۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۰

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران:

۲۰۰ فناوری دنیابه کشور معرفی شد/عضویت ۱۰ هزارنفر در شبکه فن بازار

۲۰۰ فناوری دنیابه کشور معرفی شد/عضویت ۱۰ هزارنفر در شبکه فن بازار

خرم آباد - رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: توانستیم بیش از ۲۰۰ فناوری از کشورهای مختلف به کشور معرفی کرده و چندین مورد انتقال فناوری نیز صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قنبرپور پیش از ظهر شنبه در جلسه افتتاح اولین فن بازار منطقه ای لرستان که در دفتر استاندار برگزار شد با بیان اینکه امروز در دنیا یک شکاف تکنولوژی بین کشورها وجود دارد اظهار داشت: باید یک بستر فرهنگی برای مبادلات فناوری بین کشورها به وجود آید و ساز و کاری برای انتقال فناوری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه برای انجام مبادلات فناوری تکنومارکت ها (فن بازارها) در دنیا متولد شدند عنوان کرد: فن بازار می تواند تمام فرآیند انتقال فناوری را اجرا کند و در حال حاضر در کشورهای پیشرفته فن بازارها تکامل یافته اند.

فن بازار محلی برای عرضه و تقاضای محصولاتی که بر پایه فناوری ایجاد شده اند

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران کار اصلی فن بازار را قیمت گذاری، اطلاع رسانی، مشاوره و ... که برای خرید و فروش محصول فناورانه لازم بوده دانست و اضافه کرد: فن بازار محلی است برای عرضه و تقاضای محصولاتی که بر پایه فناوری ایجاد شده اند.

قنبرپور با بیان اینکه فن بازار صندوقی برای تامین مالی و پرداخت تسهیلات نیست افزود: همچنین فن بازار مرکز مشاوره و ثبت پتنت نیست بلکه فن بازار جزء حلقه های نهایی زنجیره تجاری سازی است.

وی به کالاهای مبادله شده در فن بازار ها اشاره کرد و گفت: در این مراکز فناوری، محصولات فناورانه، اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری می تواند خرید و فروش شوند و در فن بازار ملی کشور نیز همه این آیتم ها خرید و فروش می شود.

فناوری های داخلی کشور نادیده گرفته می شود

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران به علت تشکیل فن بازارها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در کشور و در بعضی حوزه های فناوری عقب ماندگی های وجود داشته و دارد بطوریکه با خرید ماشین آلات تصور می کنیم یک فناوری خریداری کرده و صاحب دانش شده ایم در صورتیکه انتقال فناوری با خرید ماشین آلات تفاوت دارد.

قنبرپور با بیان اینکه فناوری های داخلی در خریدهای ما نادیده گرفته می شود اضافه کرد: دولت به عنوان بدنه بزرگی از خریداران محصولات به علت عدم آشنایی محصولات مشابه داخلی را نادیده گرفته و از محصولات خارجی استفاده می کند.

وی به وجود موانعی برای تجاری سازی نوآوری ها و نقش آن ها در پیشرفت های صنعتی اشاره کرد و گفت: فن بازار در حال تلاش برای از بین بردن این موانع است.

عدم وجود زیرساخت های لازم در کشور برای امر تجاری سازی

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران با اشاره به اینکه پژوهش های ما تقاضا محور نیست افزود: ما در بدنه آکادمی کشور از نیاز اولیه صنعت کشور مطلع نیستیم و صنعت نیز اطلاع رسانی درستی در این خصوص نداشته است.

قنبرپور به عدم وجود زیرساخت های لازم در کشور برای امر تجاری سازی اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد فن بازار می تواند یک زیرساخت برای امر تجاری سازی باشد به همین دلیل موضوع شکل گیری فن بازار برای اولین بار در سال ۸۱ مطرح شد.

وی با بیان اینکه دولت، صنعت، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی از اصلی ترین دی نفعان فن بازار هستند تصریح کرد: شبکه فن بازار ملی ایران در حال حاضر سه جزء اصلی دارد که رویدادهای تجاری، سیستم پشتیبانی و بازار مجازی بخش از این شبکه هستند.

۱۰ هزار تفر در شبکه فن بازار عضویت دارند

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران به راه اندازی ۱۲ فن بازار منطقه ای در کشور اشاره کرد و افزود: بانک اطلاعات فناوری موجود در فن بازار تا کنون بیش از شش هزار رکورد جمع آوری کرده است و ۱۰ هزار نفر در شبکه فن بازار عضویت دارند که کار عرضه و تقاضا فناوری را رصد می کنند.

قنبرپور به افتتاح رسمی بازار دارایی فکری کشور در خرداد سال گذشته اشاره کرد و گفت: بسیاری از مخترعین ما برای تجاری سازی محصول خود مشکل دارند که با راه اندازی این بازار مشکلات آن ها مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۱۱۰ اختراع به بازار دارایی فکری مراجعه کرده اند اضافه کرد: ۷۰ اختراع روی تابلوی فرا بورس درج شده است و آمادگی واگذاری دارند.

کارگذار طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان در لرستان مشخص شود

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران به ایجاد طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: تمام شرکت های دانش بنیان می توانند محصول دانش بنیان خود را به یک مشتری فروخته و مشتری می تواند این محصول را با استفاده از تسهیلات لیزینگ استفاده کند.

قنبرپور افزود: ۷۰ درصد تسهیلات لیزینگ به صورت پیش فاکتور بوده که صندوق نوآوری و شکوفایی منابع این طرح را فراهم می کند.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ کارگزار تبادل فناوری در کشور در این طرح فعال هستند که در لرستان کارگزار لیزینگ وجود ندارد که با افتتاح فن بازار این استان باید کارگزار لیزینگ آن نیز مشخص شود.

بیش از ۲۰۰ فناوری از کشورهای مختلف به ایران معرفی شد

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران به تشکیل ۱۰۰ پرونده و ۴۶ مصوبه در طرح لیزینگ محصولات دانش بنیان اشاره کرد و بیان داشت: تا کنون حدود ۱۲ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات در این طرح مصوب شده است.

قنبرپور از برگزاری نمایشگاه محصولات دانش بنیان در کشور خبر داد و بیان داشت: مرکز فن بازار ملی ایران تا کنون هشت تور فناوری برگزار کرده که دو تور آن طی امسال برگزار شده است.

وی افزود: توانستیم بیش از ۲۰۰ فناوری از کشورهای مختلف به کشور معرفی کرده و چندین مورد انتقال فناوری نیز صورت گرفته است.

کد خبر 2937150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha