۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

با ارائه آيت الله رشاد؛

کارگاه دانش افزایی با موضوع «تعريف فلسفه های مضاف» برگزار شد

کارگاه دانش افزایی با موضوع «تعريف فلسفه های مضاف» برگزار شد

آیت الله رشاد گفت: دراكثر فلسفه های مضاف، ابهام‌هايی وجود دارد و همین ابهام‌ها نیز منشأ پاره‌ای چالش‌ها و لغزش‌های ماهوی و ساختاری در این عرصه‌ی حِكمی و معرفتی گشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع درباره فلسفه های مضاف پنج شنبه ۱۴ آبان با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد در قم برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه علمی آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن بیان تاریخچه فلسفه مضاف گفت: از پیدایش فلسفه‌های مضاف، به‌مثابه دانش‌هایی مستقل، در ادبیات فلسفی جهان دیری نگذشته است؛ همچنين از ورود ادبیات این گروهْ‌دانش به عرصه‌ گفتمان فلسفی ایران نیز زمان معتنابهی سپری نشده است؛ از این‌رو درباره‌ی این معارف حِكمی چندان كه باید كسی ـ به‌ویژه در ایران ـ سخن سخته و سفته‌ای به میان نیاورده است و حاق و حاشیه‌ این علوم، چنان‌كه باید و شاید، ساخته و پرداخته نشده است. بدین جهات است كه درباره‌ی اكثر مسائل آنها، ابهام‌هايی وجود دارد و همین ابهام‌ها نیز منشأ پاره‌ای چالش‌ها و لغزش‌های ماهوی و ساختاری در این عرصه‌ی حِكمی و معرفتی گشته است.

وی تعریف فلسفه مضاف، بررسی هویت معرفتی، غایت و کارکردشناسی، روش شناسی، مسائل پژوهی و جایگاه شناسی از بحث های قابل طرح در فلسفه های مضاف دانست و افزود: اگر بحث از این محورهای چندگانه اشباع گردد، معرفتی از جنس فلسفه ی مضاف بدان شکل خواهد گرفت؛ اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ در مورد مسئله «تعریف فلسفه ی مضاف» علی الاطلاق یا ناظر به مورد خاصی، این سو و آن سو، کمابیش مطالب درخور اعتنایی مطرح شده است.

آیت الله رشاد ضمن بیان تعریف فلسفه مضاف از دیدگاه آیت الله جوادی آملی همچنین افزود: شیخ‌الحكماء علامه جوادی آملی، فلسفه‌ي مضاف به علوم را «كاوش پیرامون علل غایی، فاعلی، صوری و مادی آنها» قلمداد كرده‌اند، و افزوده‌اند: «این همان چیزی است كه از هنگام تدوین علوم به صورتی هرچند مختصر در بدو ورود به هر علم، تحت عنوان رؤوس ثمانیه‌ی علم به بحث گذارده می‌شده است.»

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین در بیان تعریف خود از فلسفه های مضاف این چنین گفت: ما فلسفه‌ی مضاف را عبارت مي‌دانيم از: «معرفت دستگاهوار حاصل از مطالعه‌ی فرانگر ـ عقلانیِ یك علم یا رشته‌ی علمی(گروه دانش هموند)، یك «امر کلان» یا «امورِ هموند دستگاهوارانگاشته‌ «ی حقیقی یا اعتباری، «معرفتی یا غیرمعرفتی» براي دستیابی به احكام كلیِ فرابخشی(پیراعلم) و بخشی(پیرامسائلی) راجع به آن مضافٌ‌الیه مربوط».

در ادامه اين كارگاه علمي، برخي از اعضاي هيأت علمي نكاتي را درباره تعريف ارائه شده بيان نمودند و آيت الله رشاد نيز توضيحاتي را درباره هر يك ار نكات و پرسش‌هاي مطرح شده ارائه كردند.

این کارگاه علمی عصر پنج شنبه ۱۴ آبان ماه جاری با حضور اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار معرفت پژوهشگاه دفتر قم برگزار شد.

کد خبر 2964223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha