریم در برخی نقاط استان وزش باد خیلی شدید شود، از استمرار این ناپایداری ها تا اواخر هفته جاری خبرداد.

پارسا، از کاهش دید افقی در شهرستان کرمانشاه نیز تا ۳۰۰۰ متر طی امروز خبرداد و گفت: سرعت باد نیز به ۱۰ متر بر ثانیه یا ۳۶ کیلومتر بر ساعت در ایستگاه فرودگاهی کرمانشاه رسیده است.

سرعت باد در برخی نقاط به ۷۵ کیلومتر رسیده است

وی افزود: با ورود این سامانه به استان سرعت باد در برخی نقاط به بالای  ۷۵ کیلومتر نیز رسیده است  و طوفان های گرد و خاک تشکیل شده در کشور عراق در حال نفوذ به کشور ما نیز است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: هم چنین پیش بینی می شود طی این سامانه در برخی نقاط استان هم بارش های رگباری توام با رعد برق داشته باشیم.

پارسا افزود: انتظار ما این بود که با ورود این سامانه ناپایدار به جو کشور، بارش بهتری را شاهد باشیم ولی اینکه عمده انرژی این سامانه ناپایدار قوی به صورت گرد و خاک و وزش باد رها شود وجود دارد و ممکن است بارش ها کمتر باشد.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: البته در برخی از نقاط استان نیز چون سومار، ثلاث و قصرشیرین نیز شاهد بارش هایی بوده ایم که بیشترین میزان بارندگی نیز تاکنون در گیلانغرب با ۱.۲ دهم میلیمتر گزارش شده است.

وی در خصوص اینکه بارش باران باعث کاسته شدن گرد و غبار موجود خواهد شد یا نه نیز گفت: چون این گرد و غبار، یک گرد و غبار وارداتی است و از مرزهای کشورهای همسایه وارد کشور شده است، خیلی نمی تواند تاثیرگذار باشد اما مقداری غلظت غبار موجود را کاهش و دید افقی را افزایش می دهد.

وی با یادآوری تداوم شرایط ناپایدار موجود به صورت وزش باد توام با گرد و خاک  تا روز جمعه گفت: در برخی نقاط نیز شاهد بارش های رگباری همراه با رعد و برق خواهیم بود.

کاهش سه تا ۶ درجه ای دمای هوا

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: ممکن است این شرایط تا شنبه هفته آینده نیز ادامه داشته باشد اما از شنبه احتمالا شاهد پایداری جو استان باشیم.

وی از کاهش سه تا ۶ درجه ای دمای روزانه هوا طی استقرار این سامانه ناپایدار بر جو استان خبرداد.

پارسا خواستار انجام اقدامات لازم برای مدیریت شرایط موجود از سوی نهادهای مرتبط چون مدیریت بحران شد و گفت: امیداوریم این سامانه بیش از آنکه موجب گرد و خاک شده باعث بارش در سطح استان شود.

کد خبر 2934183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha