به گزارش خبرنگار موسيقي مهر، آموزش ، بي شك بنياني ترين مقوله اي ست كه انسان از دير باز تا كنون با آن در ارتباط بوده است . از آنجا كه موسيقي ايراني همواره بر اساس شيوه هاي شفاهي و نقل سينه به سينه آموزش داده شده است ، تطبيق آن با روش ها و متدهاي روز ،در كشور ما تا حدودي موجب ضعف و به وجود آمدن بحران ها يي در زمينه آموزش موسيقي شده است .اين ناهنجاري ها به علت نو پا بودن آموزش به شيوه هاي آكادميك است، كه مي توان با كارشناسي و گذشت زمان آن را به حد و اندازه هاي استاندارد نزديك كرد .
خبر گزاري مهر براي به پرسش گذاشتن چگونگي وضعيت آموزش وآموزشگاه ها باجمعي از هنر مندان عرصه آموزش موسيقي كه اكثرا خود مديريت آموزشگاه موسيقي را برعهده دارند،گفتگو كرده است كه چكيده اي از آن را مي خوا نيد:
بايد به دنبال ارتقا و توسعه فني اين مكان هاي آموزشي باشيم
محمد سرير ،رييس هيات مديره كانون مدرسان خانه موسيقي ،در اين خصوص ،گفت : آموزشگاههاي موسيقي در يك دهه اخير از رشد خوبي برخوردار بوده اند .اين نشان از علاقه جوان ها به فراگيري موسيقي و سلامتي جامعه دارد كه بايد به فال نيك گرفته شود ؛بنابراين به جاي مانع شدن از رشد اين آموزشگاهها بايد به دنبال ارتقا و توسعه فني اين مكان هاي آموزشي باشيم
. وي در ادامه از ساماندهي فعاليت آموزشگاهها در آينده اي نه چندان دور خبر داد و تصريح كرد:مركز گسترش آموزشگاهها وزارت فرهنگ و ارشاد با همكاري خانه موسيقي برنامه اي را براي ساماندهي فعاليت آموزشگاههاي موسيقي ترتيب داده است .در اين برنامه مدرسان آموزشگاهها با روش هاي مناسب و مختلف براي آموزش هنرجويان آشنا مي شوند.
اين آهنگساز، بخش مهمي از فعاليت را مختص به مدرسان شهرستاني دانست و اظهار داشت:شرايطي فراهم شده است تا شركت كنندگان شهرستاني به دليل دوري راه و نبود ارتباط مستقيم با اساتيد صاحب سبك ،حضور مثمر ثمري در اين كلاس ها داشته باشند و بدين واسطه يك تعامل و گفت وگو براي بحث هاي تازه در آموزش فراهم شود.
اين مدرس درادامه صحبت هاي خود دادن مجوز به مراكز علمي و كاربردي را منوط به پشت سرگذاشتن شرايط ويژه دانست و گفت:اين مجوز هم اكنون به دو دسته داده مي شود؛كساني كه صلاحيت علمي ،آكادميك و در عين حال تجربي داشته باشند و ديگر كساني كه افراد شناخته شده اي در حوزه فعاليت خود باشند؛البته از اين افراد هم آزموني گرفته مي شود.
محمد سرير در پايان گفت :شرايط دادن مجوز به اين مراكز بايد سخت تر باشد ؛چراكه اين مراكز بر خلاف آموزشگاههاي موسيقي كه به صورت آزاد كار مي كنند ، به هنرجويان مدرك دانشگاهي مي دهد.
متاسفانه رشد بي رويه آموزشگاه ها به ضررموسيقي تمام شده است
آذر هاشمي- نايب رئيس كانون مدرسان خانه موسيقي و نوازنده سنتورگفت: نظارت كيفي بر آموزشگاههاي موسيقي كشور در دو سال اخير با كمك خانه موسيقي و مركز گسترش فعاليت هاي هنري از رشدي خوب و مثمرثمر برخوردار بوده است.
وي در ادامه صحبت هاي خود، خواستارتوجه به مسائل زيربنايي موسيقي شد و خاطرنشان كرد:هم اكنون وجود مشكلاتي مانند نبود كار براي فارغ التحصيلان موسيقي از مشكلات عمده اين عرصه محسوب مي شود ؛بنابراين در چنين شرايطي فارغ التحصيلان به دليل نا كافي بودن زمان آموزش خود(سه سال در هنرستان) و غلط بودن شيوه هاي آموزشي از سواد كافي در اين عرصه برخوردار نيستند و كاري غير از تدريس در آموزشگاهها نمي توانند انجام بدهند.
وي به رشد بي رويه آموزشگاههاي كشور اشاره كرد و تصريح كرد:متاسفانه اين رشد بي رويه به ضررموسيقي و موسيقيدان تمام شده است ؛به طوري كه بدين واسطه هم شهريه آموزش موسيقي كم شده و هم عرصه آموزش موسيقي با نوعي آشفتگي و بي برنامه گي همراه شده است .
مرد م بهترين گزينه براي نظارت برآموزشگاه ها هستند
كيوان ساكت - آهنگساز و عضو كانون مدرسان خانه موسيقي ، گفت : رشد آموزشگاههاي موسيقي از علاقه مندي خانواده ها نسبت به يادگيري فرزندانشان به هنر موسيقي حكايت دارد اما متاسفانه اين علاقه به دست آدم هاي بدون صلاحيت سپرده وبعد از مدتي منجر به زدگي ،آشفتگي و دلسردي هنرجويان مبدل مي شود.
آهنگساز آلبوم هاي "شرق اندوه"،"شبي با خورشيد" و ... اظهار داشت : تربيت نسل آينده هنري بايد هم براي خانواده هاي علاقه مند به فرهنگ اين مملكت و هم براي دست اندركاران امور هنري اولويت نخست راداشته باشد؛چرا كه تربيت هنري جزو مقوله هايي است كه در صورت غلط بودن منجر به نابودي انرژي،استعدادوريشه هاي فرهنگي يك جامعه خواهد شد.
اين نوازنده تار و سه تار،فضاي بسياري از آموزشگاهها را غيرفرهنگي و غيرحرفه اي ارزيابي و تصريح كرد : مهمترين هدف تاسيس يك آموزشگاه هنري بايد اشاعه فرهنگ موسيقايي باشد؛البته اين هدف را با مراجعه به آموزشگاهها و ديدن محيط ،فضا ،اساتيد و حتي دكوراسيون آموزشگاه مي توان حس كرد.
مردم بواسطه شناخت خود از موسيقي ، مي توانند بهترين نظارت كننده بر آموزشگاههاي آزاد باشند
مهدي آذرسينا ، نوازنده كمانچه، در گفت و گو با خبرنگار موسيقي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت : صدا و سيما ، آموزش و پرورش و وزارت ارشاد سهم بسزايي در آگاهي دادن به مردم و نسل آينده دارند؛ بنابراين نظارت اصلي در آن شرايط به عهده مردم است.
آذرسينا افزود:اين مسئوليت در شرايط فعلي به عهده خانه موسيقي است ؛ البته اين روند بايد با آموزش و آگاهي همراه باشد؛ به تبع تا زماني كه صدا وسيما پشتيبان موسيقي جدي نباشد راه به جايي نمي بريم و برنامه ها به بن بست كشيده مي شود.
اين هنرمند به گسترده شدن آموزشگاههاي موسيقي اشاره كرد و اظهار داشت : رشد بي رويه آموزشگاههاي موسيقي آزاد در چند سال اخير دو عامل اساسي دارد؛ پي بردن به اهميت موسيقي در بين مردم و علاقه به فراگيري موسيقي يكي از دلايل اين روند است.اما دليل اصلي به امرارمعاش هنرمندان برمي گردد.
مجوز تمامي آموزشگاههاي قديمي مجددا مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد
مسعود شعاري ، نوازنده سه تاردر گفت وگو با خبرنگار موسيقي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت : روند نظارت و برگزاري آزمون هاي تخصصي كه درچند سال اخير از طرف مركز گسترش فعاليت هاي هنري و خانه موسيقي بر آموزشگاههاي موسيقي آزاد اعمال مي شود ،بسيار مفيد و ارزنده است .اما برمجوزهايي كه قبل از نظارت اين دو صادر شده بايد بازنگري مجددي صورت پذيرد
. وي آموزشگاههاي موسيقي را از مدارس و هنرستان هاي موسيقي مهم تر دانست و اظهار داشت:آموزشگاههاي موسيقي درحقيقت پايه نسل موسيقيداناني را تشكيل مي دهد كه مي خواهند راهي هنرستان ومدارس موسيقي شوند؛به همين خاطر برطرف كردن اين مشكلات و سختگيرهاي بيشتر بر چگونگي كاركرد آنها تاثير بسزايي بر توسعه آموزش وفرهنگ عمومي موسيقي دارد.
اين نوازنده سه تار خواستار انسجام روش تدريس آموزشگاههاي موسيقي آزاد شد و خاطرنشان كرد:روش تدريس در آموزشگاههاي موسيقي آزاد بايد طبق يك روند واحد كه زير نظر يك شوراي تخصصي ارائه مي شود ،اعمال شود ؛به تبع ابداع روش جديد نياز به سالها كار، انديشه ،پيروي از روش اساتيد صاحب فن اين رشته و ... دارد .
آموزش هنرهاي شرقي استاندارد پذير نيست
اما رضا مهدوي با نظارت بر آموزشگاه ها زياد موافق نيست. وي معتقد است: آموزش هنرهاي شرقي استاندارد پذير نيست ، به همين خاطر موافق نظارت بر كلاس هاي آموزشي به شيوه غربي نيستم.
رضا مهدوي ،عضو كانون مدرسان خانه موسيقي و نوازنده سنتور، گفت : تنوع و فراواني سيستم ، شيوه ها و سبك هاي آموزش هنري از لحاظ فرهنگي از موارد حسن فرهنگ هاي مللي مانند مملكت ماست ؛به همين خاطر من موافق نظارت بر كلاس ها و اينكه هر استادي به شاگرد خود چه درس بدهد و چه درس ندهد، نيستم.
مهدوي افزود : شيوه استاندارد سازي متعلق به جامعه غربي است و در صورت تحقق از پويايي موسيقي ما كاسته مي شود؛هرچند خود غربي ها اخيرا نيز سعي در تغيير روش آموزشي خود بر اساس كشورهاي شرقي داشته اند.
به گفته اين مدرس، آزادي عمل در تدريس بايد مختص به استادان و نه شاگردان باشد و هر شاگردي تا زماني كه به مقام استادي ، اجتهاد و خلاقيت نرسيده باشد ،بايد شيوه استاد خود را انتقال دهد .
آموزشگاه هاي استيجاري يكي از مسايل دامنگير عرصه آموزش موسيقي است
هادي منتظري- نوازنده كمانچه و مدرس موسيقي در اين باره گفت : افراد سودجو با اجاره آموزشگاه هاي موسيقي و استخدام مدرسان كم تجربه بدون توجه به ارزش هاي معنوي واهميت آموزش صحيح و اصولي ، در صدد درآمد بيشتر هستند .
اين نوازنده كمانچه افزود : اگرچه طي چند سال اخير نظارت هايي به صورت برگزاري آزمون ، داير كردن كارگاههاي آموزشي و تخصصي از طرف مركز گسترش فعاليت هاي هنري و خانه موسيقي بر روند فعاليت هاي آموزشگاههاي كشوراعمال شده است ،اما در عمل مي بينيم كه افراد بدون صلاحيت در اين آموزشگاهها هنوز مشغول به كار هستند.
منتظري افزود : متاسفانه بيشتر اين افراد به دليل نداشتن تجربه كافي ،توانمندي براي انتقال دانش خود ( اليته اگر دانشي داشته باشند) و مهمتر از همه نداشتن سواد آكادميك ،منجر به سرگرداني هنرجويان و در نهايت زدگي آنها از يادگيري هنر موسيقي مي شوند .
مهمترين مشكل آموزشگاههاي موسيقي آزاد ، اجاره اي بودن ملك هاست
كامبيز روشن روان - آهنگساز و عضو كانون مدرسان موسيقي : مهمترين مشكل آموزشگاههاي آزاد موسيقي ملك هاي اجاره اي است كه مسئو لان مي توانند با دادن وام هاي كم بهره اين مشكل را حل كنند
روشن روان افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد با تخصيص بودجه اي به صورت وام هاي با بهره كم براي آموزشگاههاي در جه يك هنري ، با كيفيت و حتي نيازمند ، مي تواند بسياري از مشكلات اين حوزه را برطرف كند.
اين آهنگساز مشكلات فرا روي آموزشگاههاي سطح بالاي موسيقي را منجر به تعطيل شدن آنها دانست و اظهار داشت:ما دو نوع آموزشگاه موسيقي داريم ؛هدف بعضي از اين آموزشگاهها ارائه ديدگاههاي فرهنگي و توسعه هنر موسيقي است و عده اي ديگر نگاه تجاري دارند و براي بقا دست به كارهاي ناخوشايند و غير فرهنگي چون فروش ساز،سي دي،ترجمه و ... مي زنند.
مشكلات مراكز آموزش موسيقي كشور بدون برنامه ريزي و حمايت دولت حل نمي شود
رويا حلاج، در گفت وگو با خبرنگار موسيقي "مهر" با اعلام اين مطلب گفت:در شرايط كنوني شاهديم كه هرساله بر تعداد فارغ التحصيلان موسيقي اضافه مي شود كه اين عده هم كاري به غير از تدريس در آموزشگاههاي موسيقي ندارند . اين محدوديت در انتخاب شغل يك معضل اساسي و قابل تامل در عرصه آموزش هنر موسيقي محسوب مي شود
اين عضو كانون مدرسان خانه موسيقي به ديگرمشكلات آموزشگاهها ي موسيقي اشاره كرد و گفت :كم بودن مقدار وام هايي كه به آموزشگاهها تعلق مي گيرد و بهره بالاي آنها،نبود نظارت ،عدم بازگشت سرمايه براي كساني كه مي خواهند يك آموزشگاه درجه يك داشته باشند و ... از عمده مشكلات آموزشگاهها محسوب مي شود.
حلاج افزود: دولت بايد براي آينده كاري فارغ التحصيلان برنامه ريزي اساسي كند؛چرا كه مشكل آموزشگاهها زيربنايي و نه روبنايي است. به فرض مثال اين فارغ التحصيلان موسيقي مي توانند در اركسترهاي تازه تاسيس كه به اين هدف تشكيل مي شوند يا در كارهاي اجرايي مشغول به كار شوند .
نرخ دوغ و دوشاب نبايد يكسان باشد
مليحه سعيدي ،نوازنده قانون،نظري مشابه دارد.وي معتقد است: كمبود و حتي نبود مدرس خوب موسيقي از معضلات عمده آموزشگاههاي موسيقي كشور محسوب مي شود كه حل اين معضل بدون سرمايه گذاري دربخش فرهنگ غير ممكن خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه بايد براي تجربه اندوزي فارغ التحصيلان تمهيدات خاص انديشيده شود ،اظهار داشت : در قديم كساني كه از هنرستان ها فارغ التحصيل مي شدند در مدارس عمومي به دانش آموزان سرود تعليم مي دادند .اين منجر به كسب تجربه براي آن فارغ التحصيل و آشنايي دانش آموزان با هنر موسيقي مي شد.
اين نوازنده قانون خواستار تعطيلي آموزشگاههاي موسيقي بدون مجوز شد و تصريح كرد:متاسفانه اين آموزشگاهها فقط نوعي آموزش غلط را در جامعه موسيقي ترويج مي دهند ؛به همين خاطر بايد نظارت دقيق و استانداردي بر چگونگي تدريس مدرسان ،پذيرش هنرجو و .. . براين آموزشگاهها حاكم شود .
براي ارتقاء كيفيت و توازن كمي بين هنرجويان و هنرآموزان ،ايجاد اين رشته دانشگاهي ضرورت دارد
جلال ذوالفنون ، نوازنده سه تار، گفت : متاسفانه در برهه اي از زمان موانع زيادي براي فعالان هنرموسيقي بوجود آمد كه اين موانع در سال هاي بعدبرداشته شد، درحالي كه به علت شكاف و خلاء چندين ساله ،مربي به تعداد كافي تربيت نشده بود.
اين نوازنده سه تارنقش مردم را براي نظارت بر وضعيت آموزشگاههاي موسيقي مهم و تاثيرگذار دانست و اظهار داشت : هرچند در دوسال اخير روند نظارت بر آموزشگاههاي موسيقي با برگزاري آزمون هاي تخصصي و سختگيري در دادن مجور بيشتر احساس مي شود ، اما بايد نقش نهايي واساسي را با آگاهي دادن و يادآوري تبعات آموزش غيرحرفه اي و سطح پايين، به مردم واگذاركنيم.
وي مشكلات آموزشگاههاي موسيقي را فراوان دانست و خاطرنشان كرد : آموزشگاههاي موسيقي ما اكنون در دو طيف متفاوت فعاليت دارند، دسته اي كه بار فرهنگي داشته وهنر موسيقي را اشاعه مي دهند - كه طبيعتا با مشكلات زيادي مواجه اند- و دسته ديگر كه تعداد آنها هم كم نيست ، فقط به فكر درآمدزايي و سودجويي اند.
بخش موسيقي دانشگاه تهران در چند سال اخير به سوي مدرنيزه كردن تدريس موسيقي پيش رفته است
شاهين فرهت ،رييس دانشكده موسيقي دانشگاه تهران ،با اعلام اين مطلب گفت :دانشكده موسيقي دانشگاه تهران با توجه به تغييرات محسوس و ملموس عصر كنوني سعي بر" مدرنيزه" كردن روش هاي آموزشي اين بخش كرده است؛چرا كه بسياري از مطالب درسي تكراري شده وديگرنسل فعلي ، را نمي تواند ارضاكند.
اين آهنگسازبر روند روبه گسترش بخش موسيقي اين دانشگاه تاكيد و تصريح كرد:خوشبختانه در چند ماه اخير علاوه بر اساتيد قبلي ، از سه مدرس ديگر چون "كيارش صاحب نسق"(تحصيل كرده اتريش)،دكتر بهشتي(تحصيل كرده آمريكا)و دكتر باقرزاده (باكو) براي امرآموزش موسيقي استفاده كرده ايم.
وي ادامه داد:در مقايسه با سال گذشته نيز بر تعداد دانشجوها اضافه شده است. همچنين در حال حاضر 14 استاد دانشگاه عضو هيات علمي و در مجموع 20 استاد مشغول به تدريس داريم كه در مقايسه با 10 سال پيش اين آمار سه برابر شده است.
خالق سمفوني "دماوند"و"خليج فارس" از تاسيس مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه تهران خبر داد و گفت :سال آينده در مقطع كارشناسي ارشد در چهار رشته موزيكولوژي،نوازندگي موسيقي ايراني و كلاسيك و آهنگسازي دانشجو مي گيريم.
مديريت آموزشگاه مثل اداره سوپر ماركت نيست
بهناز ذاكري- عضو كانون مدرسان موسيقي گفت : آموزشگاههاي موسيقي رشدي قارچ گونه داشته واين رشدكمي متناسب با رشد كيفي نبوده است.
اين مديرآموزشگاه با اشاره به اينكه مديريت آموزشگاهها موسيقي مانند مديريت سوپرماركت نيست ،خاطرنشان كرد : اكنون به هرخيابان كه قدم بگذاري دهها آموزشگاهها موسيقي مانند سوپرماركت تاسيس شده است ، درصورتي كه مديريت يك آموزشگاه موسيقي نيازبه مولفه هايي چون تجربه ، مديريت ،آگاهي از علم موسيقي ، دلسوز بودن و ... دارد .
سرپرست گروه موسيقي "گلبانگ " مشكل آموزشگاهها را از نگاه مديران نوسان هاي مالي عنوان كرد و گفت : مقوله برآوري هزينه ها يكي از مشكلات مهم در عرصه آموزشگاههاي موسيقي است . به طور معمول آموزشگاهها موسيقي ملك هاي اجاره اي است كه درصد عمده اي از درآمد بايد صرف اجاره ،هرينه آب،گاز، برق، ماليات و ... شود.
بسياري از اين آموزشگاهها به جاي آموزش به مركز خريد تبدل شده اند
زيد الله طلوعي - نوازنده تار با اشاره به حساسيت بحث آموزش گفت: صدور مجوز براي آموزشگاههاي موسيقي بدون نظارت و حمايت بعدي مسئولان منجر به وارد آمدن لطمه هاي جبران ناپذيري به آموزش موسيقي مي شود.
به گفته اين هنرمند، براي هر شاگرد بايد حداقل يك ساعت وقت گذاشت.اما متاسفانه الان هر استادي بيش از 30 شاگرد دارد و براي هرشاگرد فقط 10تا 20 دقيقه وقت مي گذارد ؛در صورتي كه با اين زمان كم نمي توان به يك آموزش استاندارد و آينده دار فكر كرد.
وي گفت : يك فارغ التحصيل موسيقي قبل از انجام هر كاري بايد تجربه صحنه داشته باشد .همچنين وجود عواملي چون حسن شهرت و اخلاق براي ايمان آوردن شاگرد به او،رسيدن به بالاترين حد تكنيك و آگاهي و .... براي فعاليت در عرصه آموزشي وي امري ضروري ولازم است.
طلوعي مهمترين مشكل آموزشگاههاي موسيقي خوب را مسائل مالي دانست و تصريح كرد: درحال حاضر آمار آموزشگاههاي موسيقي در تهران به مرز200 آموزشگاه رسيده است ؛در صورتي كه به اندازه تمامي اين آموزشگاهها اساتيد واجد صلاحيت نيست .بنابراين اين وضعيت بدون هدف منجر به آموزش موسيقي توسط هر شاگرد بدون تجربه و خام خواهد شد.
وقتي جايگاه موسيقي مشخص نيست آموزش مفهوم ندارد
سوسن اصلاني - نوازنده سنتور ومدرس هنرستان موسيقي دختران:زماني كه هنوز جايگاه موسيقي در اين جامعه مشخص نشده است ، رشدآموزش موسيقي، هم جاي خوشحالي دارد و هم جاي نگراني .
نوازنده سنتور افزود: متد آموزش آموزشگاههاي موسيقي بايد به مانند هنرستان ها از انسجام كيفي برخوردار شود.ممكن است از آموزشگاههاي موسيقي نوازنده خوب بيرون بيايد ،اما اين نوازنده ها به تمام اصول موسيقايي چون تئوري ،سلفژ و ... آشنا نيستند ؛به تبع همين روند او را بي سواد و روند آموزشي وي را در مقاطع عالي تحت تاثير قرار مي دهد.
اين موسيقيدان از موسيقي به عنوان غذاي روح ياد كرد و ادامه داد:هميشه هنرمنداني كه كارهاي برجسته و درجه يك مي كنند در اين جامعه كمترموردتوجه قرار مي گيرند.من اميدوارم درمبحث آموزشگاههاي موسيقي شاهد چنين روند نا عادلانه اي نباشيم.
آموزش درست نياز به بستر مناسب فكري و فرهنگي دارد
علي معافي - مدير كنسرواتوار موسيقي گفت : حق موسيقي در مقايسه با ديگر رشته هاي دانشگاهي تضييع شده و حمايت از موسيقي در بهترين حالت در حد حمايت معنوي باقي مي ماند.
معافي خاطر نشان كرد: آموزش موسيقي مقوله اي جدا از ديگر مسائل آموزشي كشور نيست وآموزش موسيقي هم بايد همگام با نيازهاي جامعه پيش برود.هنوز اين نيازها به شكل دقيق كارشناسي نشده است، ما هنوز به شكل آكادميك به آموزش موسقي نواحي نپرداخته ايم، مگر اينكه دانشجوي دوره كارشناسي ارشد، براي پايان نامه اش مثلا روي دوتار خراسان كار كند، وگرنه ما در دانشگاه ها با فقدان آموزشي موسيقي نواحي روبرو هستيم.
مدير كنسرواتوار موسيقي افزود : به نظر مي رسد كه اهداف دانشگاه جامع علمي كاربردي هم در حال تغيير است، در ابتداي تاسيس اين دانشگاه قرار نبود كه ما معافيت تحصيلي داشته باشيم، مدرك گرا باشيم و خيلي مسائل ديگر،قراربود ما يك سري آموزش هاي كوتاه مدت كاربردي داشته بايم و تكنسين هاي موسيقي، صدا و...تربيت كنيم ، اما از آنجا كه در كشور ما بيش از هر مساله ديگري به مدرك اهميت داده مي شود، اهداف اين ارگان هم تا حدي تغيير يافت و شبيه به ديگر مراكز آموزشي شد. اين در حالي است كه وظيفه دانشگاه جامع تربيت نيروهاي متخصص بود .
آموزش موسيقي آكادميك بايد به روز باشد
رامين آزادآور - رئيس آكادمي موسيقي نيز اعتقاد دارد: ما در ايران عادت كرده ايم كه ماموريت خود را فقط در راه اندازي موسسه بدانيم و هيچ اقدامي براي پيشرفته كردن و به روز كردن امكانات موسسه انجام ندهيم در حالي كه آموزش ، به خصوص آموزش موسيقي روندي است كه در تمام دنيا رو به رشد است و هر روز متدهاي تازه و پيشرفته تري ارائه مي شود.
اين آهنگساز و نوازنده سازهاي مضرابي خاطر نشان كرد: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه جامع طرحي را تصويب كرده است كه از اين پس بايد تمام استادان بايد اعضاي هيات علمي باشند وموسسين مراكز حتما بايد داراي سابقه فعاليت اجرايي در زمينه موسيقي باشند و تا ماه گذشته پرونده تمام مراكزآموزشي كشور بررسي شده است. با اين تغييرات بسيار اميدوارم كه شرايط آموزش موسيقي بيش از پيش بهتر شود.
رئيس آكادمي موسيقي تهران در پايان خاطرنشان كرد: برخوردهاي ما در زمينه آموزش و ورود سيستم هاي جديد آموزشي برخوردهايي است با غرض ورزي كه خاصه كشورهاي جهان سوم است. انگار خود موسيقيدانان هم نمي خواهند از پيله سيستم هاي غلط آموزشي و سنتي بيرون بيايند.
دانشگاههاي علمي و كاربردي موسيقي فقط با هدف خريد و فروش مدرك تاسيس شده اند
حسين دهلوي - مدرس و گفت : آموزش در موسيقي و بواسطه آن ارائه مدرك بايد با وسواس و دقت خاصي در نظر گرفته شود ، اما متاسفانه در چند سال اخير، برخي آموزشگاههاي آزاد به نام دانشگاه علمي و كاربردي به صورت كاملا نا آگاهانه مدرك فوق ديپلم و ليسانس موسيقي را به هركسي تقديم مي كنند
. خالق اپراي مانا و ماني بازرسي و نظارت دائم بر دانشكده هاي موسيقي و به خصوص دانشگاههاي علمي و كاربردي را ضروري دانست و خاطرنشان كرد : به طبع كساني مي توانند نظارت درست و استانداردي انجام دهند كه در وهله اول خود از علم موسيقي آگاهي داشته باشند ؛چراكه در غير اين صورت نظارت درستي بردروس ارائه شده ،به عمل نمي آيد.
وي نقش صدا و سيما و دانشگاههاي موسيقي را در ارائه و توسعه موسيقي هنري را مهم ارزيابي كرد و اظهار داشت : آموزش و رسانه دو مولفه بنيادي براي توسعه و فراگيري موسيقي جدي در عصر حاضرمحسوب مي شود ؛اما در كشور ما اين دو پايه اساسي در كار خود مي لنگند.
دانشگاه آشفته ،آموزشگاه آشفته به بار مي آورد
ارفع اطرايي- مدرس هنرستان موسيقي گفت : وقتي وضعيت مراكز دانشگاهي موسيقي آشفته است، آشفتگي آموزشگاه هاي موجود نيز امري طبيعي است .
اين مدرس روش آموزش موسيقي را در ايران سليقه اي دانست واظهار داشت:در جشنواره سراسري موسيقي به اين نتيجه تلخ رسيديم كه بعضي از اساتيد براي گسترش روش خود، شاگرداني را تربيت كرده و به نقاط مختلف كشور مي فرستند.
وي گفت :گسترش آموزشگاههاي موسيقي ناشي از استقبال خانواده هاي ايراني نسبت به يادگيري فرزندانشان به هنر موسيقي است واين مساله متاسفانه زمينه سودجويي افرادي را به وجودآورده است.
تدريس و اجراي موسيقي دو مقوله متفاوتند
پورتراب افزود : با اشاره به اين نكته كه معلم بايد توان انتقال اطلاعات به شاگرد را داشته باشد گفت : قبل از انقلاب سياست هاي خاصي براي كنترل آموزشگاههاي موسيقي سراسركشور در نظر گرفته بودند؛ مثلا هر ساله مدرسان از تمام كشور به بهانه مصاحبه به تهران كشانده مي شدند وضعف آنها گوشزد مي شد.اين ضعف ها بايد تا سال ديگر ازبين مي رفت و از اين طريق آموزشگاه ها مدام در حال پيشرفت و ترقي بودند كه از آن ميان مي توان به آموزشگاه حسن كامكار اشاره كرد.
وي برنامه هاي مركز گسترش آموزش هنري و خانه موسيقي در اين خصوص ثمربخش ندانست و خاطرنشان كرد : متاسفانه تعداد متخصصان خانه موسيقي انگشت شمارند؛ البته همين تعداد كم نيز به علت دل مشغولي هاي فراوان نمي توانند نظارت دقيقي به همه آموزشگاه هاي موسيقي داشته باشند.
اين مدرس پيشكسوت در ادامه وضعيت كتاب هاي آموزش موسيقي را اسفبار دانست و افزود: اكنون هركه زبان انگليسي مي داند به فكر ترجمه كتاب موسيقي مي افتد؛در صورتي كه آگاهي از اصطلاحات يك رشته براي ترجمه يك اثربسيار ضروري است.
آموزشگاه ها مي توانند بهترين محل براي آموزش عاشقانه موسيقي باشند
ملكي،خواننده و مدرس آواز :آموزشگاههاي آزاد موسيقي از آن روكه در آن اجباري براي گرفتن مدرك نيست و همه با عشق و علاقه در آنجا جمع شده اند ، بايد مناسب ترين محل براي فراگيري موسيقي و تربيت افراد شاخص محسوب شود.
اين خواننده با تاكيد بر اينكه دانشگاههاي موسيقي تاكنون هنرمندان شاخصي را به جامعه تحويل نداده اند ،خاطرنشان كردگسترش آموزشگاههاي موسيقي بايد به فال نيك گرفته شود ؛ چرا كه سرمايه تاسيس يك آموزشگاه موسيقي مي توانست در فرصت زماني كمتري در بازار دلالي به سرمايه دو چندان مبدل شود.
ملكي افزود:البته در ميان اين طيف از انسان هاي دوستدار فرهنگ ،افراد سودجو نيز يافت مي شود كه فعاليت آنهابايدبا نظارت هاي مركز گسترش و خانه موسيقي تعطيل شود.
آموزشگاه ها به دست بچه استادها افتاده است
جليل عندليبي - سرپرست اركستر موسيقي سنتي مولانا گفت : بيشتر آموزشگاههاي موسيقي به روش بچه استادهايي كه در هيچ سيستم آموزشي تجربه اي ندارند مي چرخد .
وي علاوه برعدم نظارت كيفي بر آموزشگاه ها روند نظارتي بعضي از سازمان هاي ديگر را نادرست و غلط دانست و اظهار داشت : نظارت برخي از سازمان ها در حقيقت نظارت نيست بلكه دخالت است و بيشتر به فكر گرفتن پول هستند تا بهبودي مكان هاي آموزشي!
اين آهنگساز بر سخت بودن مولفه هاي يك مدرس تاكيد و خاطر نشان كرد:آموزش موسيقي برخلاف آموزش ساير علوم به صورت انفرادي است و هركسي نمي تواند در اين عرصه پاي بگذارد؛به تبع هرنوازنده و آهنگساز خوبي نيز براي ورود به اين عرصه بايد تجربه اجرا،انتقال تجربه و ...را در خود تقويت كند.
نتيجه گيري
اغلب آرا ونظريات موسيقيدانان وكترشناسان آموزش موسيقي گوياي ضعف مديريت در حوزه آموزش موسيقي بويژه در آموزشگاه هاي آزاد وهمچنين سياستگذاري در اين مقوله است كه مي تواند با تدوين آيين نامه اي كارشناسانه –كه حاصل همتشيني وهمفكري دلسوزانه بزرگان موسيقي است – توام با حمايت مسئولان فرهنگي، مرتفع شده و وضعيت آموزش را بهبود بخشد.بديهي است كه اگر برنامه بلند مدت وجامعي تدوين شود و نظارت روي آن استمرار داشته باشد ،نظام آموزش موسيقي وهمچنين اقتصاد هنررشد وثباتي نسبي پيدا خواهد كردوبه تبع آن موسيقي نيز پيشرفت وارتقا پيدامي كند.
نظر شما