سعيد ابراهيمي فر، كارگردان و بازيگر سينماي ايران ضمن بيان اين مطلب در مورد تحليل كيفيت برگزاري جشنواره فيلم فجر گفت : هر سالي كه يك كارگردان فيلمي در جشنواره دارد، آنقدر درگير مسائل نمايش و ساير اتفاقات حاشيه اي است كه كمتر نگاه موشكافانه و نقادي به برگزاري و ساير مسائل جشنواره پيدا مي كند و نكته اي كه مايلم در باره جشنواره به آن اشاره كنم، برگزاري جلسات نقد و بررسي فيلمها با حضور عواملشان بود، اين جلسات از آن بار غناي و محتوايي كه ويژه اين نوع مراسم ها است به دور بود و بيشتر اين جلسات به طرح سوالات بدون ارزش و فاقد كيفيت و پيش پا افتاده مي گذشت و جلسات از طرح سوالاتي كه ديدگاه و بينش كارگردان و مضمون فيلم را بيان كند به دور بود كه خب اين مسئله براي جشنواره اي كه با كيفيت بالا و بين المللي برگزار مي شود جاي ضعف دارد و آن چالش و روشنگري كه بين عوامل فيلم و منتقدان و كارشناسان سينما بايد رخ دهد وجود ندارد.
سازنده " نار و ني " تاكيد كرد : بايد در سالهاي بعدي جشنواره در نحوه برگزاري، طرح نوع سوالات ، و همچنين جو جلسات، بازنگري جدي انجام داد . يك منتقد اين توانايي را دارد كه به تحليل مضموني و اجزائي فيلم بپردازد تا براي مخاطبان عادي كه براي ديدن فيلمها به جشنواره مي روند با يك پس زمينه درست، فيلم را ببينند.
اين كارگردان در مورد رويكرد فيلمسازان به طرح مسائل اجتماعي در خصوص گسست بين زوجها و عدم تفاهم در خانواده ها گفت : اين مقوله حتماً به صورت گسترده و فراگيري است كه فيلمساز اجتماعي سازي، نظير اصغر فرهاد، آن را دستمايه اصلي ساخت فيلمش قرار مي دهد و اين در يك جامعه شهري كه ارتباطات آن شكل ديگري نسبت به گذشته پيدا كرده و شاهد يك فضاي شهري شلوغ و بي در و پيكر هستيم، خواه ناخواه وجود چنين معضلات و ناهنجاري هايي، جزء لاينفك آن محسوب مي شود .
سازنده " تك درختها " در مورد حضور گسترده جوانها در جشنواره امسال گفت : يك واقعيتي وجود دارد. در اين مسئله كه يك كارگردان وقتي بتواند فيلمش را بسازد، بايد از يك هزارتو عبور كند تا بتواند مجموعه اي را شامل جذب سرمايه و تهيه كننده و مجوزهاي لازم براي ساخت و هماهنگي با عوامل توليد و فني شكل دهد تا يك فيلم را به مرحله توليد و ساخت در بياورد و خب، گذر از اين هفتاد خوان، براي جوانها كه انرژي و نيروي بيشتري دارند، به مراتب آسان تر است تا فيلمسازاني كه سالها است در اين عرصه فعاليت مي كنند و نيروي شان را در سالهاي متعدد صرف گذشتن از موانع كرده اند .
ابراهيمي فر گفت : تلاشهايي كه براي رسيدن به سينماي ملي انجام مي شود، بيشترش به هدر مي رود، چون سينماي ما احتياج به ساختار و بيس هاي جديد زير ساختاري دارد و اگر مي خواهيم به سينماي ملي نزديك شويم ، بدون انجام اين كارهاي پايه اي به جايي نخواهيم رسيد و هر سال كه توليدات سينمايي را در جشنواره فيلم فجر مي بينيم، اين مسئله مشهود است كه فيلمسازي بر اساس شرايط و سليقه صاحبان مالي فيلم شكل مي گيرد كه البته اين صاحبان مالي هم حق دارند و چون مبلغ بالايي را سرمايه گذاري مي كنند، توقع بازگشت سرمايه خود را دارند، پس دليل رويكرد به كارهاي زير بنايي و ساختاري همين در نظر گرفتن منافع تمام اهالي سينما مي تواند باشد.
سازنده " مواجه " تاكيد كرد : " آفسايد " فيلم بسيار مفرح و خوبي بود و پناهي توانسته بود با شناخت و تسلط يك موضوع كه در يك مكان و لوكيشن طبيعي با صد هزار جمعيت كه واكنش هاي غيرقابل پيش بيني دارند، با تلفيق يك ساختار مستندگونه و نمايشي، به يك هارموني و هماهنگي خوبي در كارش برسد.
نظر شما