۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۷:۵۹

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۴۵/ زنجان

حل معضل ترافیک زنجان در انتظار اتمام پروژه‌ها

حل معضل ترافیک زنجان در انتظار اتمام پروژه‌ها

زنجان-شهر زنجان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان زنجان محسوب می‌شود. مرکز استان با شهر زنجان عینیت می‌یابد و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های آن نمود عینی توسعه شهری استان نیز محسوب می‌شود.

این گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: شهر زنجان به‌عنوان بزرگترین شهر و پرجمعیت‌ترین شهر استان محسوب می‌شود. مرکز استان با شهر زنجان عینیت می‌یابد و توسعه طرح‌ها و پروژه‌های آن نمود عینی توسعه شهری استان نیز محسوب می‌شود.

اما باید سوال کرد وضعیت امروز طرح‌ها و پروژه‌های عمران شهری زنجان چگونه است؟ امروز شهر زنجان پروژه‌های زیادی برای به پایان رساندن و آغاز عملیات اجرایی دارد که می‌توان به سه پروژه مهم سبزه‌میدان زنجان، تقاطع غیر‌همسطح امام حسین (ع) و همچنین پروژه اشراق اشاره کرد. این سه پروژه مهم شهری در زنجان از چند نظر دارای اهمیت است.

پروژه های نیمه تمام زنجان

پروژه سبزه‌میدان به‌عنوان بزرگترین پروژه عمران شهری و شهرسازی زنجان مطرح است که برآورد اعتباری و حجم کاری بسیار بالایی دارد. تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع) به‌عنوان یک پروژه نیمه‌تمام و دارای برخی مشکلات اجرایی در کنار اهمیت ترافیکی در جنوب شهر زنجان برای مردم اهمیت دارد و پروژه اشراق به‌عنوان یک پروژه مهم تجاری-اداری که در یک‌سال اخیر همواره بر پیشبرد امور آن تاکید شده اما هنوز خبری از انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی آن نیست، از نظر مردم شهر دارای اهمیت هستند.

طرح سبزه‌میدان زنجان

نام پروژه: طرح سبزه‌میدان زنجان

سال شروع پروژه: ۹۳

عمر پروژه: ۳۶ ماه

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: تاخیر در اجرای عملیات ساخت

محل احداث: شهر زنجان

کاربری با دلیل اهمیت: کاهش ترافیک

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: استانداری زنجان، اداره راه و شهرسازی، شهرداری زنجان

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۳۶۵ میلیارد تومان

پروژه طرح سبزمیدان در ۷ مرحله پیش بینی شده و قرار اولیه این بود که مرحله اول آن در ۳۶ ماه با اعتباری بالغ بر ۳۶۵ میلیارد تومان ساخته شود. هم‌جواری ساختمان دارایی، ساختمان ذوالفقاری، مسجد جامع و حسینیه زنجان نوعی اعتبار بخشی به طرح سبزه‌میدان به لحاظ مذهبی و تجاری است . مساحت طرح سبزه‌میدان زنجان ۷۵ هکتار است و عملیات اجرایی این طرح در ۱۳۰ هزار مترمربع آغاز شد. اما در واقع طرح سبزه میدان از قدیمی ترین طرحهای زنجان است و کار اجرای آن به ۲۵ سال پیش برمی گردد .

پروژه سبزه‌میدان زنجان در ۲۵ شهریورماه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ‌زنی شد. این طرح که از پروژه‌های سالخوره شهر زنجان محسوب می‌شود، بالاخره در مدیریت مدیران بومی استان عزم اجرا گرفت و در این مدت طراحی آن صورت گرفته و در حال تملک اراضی واقع در طرح هستند. باید تاکید کرد در این مدت هنوز هیچ ملکی به‌صورت قطعی تملک نشده و به‌گفته مسئولان رایزنی برای تملک قطعات ادامه دارد.

شبهاتی نیز در‌خصوص تنظیم قرارداد این پروژه و همچنین توانایی مالی شریک مطرح بوده اما مسئولان تاکنون آن‌را تایید نکرده‌اند. در زمان کلنگ‌زنی این طرح، استاندار زنجان به صراحت عنوان کرد که هیچ تعلل و کندی در عملیات این پروژه مهم پذیرفتنی نخواهد بود.

بعدها که اعتراضاتی در‌خصوص روند اجرای طرح صورت گرفت، عنوان شد این طرح به‌صورت طرح و ساخت بوده و طراحی آن نیز جزو زمان‌بندی اجرای پروژه محسوب می‌شود. هرچند در ابتدا زمان اتمام طرح سه سال عنوان شد اما بعدها مطرح شد که این زمان‌بندی چهار سال بوده است. با این حساب باید دید ادامه روند انجام فعالیت‌های این پروژه به چه صورتی خواهد بود.

در‌خصوص آخرین وضعیت طرح سبزه‌میدان با رئیس شورای شهر زنجان گفتگو کردیم. سعید امیدی اظهار داشت: پروژه سبزه‌میدان یک پروژه مشارکتی است و شرکت کهن دژ میلاد برنده مناقصه آن بوده و شریک تجاری شهرداری زنجان برای اجرای آن است. مراحل اجرای پروژه نسبتا خوب پیش رفته است و شهروندان زنجانی نیز در مراسم رونمایی طرح از آن بازدید کردند.

رئیس کمسیون سرمایه‌گذاری و اقتصاد و رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه شریک و سرمایه‌گذار باید طی یک ماه آینده و نهایتا تا آخر دی‌ماه اقدام به تملکات در این پروژه کند، افزود: شورا و شهرداری انتظار جدی از شریک دارد که تعهدات این بخش را انجام دهد و در این بازه زمانی فرصت لازم را خواهد داشت که امیدواریم در موعد مقرر پاسخگوی افکار عمومی و مسئولان باشد. تا یک ماه آینده اظهار نظری در این خصوص نمی‌کنیم تا نتیجه کار مشخص شود. پروژه سبزه‌میدان از پروژه‌های اولویت‌دار شورای چهارم است و امیدواریم طبق زمان‌بندی حرکت کند.

تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع)شهر زنجان

نام پروژه: تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع)شهر زنجان

سال شروع پروژه: ۸۹

عمر پروژه: ۲ سال

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: فاز اول به بهره برداری رسیده و فاز دوم در حال ساخت، ۵ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۸۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت جهاد نصر اصفهان

پیمانکار فعلی: شرکت جهاد نصر اصفهان

محل احداث: شهر زنجان

کاربری با دلیل اهمیت: کاهش ترافیک

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به موقع اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شهرداری زنجان

کل اعتبارات هزینه شده: ۳۲۰ میلیارد ریال

میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه: ۸۰ میلیارد ریال

پروژه های نیمه تمام زنجان

تقاطع غیرهمسطح امام حسین (ع) در جنوب شهر زنجان قرار دارد و اهمیت ترافیکی آن برای شهروندان حائز اهمیت است. این پروژه مهم که یکی از نخستین تجربه‌های مدیریت شهری زنجان در اجرای پل‌های خاص بود، همزمان با دهه فجر در ۲۱ بهمن سال ۸۹ کلنگ‌زنی شد. شهردار وقت زنجان در زمان کلنگ‌زنی آن گفته بود که این  تقاطع به‌علت حجم ترافیکی به چندین استان و تردد بالای آن حائز اهمیت است.

حال با گذشت نزدیک به پنج سال از کلنگ‌زنی طرح، شاهد هستیم که سطح زیرگذر آن تمام شده و محور همسطح نیز تکمیل شده است اما خبری از سطح روگذر پروژه نیست. سطحی که بحث‌های زیادی دربر داشت و بالاخره مدیریت شهری برای تکمیل آن اراده لازم را به خرج داد. این سطح که طراحی سازه آن به‌صورت کابلی است، در نوع خود حائز اهمیت بوده و نخستین تجربه طراحی و اجرای پل‌های اینچنین در سطح استان زنجان خواهد بود. نمونه این پل کابلی در کشور نیز زیاد نیست اما باید پرسید وضعیت فعلی این پروژه چگونه است؟ یک نکته مهم درخصوص دو سطح آماده شده وجود دارد و آن نیز اشتباهات اجرایی شرکت نصر اصفهان است که دور میدان و شیب‌های میدان همسطح و زیرگذر را با اشتباهات فاحشی پیاده‌سازی کرده است.

پروژه های نیمه تمام زنجان

سعید امیدی، رئیس شورای شهر زنجان درخصوص وضعیت این پروژه به مهر، گفت: روند اجرایی این پروژه طولانی شده و برخی عدم پیش‌بینی‌ها و لحاظ نکردن منابع مالی اجرای آن موجب این افزایش روند زمانی شده است. در زمان شهردار پیشین سطح زیرگذر و همسطح آن به بهره‌برداری رسید و تا اندازه‌ای در بار ترافیکی موثر بود، اما در شرایط فعلی سطح سوم پروژه که به‌صورت کابلی خواهد بود، اجرا نشده اما اهمیت آن به لحاظ سازه‌ای بالا بوده و یکی از منحصر به فردترین پروژه‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر زنجان مصمم به تکمیل این پروژه مهم شهر زنجان است، افزود: شورای‌شهر انتظار دارد این پروژه به سرعت توسط شهرداری به پایان برسد. طی یک مناقصه‌ای پیمانکار و مجری سطح سوم مشخص شده و به‌صورت طرح و ساخت توسط نصر اصفهان اجرایی خواهد شد. مسئولیت طراحی و اجرای پروژه برعهده این شرکت خواهد بود و تاکید شده تا پایان سال‌جاری به اتمام برسد اما اگر به هر دلیل این امر محقق نشود، تا بهار سال آتی این طرح باید به اتمام برسد. هزینه باقی مانده پروژه نیز هفت میلیارد تومان است.

پروژه اشراق زنجان

نام پروژه: مجتمع تجاری و تفریحی اشراق زنجان

سال شروع پروژه: ۱۳۸۹

عمر پروژه: ۲ سال

میزان پیشرفت فیزیکی: ۸۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت جهاد نصر

پیمانکار فعلی: شرکت جهاد نصر

محل احداث: شهر زنجان

کاربری با دلیل اهمیت: رشد و رونق سرمایه در مجموعه ای مدرن

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: شرکت جهاد نصر زنجان و موسسه خیریه خاتم الانبیاء

پروژه اشراق زنجان نیز یک پروژه اداری-فرهنگی و تجاری است که در مساحت بالایی اجرایی خواهد شد. این پروژه همچون دو پروژه قبل، پروژه سالخورده‌ای نیست اما در همین مدت نیز شاهد اقدام ملموسی برای آن نیستیم، در حالی که گفته می‌شد سرمایه‌گذار انتخاب شده و کارهای بعدی انجام می‌شود. سعید امیدی در این خصوص نیز گفت: پروژه اشراق یک پروژه مشارکتی است و بنده مناقصه آن طی فراخوانی انتخاب شد و شهرداری آماده عقد قرارداد است.

در روند کارهای اداری شریک مشکلاتی وجود دارد که موجب کندی شده است. ارائه ضمانت‌نامه‌ها موجب بروز مشکلاتی شده که در حال پیگیری است. شهرداری موظف شده است در این راستا ضمانت‌نامه‌های لازم را اخذ کند و اگر کندی اجرای کارها زیاد شود، در مرحله جدید نسبت به انتخاب سرمایه‌گذار مناسب اقدام خواهد شد. این پروژه در مساحت دو هکتار عملیاتی می‌شود و کاربری آن تجاری-اداری و فرهنگی است. این پروژه دارای اهمیت زیادی برای شهر است و امیدواریم تکلیف پروژه به لحاظ قرارداد و آغاز عملیات اجرایی سریع مشخص شود.

کد خبر 2941332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha