۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۷

با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران؛

مدلی جدید برای کانال مخابراتی مولکولی معرفی می شود

مدلی جدید برای کانال مخابراتی مولکولی معرفی می شود

استاد دانشگاه صنعتی شریف از معرفی مدلی جدید برای کانال مخابراتی مولکولی و ارائه روش‌های موثر ارسال و دریافت برای فرستنده و گیرنده نانو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معصومه نصیری کناری استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف و دارنده کرسی پژوهشی بین‌المللی صندوق حمایت از پژوهشگران درباره کرسی پژوهشی و بین‌المللی نانو شبکه‌های مخابراتی گفت: با پیشرفت‌های اخیر در طراحی و ساخت نانوماشین‌ها، نیاز به برقراری مخابره بین‌ آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امکان مخابره بین نانوماشین‌ها و ایجاد نانوشبکه‌ها می‌تواند قابلیت یک نانوماشین را افزایش داده و امکان عملیات به مراتب پیچیده‌تری را فراهم کند.

این استاد دانشگاه: شبکه‌های نانوماشینی می توانند کاربردهای زیادی در حمل هوشمندانه دارو در بدن، آزمایشگاه چیپی، مهندسی بافت و شناسایی و از میان بردن سلول‌های سرطانی، تولید مواد هوشمند یا مانیتورینگ فعالیت‌های زیست‌محیطی و شبکه‌های بایوسنسوری داشته باشند.

نصیری با بیان اینکه روش‌های متعددی برای مخابره میان نانوماشین‌ها مطرح شده است، عنوان کرد: از میان این روش‌ها مخابره مولکولی به‌دلیل پیچیدگی، حجم و مصرف انرژی کمتر و تطابق با بدن انسان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، مخابرات مولكولی را می‌توان یکی از پدیده‌های روبه‌رشد چند سال اخیر تحقیقات در حوزه مخابرات دانست.

وی گفت: دانشکده‌ برق دانشگاه صنعتی شریف سه سال است که فعالیت تحقیقاتی در این حوزه را شروع کرده و از جنبه‌های مختلف به بررسی تحلیلی سیستم‌مخابرات مولکولی پرداخته و تاکنون موفق به معرفی مدل‌جدید برای کانال مخابراتی مولکولی، ارائه روش‌های موثر ارسال و دریافت برای فرستنده و گیرنده نانو شده است.

این استاد دانشگاه افزود: این گروه قصد دارد در ادامه‌ فعالیت تحقیقاتی خود برروی جنبه‌های مختلف طراحی و مدل‌سازی سیستم‌های مخابرات مولکولی، قدم‌های اول برای ساخت یک کانال مخابراتی مولکولی در راستای عملی کردن تحقیقات صورت‌گرفته را بر دارد.

نصیری با تاکید بر اینکه به دلیل وجود زیرساخت‌های مناسب در حوزه‌نانوفناوری در کشور پتانسیل زیادی برای اجرایی کردن تحقیقات در حوزه‌مخابرات مولکولی وجود دارد، گفت: با استفاده ‌صحیح از این امکانات، می‌توان علاوه بر کاربری بسیار زیاد در قسمت‌های مختلف صنعت، پزشکی و محیط‌زیست، ارزش افزوده ‌زیادی از فناوری نانوی بومی پدید آورد و ایران را همگام با سایر کشورهای فعال در این حوزه قرار داد.

وی تصریح کرد: این فناوری در مرز دانش و طرحی نو در سطح جهان است و خوشبختانه ما نیز جز نخستین کشورها هستیم که در این مسیر گام برداشتیم، حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری کشور برای شروع فاز اولیه مناسب است اما برای پیشبرد آن در مراحل بعدی به مراتب نیاز به حمایت بیشتری داریم.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: دکتر فرامرز فکری استاد دانشگاه پلی تکنیک جورجیا در این کرسی پژوهشی به عنوان همکار بین‌المللی بوده که از محققین شناخته شده در حوزه فوق است. این همکاری از یک سال اخیر شروع شده و با توجه به سابقه تئوری و تا حدی تجربی ایشان در این حوزه امیدواریم بتوانیم از همکاری و مشاوره ایشان حداکثر بهره را برده و خروجی‌های موثرتر و قابل توجه‌تری را بدست آوریم.

کد خبر 2947437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha