۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷

رئیس اتاق بازرگانی خبر داد:

تشکیل کمیته حمایت از شرکتهای دانش بنیان در اتاق بازرگانی

تشکیل کمیته حمایت از شرکتهای دانش بنیان در  اتاق بازرگانی

کمیته اجرای کامل و جامع قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در اتاق بازرگانی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در اولین صبحانه کاری خود با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این جلسه در دوران بعد از پساتحریم در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان برگزار شده است.

وی افزود: هرچند که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی نداریم و وضعیت بیکاری، پروژه های نیمه تمام فراوان، حجم بزرگ و بی خاتمه تعهدات دولت به بخش خصوصی، بدهی های دولت، فراوانی هزینه های جاری و غیره همه اینها در کنار ارزانی قیمت نفت فشار جدی را به دولتمردان آورده است ولی گذر از دوران تحریم و ورود به پساتحریم امیدی را به وجود آورده تا در شرایط جدید فضای مطلوب ورود به بهبود را پیش ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه امروزه توسعه کشور با توسعه منابع نفتی امکان پذیر نیست گفت: توسعه دولتی در کشور نه جواب داده و نه شرایط ادامه دارد، پس باید توسعه را در بخش خصوصی و توسعه پایدار در سرمایه گذاری پیش ببریم.

به گفته جلال پور اتاق بازرگانی به عنوان متولی اقتصاد این مسیر را پیش روی خود قرار داده تا بتوانیم به پیشرفت هایی در کشور دست یابیم.

وی با بیان اینکه توسعه دانش بنیان در کشور بر سه پایه جمعیت نخبگان، پهنای باند و محیط مساعده کسب و کار استوار است اظهار داشت: در حوزه جمعیت نخبگان ظرفیت خوب و بیش از انتظاری در کشور وجود دارد.

وی در خصوص توسعه دانش بنیان در حوزه پهنای باند اظهار داشت: در این زمینه دولت یازدهم به خوبی عمل کرده ولی باید گام های بلندی بردارد. در کشورهایی با درآمد کم هر ۱۰ درصد رشد نرخ نفوذ پهنای باند ۱.۳۸ درصد در GDP کشور تاثیر می گذارد و این بدان معناست که به موضوع پهنای باند در کشور توجه زیاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان قانون خوبی است گفت: از تصویب تا اجرای این قانون فاصله وجود دارد که ما در این راستا و برای اجرایی شدن کامل آن و همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام آمادگی داریم.

جلال پور با بیان اینکه برای تحقق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان می توانیم همه امکانات را برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها به کار گیریم، گفت: بایستی ظرفیت قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان برای شکوفایی این بخش به کار گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: این شرکت های دانش بنیان باید رقابتی شوند و از نظر امنیتی و اقتصادی به نفع کشور توسعه و رشد یابند.

جلال پور با بیان اینکه پرداخت مالیات در این قانون باید همه گیر شود گفت: همچنین باید از بعضی تنگ نظری ها که در عدم پرداخت های مالیات وجود دارد جلوگیری کرد. کمتر از یک درصد اقتصاد ملی در حوزه شرکت های دانش بنیان است و معتقدم عدم وصول مالیات از این شرکت ها تاثیری در مالیات کشور نخواهد داشت و در آینده می توانند منافع زیادی برای کشور ایجاد کنند.

وی با بیان پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته ای در اتاق بازرگانی با همکاری معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: بهتر است برای اجرای کامل و جامع قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان کمیته ای تشکیل دهیم تا موانع این شرکت ها را برطرف و مسیر را برای پیشرفت آنها تسهیل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه در دولت و مجلس کمک های خوبی برای این امر در نظر گرفته شده است عنوان کرد: ولی ساز و کار این حمایت ها خوب نبوده و درصدی از این حمایت ها محقق نشده است. این نشان می دهد که باید شالوده فکری ساز و کارها عوض شود.

جلال پور ادامه داد: ما باید از مدل «وام بگیری» به سمت مدل های ساز و کاری سنگاپور و مالزی پیش ببریم و به جای روبرویی دولت با تک تک بنگاه ها حمایت های مالی را در چرخه های مدیریتی قرار دهیم تا آنها بتوانند حرفه ای، توانا، با اعتبار مالی و به دور از محافظه کاری برخی ماموران دولتی شرکت ها را از نظر مالی حمایت کنند.

وی با بیان پیشنهاد دوم خود در ادامه افزود: اگر یک تیم حرفه ای تشکیل شود و به بررسی تجربه ملت ها با لحاظ کردن محدودیت های قانونی به طراحی مکانیزم های حمایت های مالی بپردازد می توانیم به پیشرفت هایی در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان دست یابیم.

رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور تیغ دو لبه ای است، گفت: ما با کشورهایی مانند چین و مالزی بهترین نوع کارها را انجام داده ایم اما در کشورهای آمریکای لاتین در حوزه سرمایه گذاری های خارجی با مشکلاتی روبرو شدیم، باید در این خصوص هم هوشمندانه عمل کنیم.

جلال پور با بیان اینکه باید بدانیم تعاملات جهانی در بخش دانش بنیان به چه صورت هایی امکان پذیر است، گفت: همچنین بایستی دقت داشته باشیم که این تعاملات جهانی به کسب مهارت های داخلی منجر شود و در این راستا از ظرفیت ها و امکانات لازم بهره ببریم تا شرکت ها جنبه رقابتی پیدا کنند.

کد خبر 2955690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha