۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸

مهر گزارش می‌دهد؛

قامت خمیده صنعت در مازندران/ طبل بزرگ وعده‌ها زیرپای تولید

قامت خمیده صنعت در مازندران/ طبل بزرگ وعده‌ها زیرپای تولید

ساری - مازندران سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و اقتصادی دارد که درصدی از آنها تعطیل، نیمه فعال و یا دارای معوقات بانکی هستند که این مشکلات موانع زیادی برای ادامه فعالیت واحدها ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، همکاری نکردن بانک‌ها، جبران نشدن خسارت‌های ناشی از حوادث و چک‌های برگشتی سبب شده تا فعالان اقتصادی مازندران حال‌وروز خوشی نداشته باشند.

جمعی از فعالان اقتصادی و تولیدی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان مشکلات حوزه کاری خود، خواستار حمایت، تدوین برنامه اصولی و هدفمند از سوی متولیان امر برای رفع مشکلات شدند.

محمد کیهانی تولیدکننده مرکبات در رامسر بابیان اینکه وعده‌های توخالی تولیدکنندگان و باغداران را از پای درآورده‌ است و باید فکر اساسی به حال تولید و کشاورزی استان شود، عنوان کرد: کشاورزان منطقه مشکل‌ دارند و جلسات فرمایشی گره‌گشا نیست.

وی با اشاره به موانع فرآروی تولید و کشاورزی یادآور شد: مسئولان به داد کشاورزان و باغداران برسند زیرا بسیاری از فعالان کشاورزی هنوز از خسارت‌های سنگین برف سال ۹۲ کمر راست نکرده‌اند.

محتشم امیری تولیدکننده تیرچه‌بلوک نیز افزایش مالیات، ارزش‌افزوده و همچنین فعالیت واحدهای غیرمجاز را از جمله مشکلات برشمرد و خواستار برنامه‌ریزی مسئولان برای رفع این مشکلات شد.

وی گفت: اگر مسئولان دغدغه حمایت از فعالان عرصه تولید و اشتغال دارند، برای رفع مشکلات گام عملی بردارند و از وعده‌های بی‌سرانجام پرهیز کنند.

حال‌وروز فعالان صنعتی مازندران نیز خوش نیست و به گفته عزیز ثانی فعال صنعتی در شهرک صنعتی مرزن‌آباد، مسائل مربوط به بیمه تامین اجتماعی از مشکلات جدی است.

وی به خبرنگار مهر می‌گوید: در برخی موارد که پرداخت بیمه با تأخیر مواجه می‌شود جریمه به واحدهای تولیدی تحمیل می‌شود، این در حالی است که وضعیت بازار مناسب نیست.

جلالی پور تولیدکننده میوه و مرکبات در غرب مازندران، عمده مشکل را سیاست‌های بانکی برشمرد و گفت: من معتقدم قوانین دست و پاگیر است و باید اصلاح شوند.

وی بابیان اینکه سالی ۵۰ هزار تن میوه و مرکبات به روسیه صادر می‌کند اظهار داشت: امروز فتح بازار روسیه کمتر از فتح سرزمین نیست زیرا در روسیه تمام تولیدات ما را خریدار هستند ولی کانتینرهای یخچال‌دار کم داریم که با رفع این مشکل توسط دولت می‌توان بخش مهمی از مشکلات را حل کرد.

خلعت ثانی تولیدکننده گل و گیاه و مرکبات در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه واحد تولیدی‌ وی در بحران برف سال ۹۲ صد درصد تخریب شد اظهار داشت: برای وام من سه سال استمهال در نظر گرفتند اما چگونه می‌توانم سه‌ساله هم واحد تولیدی را فعال و هم وام  پرداخت کنم.

وی خواستار تفویض اختیار به مدیران غرب مازندران شد تا بهتر بتوانند مشکلات واحدهای تولیدی را پیگیری کنند.

زند کریمی تولیدکننده‌ قطعات کامپیوتری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار تأسف از وعده‌های توخالی مسئولان امر برای حمایت از تولید می‌گوید: مشکلات تولید با حرف و جلسه حل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: مشکل چک‌های برگشتی تولیدکنندگان با جلسات برطرف نمی‌شود و باید فکری اساسی به حال تولید کرد.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: کار در عرصه تولید در شرایط فعلی، فقط عاشقی است.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد بهترین شغل با این تفاسیر دلالی است چون هیچ دغدغه‌ای ندارد، از دستگاه‌های اجرایی خواست وعده بیجا ندهند زیرا انتظار برای اجابت وعده دردآورتر از مشکلات است.

شریعت نژاد تفویض اختیار به مدیران را در غرب مازندران از ضروریات برشمرد و گفت: به نظر می‌آید بانک ها منتظرند کسی ورشکسته شود تا اموالش را مصادره کنند که این رویه باید تغییر کند.

استان مازندران دارای ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی به مساحت بیش از هزار و ۸۴۰ هکتار است و قریب به سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی دراستان وجود دارد که هزار و ۴۵۰ واحد آن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر است و سرمایه در گردش، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و ارزش‌افزوده مهم‌ترین مشکلات آنها است.

کد خبر 2952599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha