۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۱۴

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین:

توسعه کشاورزی با تقویت شرکت‌های دانش بنیان تسریع می‌شود

توسعه کشاورزی با تقویت شرکت‌های دانش بنیان تسریع می‌شود

قزوین - رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: با تقویت شرکت های دانش‌بنیان و حرکت هدفمند در حوزه تحقیقات می‌توان به توسعه کشاورزی شتاب بیشتری بخشید.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرزاد محصص مستشاری در همایش علمی تخصصی الگوی ارتباط کارآمد تحقیق، آموزش و ترویج با بخش‌های اجرایی جهاد کشاورزی که روز دوشنبه در سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد اظهار داشت: در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با استفاده از دستاوردهای استانی و ملی تلاش می‌کنیم ضمن گسترش همکاری های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی در بخش کشاورزی زمینه تقویت این بخش فراهم شود.

وی افزود: استفاده از امکانات و تجهیزات تحقیقاتی، آموزش و ترویج، فراهم کردن فرصت‌های یکسان در استان، بهره‌گیری از تجارب ملی و عملیاتی شدن استراتژی بین حوزه‌های مختلف دستاوردهای ارزشمندی خواهد داشت.

محصص مستشاری بیان کرد: با تسهیل در روند انتقال دانش فنی باید زمینه برخورداری همه علاقمندان به حوزه کشاورزی از علم روز را مهیا و الگویی عملی برای کارها تعریف کنیم.

وی اظهار داشت: ایجاد فضای مجازی در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج، چابک‌سازی مجموعه با حفظ استانداردهای موجود، برگزاری نشست هم اندیشی در خصوص تحقیقات و تعریف ساختار نیروی انسانی ضروری است.

مستشاری ضرورت حمایت بیشتر از مراکز خدمات جهاد کشاورزی را یادآورشد و اظهار داشت: استانداردسازی فرآیندهای تحقیقاتی دانش محور، تحقق مدیریت مشارکتی در راستای تولید دانش فنی و برگزاری نشست های هم اندیشی در تقویت بنیه علمی و تجربی بهره برداران تاثیرگذار است.

تاسیس شرکت های دانش بنیان در کشاورزی

وی گفت: اگر بخواهیم توسعه متوازن کشاورزی در شرایط کنونی محقق شود باید نسبت به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در مراکز تحقیقاتی اقدام کنیم و با حمایت از مراکز رشد در مسیر تغییر روش‌ها به سمت مدیریت دانش فنی گام برداریم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: برنامه‌ریزی و آموزش می‌تواند به بهبود شاخص‌های آموزشی و ترویجی و ارتقای بهره وری در کشاورزی استان کمک کند و در این راستا آموزش علوم ترویجی کارشناسان، استفاده از رسانه ملی و محلی برای آموزش بهره برداران ضروری است.

وی گفت: تقویت ساختار فضای مجازی در راستای توسعه فعالیت‌های زیربخشی، تغییر نگرش کشاورزان مبتنی بر دانش ترویجی، ایجاد انگیزه های قانونی برای انتقال و ترغیب افراد متخصص، واگذاری بخشی از فعالیت‌های ترویجی به بخش خصوصی، جذب کارشناسان ترویجی در بخش کشاورزی و تدوین پروژه عملیاتی در برنامه های راهبردی ترویجی از مهمترین شاخصه های ترویج کشاورزی در الگوی طراحی شده است.

مستشاری در خصوص چالش‌های این حوزه نیز گفت: ناکارآمدی سیستم انتقال دانش فنی به بهره برداران، پایین بودن بهره وری تولید، بهره برداری ناکارآمد از ظرفیت مراکز خدمات جهاد کشاورزی، کمبود نیروی انسانی تسهیلگر و اجرایی نشدن یافته های تحقیقاتی از چالشها و محدودیت‌های مدل پیشنهادی و همچنین بهره برداری از ظرفیت مراکز خدمات جهاد است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: ارتقای دانش، روزآمد کردن مهارت‌های شغلی و بهره وری و تولید در بخش کشاورزی و طراحی و مدیریت نو در این سه حوزه اهداف طرح جامعه نظام نوین ترویج کشاورزی است.

شکرالله حاجی‌وند گفت: تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد و سنجش سالانه آنها، تشکیل دبیرخانه ارزیابی عملکرد و ارزیابی عملکرد بر مبنای رضایت مندی کشاورزان و نقش آنها در افزایش تولید ذکر کرد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این همایش گفت: هدف از نظام نوین ترویجی، انسجام در سیاست‌های کلان از طریق مشارکت فعال، مشارکت و تعامل معاونت ها و سازمان‌های تخصصی، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌ها و گسترش رویکردهای متنوع ترویج در تمام مراکز استان است.

فاطمه خمسه هدف از اجرایی کردن نظام نوین ترویج کشاورزی را طراحی نظامی جدید در ترویج کشور دانست و خواستار اجرایی کردن نظام نوین ترویجی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها شد.

کد خبر 2950435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha