۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹

شبکه افق تعزیه‌های پنهانی را مستند کرد

شبکه افق تعزیه‌های پنهانی را مستند کرد

مستند «حاج مرزوق» درباره عزاداری های سنتی در ایران و همچنین ممنوعیت تعزیه و سوگواری برای امام حسین(ع) در دوران رضاخان است که امروز ۲۵ مهر از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «حاج مرزوق» در مورد سنت های عزاداری کهن ایرانی در طول تاریخ به ویژه دوران معاصر است، گفتگو با پیرغلامان حسینی و برخی افراد که خاطرات آن دوره را به یاد دارند و همچنین نمایش تصاویر مربوط به عزاداری های سنتی قدیمی بخش های مختلف این مستند را تشکیل می دهند.

در این مستند سابقه دیرینه فرهنگ عزاداری و سوگواری در میان ایرانیان به مناسبت ماه های محرم و صفر و شهادت امام حسین (ع) نمایش داده می شود.

مستند «حاج مرزوق» نشان می دهد که مردم ایران این فرهنگ را سینه به سینه حفظ کرده و عزاداری های سنتی را در اقصی نقاط کشور برپا کرده اند. در این بین برخی افراد با سابقه ای چند ده ساله به عنوان پیر غلام حسینی با کمک دیگر مردم، هیات های عزاداری را در ماه های محرم و صفر و همچنین اربعین حسینی مدیریت کرده اند.

این مستند همچنین به ممنوعیت عزاداری توسط رضاخان نیز اشاره می شود.

مهدی مطهر تهیه کننده و بابک مینایی کارگردان مستند «حاج مرزوق» هستند که شنبه ۲۵ مهرماه ساعت ۲۱ و تکرار آن ساعت ۹:۳۰ یکشنبه از شبکه افق پخش می شود.

کد خبر 2942412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهدی صفاری نژاد ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
      0 0
      سلام کتاب روزشمار تعزیه به روایت هاشم فیاض را انتشارات نمایش چاپ کرده و کتاب خوبی برای مستند سازی می باشد به این این بزرگوار اطلاع دهید سپاس