۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۱

معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه‌تمام استانی-۴۶/ زنجان

پروژه‌هایی که تاریخی شدند/زنجان و چالش ۱۳۴۸ پروژه نیمه‌تمام

پروژه‌هایی که تاریخی شدند/زنجان و چالش ۱۳۴۸ پروژه نیمه‌تمام

زنجان-پروژه‌های نیمه‌تمام زنجان آرام آرام به پروژه‌هایی تاریخی تبدیل می‌شوند تا تأکیدی باشند بر غیر کارشناسی بودن وعده‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط داده‌شدند.

ین گزارش از سلسله گزارشهای «معرفی و بررسی پروژه‌های نیمه تمام استانی» منتشر شده است. گفتنی است پیش از این دو پرونده «بررسی پدیده حاشیه نشینی در استانهای کشور» و «بررسی پدیده کم آبی و مدیریت بحران آب در استانهای کشور» روی خروجی بخش استان‌های خبرگزاری مهر منتشر شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: یک هزار و ۳۴۸ پروژه نیمه‌تمام، افقی غبارآلود را در مسیر توسعه استان زنجان قرار داده  تا در کنار اجرا نکردن پروژه های جدید تنها به دنبال اتمام پروژه های نیمه‌تمام  باشند تا شاید طی ۱۰ تا ۱۲ سال بتوانند پرونده پروژه‌های نیمه تمام را در استان ببندند.

 استاندار زنجان گفت: اتمام کل پروژه‌های نیمه‌تمام استان زنجان با توجه به روند تخصیص منابع به ۱۰ تا ۱۲ سال زمان نیاز دارد.

جمشید انصاری اوایل سال جاری  در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان افزود: با اعتبارات فعلی نمی‌توان تمامی پروژه‌های نیمه‌تمام استان را تکمیل کرد و روند موجود درزمینه اعتبارات نشان دهند این امر است.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های عمرانی با منابع محدود موجود، پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی را به سال‌های بعد تحمیل می‌کند و در سال‌های آینده مشکل‌ساز خواهند شد.

انصاری گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال پنج‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال درآمد برای استان حاصل شود که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

استاندار زنجان گفت: اعتبارات بخش عمرانی و تملک دارایی سرمایه‌ای ۴۰۳ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است که از این میزان ۱۶۵ میلیارد تومان مربوط به طرح‌های ملی، ۵۳ میلیارد تومان مربوط به تبصره ۲۲ یا ماده ۱۸۰ قانون برنامه، ۹۴ میلیارد تومان اعتبار طرح‌های ویژه در استان و ۹۰۷ میلیارد ریال اعتبارات استانی است که از این میزان اعتبارات استانی ۴۸۴ میلیارد ریال در قانون بودجه تعیین و تکلیف شده و ۴۲۳ میلیارد ریال در سطح شهرستان‌ها توزیع‌شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان نیز گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام در زنجان بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل نیاز دارند.

اسرافیل نیازی با اشاره به وجود یک هزار و ۳۴۸ پروژه نیمه‌تمام در استان زنجان افزود: این پروژه‌ها با حجم بالا، اعتبار موردنیاز بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد ریال برای تکمیل، وبال گردن استان هستند.

وی ادامه داد: سنگینی پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه آب، ورزش و جوانان و راه است که ازجمله آن می‌توان استادیوم ۱۵ هزارنفری و پیست دوچرخه‌سواری ناتمام زنجان را نام برد.

نیازی راه بناب- گیلوان- منجیل، دوبانده شدن مسیر  زنجان-بيجار، ارتقا راه زنجان- قیدار- همدان، کمربندی قیدار، پل سه راهی سجاس و تکمیل سدهای نیمه تمام را از جمله پروژه‌های نیمه تمام برشمرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری زنجان یادآور شد: با توجه به اینکه استان زنجان جزو ۱۳ استانی است که با تنش آبی مواجه است و نیز منابع محدودی برای بهبود وضعیت وجود دارد بنابراین باید هرچه سریع‌تر در جهت جذب سرمایه‌گذار برای ساماندهی وضعیت آب تلاش کرد.

 به گفته نیازی در بخش فاضلاب شهری هنوز از ظرفیت تأسیسات ایجادشده بهره‌برداری کامل انجام نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده در سال ۹۳ ارتقا مدول اول و احداث مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان به روش «بی او تی» به مبلغ  یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد. همچنین تکمیل و ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب و تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر ابهر در قالب قرارداد بیع متقابل به مبلغ ۲۰۵ میلیارد ریال و احداث و بهره‌برداری  از تأسیسات فاضلاب شهرداری، هیدج و خرمدره به مبلغ یک هزار و ۱۰۴ میلیارد ریال نیز به روش بیع متقابل در مرحله جذب سرمایه گذار با هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در دست پیگیری است.

کتابخانه مرکزی استان زنجان

نام پروژه: کتابخانه مرکزی استان زنجان

سال شروع پروژه:  سال ۸۴ مطالعه و سال ۸۸ کلنگ زنی

میزان پیشرفت فیزیکی: ۲۶ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: پیمانکار شرکت ماگما، مجری طرح اداره کل راه و شهرسازی استان

پیمانکار فعلی: پیمانکار شرکت ماگما، مجری طرح اداره کل راه و شهرسازی استان

محل احداث: استان زنجان

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: توسعه فضای کتابخانه‌ای استان زنجان

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:  عدم تأمین به‌موقع و کافی منابع مالی

کل اعتبارات هزینه شده: تاکنون مبلغ سه میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای این پروژه هزینه شده است

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: برای راه‌اندازی و تکمیل پروژه مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریا ل اعتبار مورد نیاز است

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی  و نهاد  کتابخانه‌های عمومی استان زنجان

پروژه کتابخانه مرکزی استان زنجان طرحی ملی و استانی است که در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۷۲ مترمربع با زیربنای ۱۸ هزار و ۸۵۰ مترمربع در شش طبقه، در سال ۸۸ کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

قرائت‌خانه عمومی، سالن‌های مطالعه مجزای خواهران و برادران و کودکان و نوجوانان، مرکز مرمت کتاب‌های خطی، بخش‌های ویژه نابینایان، سمعی و بصری، محققان، اسناد ملی، اتاق‌های انفرادی مطالعه، مخزن کتاب‌های کودک و خطی و چاپ سنگی، سه سالن همایش به ظرفیت‌های ۳۵۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ نفر، موزه کتاب، سالن‌های ویژه کارگاه‌های نقد و تازه‌های کتاب، بخش مشاوره، کتاب‌خوانی واداری و... ازجمله بخش‌های مهم در نظر گرفته‌شده برای کتابخانه مرکزی زنجان است.

طولانی شدن زمان اجرای پروژه کتابخانه مرکزی شهر زنجان میطلبد تا مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و از خیرین برای احداث این کتابخانه کمک بگیرند، با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور ما نسبت به میانگین جهانی پایین است، افزایش مطالعه و کتاب‌خوانی ضروری است و باید مسئولان در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

کار مطالعاتی و احداث کتابخانه مرکزی زنجان از سال ۸۴ توسط پیمانکار اداره کل راه و شهرسازی آغازشده است.

این پروژه جزو مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت نهم به استان زنجان است و مسئولان از ارائه اطلاعات و آمار خودداری می‌کنند.

ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان

نام پروژه: ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان

سال شروع پروژه: سال ۸۴ مطالعه طرح، سال ۸۸ کلنگ زنی و اجرا

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۱۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی:۷۰ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی

پیمانکار فعلی: اداره کل تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی

محل احداث: شهر زنجان

کاربری با دلیل اهمیت پروژه: فضای ورزشی

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به موقع اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل ورزش و جوانان

کل اعتبارات هزینه شده: ۱۶۰ میلیارد ریال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: ۱۵۰ میلیارد ریال

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، پیشرفت ورزشگاه ۱۵ هزارنفری زنجان را ۷۳ درصد اعلام کرد و گفت: در سفر ریاست‌جمهوری به استان، پنج میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه تصویب‌شده است، گرچه اتمام آن به ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

سید ارسلان حسینی از اعتبارات سال ۹۳ تاکنون یک میلیارد و ۲۶۵ میلیون تومان به پروژه اختصاص‌یافته است.

وی ادامه داد: درصورتی‌که اعتبارات مصوب و پیش‌بینی‌شده به‌موقع تزریق شود، شاید تا پایان سال ۹۴ ورزشگاه افتتاح شود، در غیر این صورت تکمیل آن تا سال ۹۵ ادامه خواهد داشت.

پیست سرپوشیده دوچرخه‌سواری زنجان

نام پروژه: پیست سرپوشیده دوچرخه‌سواری زنجان

سال شروع پروژه: سال ۸۴ مطالعه طرح، سال ۸۹  کلنگ زنی و اجرا

میزان تأخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه: ۱۱ سال

میزان پیشرفت فیزیکی:۲۷ درصد

پیمانکار اولیه پروژه: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی

پیمانکار فعلی: اداره کل تجهیز و نوسازی اماکن ورزشی

محل احداث: شهر زنجان

کاربری با دلیل اهمیت پروژه: فضای ورزشی

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه: عدم تخصیص به موقع اعتبار

دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه: اداره کل ورزش و جوانان

کل اعتبارات هزینه شده: ۲۰۰ میلیارد ریال

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه:  ۱۰ میلیارد ریال که در صورت تخصیص کامل اعتبار یک و نیم سال به بهر ه برداری خواهد رسید

رییس هیئت دوچرخه‌سواری استان زنجان  گفت: عملیات اجرایی پیست سرپوشیده این رشته ورزشی زنجان با برآورد ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات ملی و استانی از اواخر سال ۹۱ آغازشده که با راه‌اندازی آن ورزش دوچرخه‌سواری زنجان متحول خواهد شد.

فرهاد عصفوری افزود: مراحل مختلف اجرای این طرح ازجمله تأمین زمین مناسب، آزمایش‌های فنی مکانیکی خاک و طرح‌های مطالعاتی فاز نخست آن از سال ۸۶ و فاز دوم مطالعاتی نیز از سال ۸۹ آغازشده بود.
وی  افزود:  پیست  دوچرخه‌سواری  زنجان در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار احداث می‌شود و پیست سرپوشیده چوبی زنجان از نوع تیپ A جهانی است و توان برگزاری مسابقات دوچرخه‌سواری جهانی و آسیایی را نیز خواهد داشت.

پتروشیمی زنجان حکایت بی تدبیری و وعده های سرخرمن مسولان

نام پروژه: پتروشیمی زنجان

سال شروع پروژه:  سال ۸۵

میزان پیشرفت فیزیکی: ۲۲درصد

محل احداث: استان زنجان منطقه ایجرود

کاربری یا دلیل اهمیت پروژه: صنعت و اشتغال

سال تغییر کاربری احتمالی در طول ساخت: ندارد

سال تغییر احتمالی پیمانکار: ندارد

چرایی تأخیر در اتمام پروژه:  عدم تأمین به‌موقع و کافی منابع مالی

کل اعتبارات هزینه شده: کل سرمایه پتروشیمی زنجان از ابتدا تاکنون تنها ۵۶ میلیارد تومان بوده است

میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه: برای بهره‌برداری به هزار و ۸۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: پروژه پتروشیمی زنجان برای بهره‌برداری به هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

محمدرضا مدیری افزود: کل سرمایه پتروشیمی زنجان از ابتدا تاکنون تنها ۵۶ میلیارد تومان بوده است اما این پروژه پتروشیمی زنجان برای بهره‌برداری به هزار و ۸۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: قرار است چهل درصد این میزان افزایش سرمایه از طریق افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و بقیه در قالب تسهیلات بانکی تأمین شود.

مدیری افزود: سازمان بورس درنهایت و پس از همه بررسی‌ها هجدهم مردادماه گذشته با افزایش ۵۳۰ درصدی (۶.۳ برابری) سرمایه شرکت صنایع پتروشیمی در دو مرحله موافقت کرد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان افزود: مجمع اخیر شرکت نیز به افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی در مرحله نخست رأی مثبت داد.

مدیری گفت: پس از انتشار رسمی آگهی پذیره‌نویسی، سهامداران باید نسبت به تأدیه سهم خود بابت افزایش سرمایه اقدام کنند.

وی بابیان اینکه حدود ۹۰درصد سهامداران خرد این شرکت، ساکن استان زنجان هستند، افزود: چنانچه این سهامداران در روند افزایش سرمایه مشارکت نداشته باشند، سهم مالکیت استان در این پروژه بزرگ صنعتی، تضعیف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان ادامه داد: چهارشنبه (پانزدهم مهرماه جاری) هیئت‌مدیره جدید شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، آگهی پذیره‌نویسی برای افزایش ۲۰۰ درصدی سرمایه این شرکت را در مرحله اول در روزنامه‌های دنیای اقتصاد و مردم نو منتشر کرد.

مدیری افزود: این آگهی به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی (نوبت دوم) شرکت صنایع پتروشیمی زنجان که بیست و ششم شهریور گذشته در زنجان برگزار شد و همچنین مجوز شماره‌ ۳۲۴۰۹۳. ۱۲۱ سازمان بورس و اوراق بهادار برای افزایش سرمایه‌ شرکت از طریق صدور سهام جدید منتشرشده است.

کد خبر 2941435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha