۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی:

وقوع ۴۸ زمین لرزه در آذربایجان غربی/مقاوم سازی در دستور کار باشد

وقوع ۴۸ زمین لرزه در آذربایجان غربی/مقاوم سازی در دستور کار باشد

ارومیه – مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: در طول نیمه نخست سالجاری ۴۸ مورد زمین زلزله در مقایس ۳ الی ۴ ریشتر در سطح استان به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عباس جعفری صبح پنجشنبه در جلسه شواری هماهنگی مدیریت بحران استان با بیان اینکه کوهستانی بودن، قرار گرفتن در کمربند زلزله آلپ – هیمالیا بستر بروز برخی مخاطرات طبیعی در استان را فراهم کرده است افزود: بر اساس پهنه بندی زلزله بیش از ۶۰ درصد استان در محدوده خطر قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه امر مقاوم سازی بویژه در خانه های روستایی و اماکن عمومی برای کاهش آثار زیانبار زلزله در استان بسیار مهم و ضروری است ادامه داد: در این راستا نیز دستگاههای نظارتی و مجری ساخت و ساز باید بیش از پیش اهتمام جدی داشته باشند.

جعفری از وقوع ۶۰۲ میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف استان در نیمه نخست امسال در اثر ووقع حوادث و وبلایای طبیعی گفت: بخش عمده ای از این میزان خسارتها مربوط به بخش کشاورزی، باغات و مزارع و دام و طیور است.

وی با بیان اینکه موضوع وقوع بالایای طبیعی در استان بسیارجدی است و سالانه خسارتهای هنگفتی بر بخش های مختلف وارد می سازد اظهارداشت: کاهش آثار زیانبار طبیعی در راستای حفظ سرمایه های ملی یک ضرورت است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حوادثی نظیر زلزله، طوفان، سیل، تگرگ، آتش سوزی و صاعقه در مناطق مختلف استان روی داده که هشت نفر براثر صاعقه و دونفر نیز براثر سیل جان باخته اند.

جعفری در خصوص پروژه های احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: اعتبارات طرح های ۲۶ گانه مصوب ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در قالب پروژه های اجرایی به ادارت کل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و شرکت سهامی آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب شهری استان واریز می شود و روند اجرای پروژه در حال نظارت و پیگیری است.

وی اظهار داشت: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی در مدت پنج سال، انتقال پساب تصفیه خانه های شهرهای حاشیه دریاچه ارومیه به بستر دریاچه، انتقال آب رودخانه های زاب و زرینه رود و کشت گیاه هان مقاوم در برابر شوری و محصولات کم آببر به همراه طرح های مقابله با تولید ریزگرد از جمله این طرح ها است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایحان غربی در رابطه با پروژه های فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان کرد: سال گذشته برای اجرای طرح های فرهنگی در استان وآموزش و آگاهی بخشی و جلب مشارکت های مردمی در کاهش مصرف آب ۲.۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد.

جعفری یادآور شد: این میزان در سال جاری به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافته است و براساس تدبیر مقام عالی استان دستگاههای اجرایی مسئول در این طرح ها پس از اعلام پروژه های فرهنگی و تصویب آنها اجرایی می شوند.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این نشست بر تسریع درانجام مطالعات کانونهای تولید ریزگرد در استان تاکید کرد گفت: کاهش میزان بارش ها و افزایش چرای دام در مراتع در سالهای اخیر مشکلات بسیاری را در کاهش کیفیت هوا و انتشارآلودگی ها در شهرهای بزرگ استان موجب شده است که با تشدید بحران دریاچه ارومیه و خشکی شدن بخش وسیعی از آن به عنوان یکی از کانونهای تولید ریزگردها مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان اطراف این دریاچه بوجود آورده است.

علی اسلامنور با اشاره به اقدامات ضروری در خصوص شناسایی و کنترل کانونهای تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه افزود: با توجه به آغاز برنامه مطالعاتی شناسایی کانونهای مولد گردوغبار و تدوین راهکارهای مدیریتی برای کنترل لازم است که با لحاظ تمامی علل و عوامل تولید کننده ریزگرد در استان طرح جامعی را که مسائل مهم در این موضع را بطور همه جانبه دربربگیرد در کوتاه ترین زمان به سرانجام رسانده و وارد فاز اجرایی شود.

سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی در ادامه بر مقابله با چرای بیش ازظرفیت مراتع و تخریب منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: پروژه هایی که در قالب احیاء مراتع و یا مقابله با ریزگرد در اطراف دریاچه ارومیه اجرا شده باید بطور جدی مورد مراقبت دستگاههای مسئول باشد.

وی افزود: ادارات کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان با آموزش و ترویج کشاورزان و دامداران روشهای اصولی نگهداری از خاک زارعی و عملیات آماده سازی زمین برای کشت محصول از اقداماتی نظیر آتش زدن بقایای گیاهی و تخریب بستر و پوشش مراتع که درانتشار گردوغبار و افزایش میزان آلودگی هوا موثر می باشد جلوگیری کنند.

کد خبر 2935926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha